Publicerat Januari 12, 201016 yr En vän och jag diskuterade en dag här hurvida man skulle ge uppblöt mat eller torrt, min kompis sa att det skulle slita mer på magen om man gav torrt.... Spelar det någon roll? Mvh Ingemar
Publicerat Januari 12, 201016 yr Brukar oftast ge uppblött så att dom får i sig vatten också, men ibland "lyxa till det" med torrt. Det brukar vara uppskattat dom gånger dom är lite kinkig med maten
Publicerat Januari 12, 201016 yr En vän och jag diskuterade en dag här hurvida man skulle ge uppblöt mat eller torrt, min kompis sa att det skulle slita mer på magen om man gav torrt.... Spelar det någon roll? Mvh Ingemar Jag brukar ge torrt för att tänderna och gommen ska hållas renare. Torrt foder ger ju mer motstånd och "polerar" bort tandsten och jag tycker att det funkar.
Publicerat Januari 12, 201016 yr har inte hört att det ska slita mer på magen men tänderna får jobba mer med torrt foder och det är ju bra... under jakttid brukar jag blöta upp fodret för då vet jag att dom får vätska i sig, gäller speciellt vid "mellanmålet" i skogen om det behövs. Sen är det väll en smaksak för hunden oxå, den gamla tiken hemma vägrade innan att äta om det var blött men nu har hon ändrat sig för hon vet att unghunden gluffsar i sig det annars
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare har inte hört att det ska slita mer på magen men tänderna får jobba mer med torrt foder och det är ju bra... under jakttid brukar jag blöta upp fodret för då vet jag att dom får vätska i sig, gäller speciellt vid "mellanmålet" i skogen om det behövs. Sen är det väll en smaksak för hunden oxå, den gamla tiken hemma vägrade innan att äta om det var blött men nu har hon ändrat sig för hon vet att unghunden gluffsar i sig det annars Ja vi ger våra hundar maten torr med vatten på sidan dagligen, utom vid jaktsäsong då de får vatten i maten så man vet att dom får i sig... När jag skaffade mig min första hund så gav jag uppsväld mat men med mitt dåliga minne + tankspriddhet så kommer jag aldrig ihåg att lägga maten i blöt så det har gjort sig själv:) Jag personligen tror inte att det spelar någon större roll hur man ger maten förutom att det är lite smidigare med torr mat:)
Publicerat Januari 12, 201016 yr Mina får kött/ben/fett/inälvs-mat som bas + torrfoder med vatten på sidan om finns alltid här om någon vill ha lite extra. Valpar får sista två veckorna fasas över till enbart uppsvällt torrfoder för att underlätta för nya ägare. Inte alla har ju en frys full med mald hundmat + mängder med ben liksom..
Publicerat Januari 12, 201016 yr Jag ger torrfoder och har allit en skål med vatten på sidan om matskålen. När vi är ute på äventyr kan hon få blötfoder, hon brukar vara liten i maten då vi är ute med husvagnen där kring den 25 aug. Sen brukar hon få matrester ibland.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Har skrivits förr om det hela, haft en del diskussioner med forskare och tillverkare genom åren, ger man väl uppblött foder så passerar det magen lite för snabbt, dvs att maten bryts ner i tarmsystemet istället för i magen som det är tänkt, det sliter inte alls på magen att ge torrt, men på tarmarna att ge det uppblött, det är ett bra sätt att få i hundar vatten så mät upp mängden torrfoder slå på vatten och servera direkt så är problemet löst!
Publicerat Januari 13, 201016 yr Har skrivits förr om det hela, haft en del diskussioner med forskare och tillverkare genom åren, ger man väl uppblött foder så passerar det magen lite för snabbt, dvs att maten bryts ner i tarmsystemet istället för i magen som det är tänkt, det sliter inte alls på magen att ge torrt, men på tarmarna att ge det uppblött, det är ett bra sätt att få i hundar vatten så mät upp mängden torrfoder slå på vatten och servera direkt så är problemet löst! det är så jag ger hundarna maten inte att den legat och svällt i en timma utan i skålen på med vatten och ät = dom dricker upp vattnet och sedan äter maten.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Lite filmjölk på fodret ger vi ibland och det uppskattas, lär vara bra för matsmältningen.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare Har skrivits förr om det hela, haft en del diskussioner med forskare och tillverkare genom åren, ger man väl uppblött foder så passerar det magen lite för snabbt, dvs att maten bryts ner i tarmsystemet istället för i magen som det är tänkt, det sliter inte alls på magen att ge torrt, men på tarmarna att ge det uppblött, det är ett bra sätt att få i hundar vatten så mät upp mängden torrfoder slå på vatten och servera direkt så är problemet löst! Jag hade för mig att jag läst det någonstans:) Försökte söka men insåg att det skulle bli frågan om långläsning:)
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare Har skrivits förr om det hela, haft en del diskussioner med forskare och tillverkare genom åren, ger man väl uppblött foder så passerar det magen lite för snabbt, dvs att maten bryts ner i tarmsystemet istället för i magen som det är tänkt, det sliter inte alls på magen att ge torrt, men på tarmarna att ge det uppblött, det är ett bra sätt att få i hundar vatten så mät upp mängden torrfoder slå på vatten och servera direkt så är problemet löst! Hur är det med magomvridning vid torrservering då? Ökar eller minskar risken?
