Publicerat December 18, 200520 yr Nu var det då i det närmaste klart, jag kommer med största sannolikhet byta partner. Jag kommer att överge den slanka, välfornade och alldeles underbara fröken Mannlicher (6,5x55) till fördel för en robust och något mer grovhuggna bastanta damen BRNO 602 (förvisso påbörjad makeover i form av customstock). Partnerutbytet är dock ej helt klartdå jag inte haft någon dejt än, men hallicken :(vapennasaren) som bytt in henne lovordar hennes skönhet och funktionalitet i hemmet ( :-) och om tycke uppstår så lovar jag att jag ska göra ett försök att tämja henne. Jag har ventilerat det här med kikarval tidigare och har således bestämt mig för att en begagnad europeisk kikare kommer att pryda damens övre del, men.....nu funderar jag på att ge henne ett ombyte också och funderar på en klart lysande rödpunkt för drevjakter och andra eventuella tillfällen man kan tänkas få komma till för en "snabbis" ;D Så ni vapengurus och andra bättre vetande vad säger ni, hur löser jag det snyggast (och) smidigast (inte nödvändigtvis billigast) men öststatstjejer är ju inte de dyraste och jag vill inte lägga ut bösspris x 3 om det inte är nödvändigt. Jag kan dock tänka mig att det får kosta en del då jag inte är någon stor anhängare av bigami (sparar ju in lite pengar på att inte köpa en bössa till), kort sagt vapnet kommer att ha användningsoråde från ekorre till nalle. Detta leder mig in på nästa fråga som borde varit "postad" under annan tråd men nu är jag här, tips på heta laddningar med kulvikter 200-220 gr (lättare om det finns) samt en bra älg/björnvältar laddning med 300 gr Hornady IL RN (kommer säkert få förklarat för mig att det inte är en bra kula. Men jag anser att den har fungerat väldigt tillfredsställande hittills, då i 6,5:an, uppjagad i 750 m/sek). Det var väl allt jag hade på hjärtat just nu. Om köpet går i lås så kommer det bilder inom kort. Ha det bäst
Publicerat December 18, 200520 yr Ja nu är man ju varken vapenguru eller bättre vetande men jag tittade på grannens 602a och han hade ett apel montage och det skall vara bra ,tyckte att det såg ganska bra ut oxå och på min remington har jag ett apel och det kan jag inte klaga på >.
Publicerat December 20, 200520 yr Författare ;D ;D ;D Nu har far fått sin julklapp, fast han fick hämta den själv!! ;D ;D ;D Då var den hemma och ingen kan vara mer nöjd än jag. http://www.jaktsidan.se/coppermine/display...cat=0&pos=0 Tydligen så är det nån som heter Englund i Klippan som gjort arbetet med stocken, det sägs att han vet vad han pysslar med och jag har inga bra argument mot det. Är det någon som vet om det krävs en vapentekniker för att montera schnelltrycket som medföljde (i påse), jag tror inte det vid en första anblick, men vill ändå få reda på det av någon som har bättre koll? Jag har laddat 6,5:an tidigare och då använt ett halskalibreringsverktyg från Lee (Collet Neck Sizer Die) men kan inte se att den typen av verktyg finns till 375:an, någon som vet om någon annan tillverkare som har verktyg med samma princip, som alltså inte kräver någon smörja? Behövs det någon crimpning till nämnda kaliber lr funkar det ändå (vill ju inte att karamellerna ska trilla ur utan att vara kamrade)? Tills någon kan hjälpa mig med bildupplägget så får jag ju njuta av min nya knallpåk i all min ensamhet, och det vill jag lova, sämre kan man ha det!! Ha det bäst!! HogKiller
Publicerat December 21, 200520 yr Grattis till ett bra val och en mycket snygg bössa! Har själv en 602:a sedan 15 år tillbaka och kan bara säga att den är stryktålig och pålitlig, har bra precision och kalibern har förträffligt bra verkan.
Publicerat December 21, 200520 yr ;D ;D ;D Nu har far fått sin julklapp, fast han fick hämta den själv!! ;D ;D ;DDå var den hemma och ingen kan vara mer nöjd än jag. http://www.jaktsidan.se/coppermine/display...cat=0&pos=0 Tydligen så är det nån som heter Englund i Klippan som gjort arbetet med stocken, det sägs att han vet vad han pysslar med och jag har inga bra argument mot det. Är det någon som vet om det krävs en vapentekniker för att montera schnelltrycket som medföljde (i påse), jag tror inte det vid en första anblick, men vill ändå få reda på det av någon som har bättre koll? Jag har laddat 6,5:an tidigare och då använt ett halskalibreringsverktyg från Lee (Collet Neck Sizer Die) men kan inte se att den typen av verktyg finns till 375:an, någon som vet om någon annan tillverkare som har verktyg med samma princip, som alltså inte kräver någon smörja? Behövs det någon crimpning till nämnda kaliber lr funkar det ändå (vill ju inte att karamellerna ska trilla ur utan att vara kamrade)? Tills någon kan hjälpa mig med bildupplägget så får jag ju njuta av min nya knallpåk i all min ensamhet, och det vill jag lova, sämre kan man ha det!! Ha det bäst!! HogKiller
Publicerat December 23, 200520 yr Författare Nu har jag haft möjlighet att granska kanonen lite närmare i sömmarna. Har ett litet problem som jag inte tror löses med muskler, skulle tro att lite hjärna gör susen. Hur i hela h****te lossar jag underbeslaget från stocken, det sitter f*nimej som gjutet, en liten fundering har ägnats åt rekylbultarna, kan det vara den bakre som spökar?? Den har enligt mitt sätt att se ingen motsvarande "klack" i lådan och varför sitter den där då ???, nån som vet??
Publicerat December 23, 200520 yr A en englund kolv den ser dö snygg ut synd att hann inte har nätskuret pistolgreppet . Den bakre rekyl bulten sitter väll där för att hålla i hop kolven så att den inte spricker för det e inte mycky till virke där.