Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När är bäverjakt bäst?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tänkte prova jaga bäver i vår och undrar när det är som bäst att jaga detta vilt? Är det i islossningen eller är bästa tiden

i början på Maj? Det är i Örebro jag skall jaga.

Tacksam för svar!

Publicerat

Ju senare på säsongen desto ljusare är det, vilket är bättre.

Vissa har sagt till mig att när det är ljust efter 8 på kvällen kan man börja jaga, men jag har sett bäver tidigare än så. Där man har is är det givetvis efter islossningen.

Men som sagt, ju senare på året desto längre och ljusare jaktkvällar/morgnar.

Publicerat
  • Författare
Ju senare på säsongen desto ljusare är det, vilket är bättre.

Vissa har sagt till mig att när det är ljust efter 8 på kvällen kan man börja jaga, men jag har sett bäver tidigare än så. Där man har is är det givetvis efter islossningen.

Men som sagt, ju senare på året desto längre och ljusare jaktkvällar/morgnar.

ok,tackar. kanske skulle prova i början på maj då. tänkte om något med brunst spelade in eller så. eller att bävrarna var extra hungriga efter islossningen och exponerade sig mer då.

finns det någon mer som har något tips?

Publicerat

Jag skulle tippa på att det är runt April Maj då börja tösera tänka på det pöjka tänker på året runt :)

Mvh.

Publicerat

finkänslig förklaring av rävjägaren nr1 herr Flex!!

tack för tipsen då jag oxå ska jaga bäver i vår. dock i dalarna :)

Publicerat

tack för tipsen då jag oxå ska jaga bäver i vår. dock i dalarna :D

He he kunde inte låta bli ber om ursäkt till trådskaparen :D

Mvh.

Publicerat

tack för tipsen då jag oxå ska jaga bäver i vår. dock i dalarna :D

Pfft.. Dalarna... Själv ska jag också jaga bäver med 8x57'n här hemma i Jämtland.. B)

Ska ta reda på om jag kommer ihåg rätt, dvs. att rökt bäverkött är gott.  :D:D

Publicerat
  • Författare

flex är det inte därför det kallas "bäverjakt"... :D

Publicerat

Så sent som möjligt! Varmare, ljusare, bekvämare, roligare. Jagar i maj varje år i Ångermanland hos en kursare, riktigt riktigt kul.

P1010010.jpg

Publicerat

Bävern kommer upp på och visar sig snart men det är först när islossningen kommer igång som det blir bra. Tycker att bästa jakten inträffar innan första vårfloden hunnit avta då bävern tar sig lättare upp på land. Trevligaste jakten är dock sista veckan det är lovligt men då brukar också de första myggen ha kommit och det är dom där som är stora som B52 or och anfaller som kamikaze piloter. :D

Publicerat

ja om du nu tjatar dunderklumpen så kan jag väl komma till dig i jämtland o jaga bäver :D

men bara för att du tjatar så :D

Publicerat
Bävern kommer upp på och visar sig snart men det är först när islossningen kommer igång som det blir bra. Tycker att bästa jakten inträffar innan första vårfloden hunnit avta då bävern tar sig lättare upp på land. Trevligaste jakten är dock sista veckan det är lovligt men då brukar också de första myggen ha kommit och det är dom där som är stora som B52 or och anfaller som kamikaze piloter. :)

:mad:

ja om du nu tjatar dunderklumpen så kan jag väl komma till dig i jämtland o jaga bäver :D

men bara för att du tjatar så :D

Måste nog börja jaga bäver själv innan jag kan ta emot gästjägare..  :DB):huh:

Publicerat

Har man en frusen bäck eller mindre älv och har sån tur att det finns nån enstaka vak här och där så är chansen hyfsad att kunna få skjuta bäver tidigt på säsongen. Jag hade en bäver som gick upp ur en sån vak så tidigt som 6 jan i 25 minusgrader. Det var bara ett fel, jag hade inte bössan med mig. För vem f-n räknar med att bävern sticker fram näsan i 25 minusgrader....!

Publicerat

Jag skjöt min första bäver 1 Februari för många år sen..... ;)

Publicerat
  • Författare

har bokat den sista helgen i april, hoppas det blir bra. blir en ny erfarenhet i alla fall. tack alla som har tipsat!