Publicerat Januari 17, 201016 yr Mina får kött/ben/fett/inälvs-mat som bas + torrfoder med vatten på sidan om finns alltid här om någon vill ha lite extra.Valpar får sista två veckorna fasas över till enbart uppsvällt torrfoder för att underlätta för nya ägare. Inte alla har ju en frys full med mald hundmat + mängder med ben liksom.. Hej Jämta! Jag ger hunden färskfoder från Klass i dagsläget, det funkar bra och han gillar det mycket. Däremot kostar det en hel del. Så därför är jag nyfiken på hur ni gör er hundmat? Mvh Emil
Publicerat Januari 17, 201016 yr Blött på kvällen torrt på morran det är mitt recept så har kört senaste åren, alltid vatten bredvid såklart !
Publicerat Januari 17, 201016 yr Hej Jämta!Jag ger hunden färskfoder från Klass i dagsläget, det funkar bra och han gillar det mycket. Däremot kostar det en hel del. Så därför är jag nyfiken på hur ni gör er hundmat? Mvh Emil Man tager några hinkar köttspill och några baljor med fett, lite lever, tungor och njure (lungorna får de som de är, då de är ett elände att mala) Fördelar det i lämpliga bitar för kvarnen Börjar mala Lite kött Lite lever/njure/tunga Och en hel del fett Resultat denna laddning blev; + 40 kg hundmat och 4½ hink med överblivet fett som blir till talgbollar åt de små fåglarna i vinter Frös in totalt runt 120 kg sådant + enorma mängder ben i varierande grovlekar och storlekar. Över jakt och slaktsäsongen får de räntorna som de är när de är färska och det som blir över mal och fryser vi.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Hej Jämta!Jag ger hunden färskfoder från Klass i dagsläget, det funkar bra och han gillar det mycket. Däremot kostar det en hel del. Så därför är jag nyfiken på hur ni gör er hundmat? Mvh Emil Färskfoder från fodax funkar kanon. Och är faktiskt relativt billigt om man jämnför med dom mer högklassiga torrfodrena. Fodax
Publicerat Januari 17, 201016 yr Färskfoder från fodax funkar kanon. Och är faktiskt relativt billigt om man jämnför med dom mer högklassiga torrfodrena.Fodax +1
Publicerat Januari 18, 201016 yr Hur är det med magomvridning vid torrservering då? Ökar eller minskar risken? Finns inget samband! utfodra aldrig 2 tim innan fys aktivitet, vänta minst 30min efter fys aktivitet innan du utfodrar! Färskfoder från fodax funkar kanon. Och är faktiskt relativt billigt om man jämnför med dom mer högklassiga torrfodrena.Fodax Det är väl själva hanteringen som man är lite för bekväm med torrfoder.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Färskfoder från fodax funkar kanon. Och är faktiskt relativt billigt om man jämnför med dom mer högklassiga torrfodrena.Fodax Tack för tipset, jag kollade in deras sida och det var ju mycket billigare! I paritet med att ge billigt torrfoder. Ska testa en säck. Måste bara pröva hundfodret "Godax" också hähä... :-)
Publicerat Januari 18, 201016 yr Man tager några hinkar köttspill och några baljor med fett, lite lever, tungor och njure (lungorna får de som de är, då de är ett elände att mala) Mina komplimanger till eran industrilokal, det där kallar jag bulk hundfoder. Du kan snart börja lägga ut till försäljning. :-)
Publicerat April 29, 201016 yr Ni som inte redan har gjort det kan läsa senaste numret utav jaktjournalen där står det just om foder.
Publicerat April 30, 201016 yr jag ger torr foder med kött blandat och mycket vatten i maten tycker det fungerar bra.
Publicerat Maj 7, 201016 yr Jag ger torrfoder med högt kött innehåll. Jag ger det i vatten men inte uppblött. Då tuggar hunden fodret vilket ger viss rensning av tandsten. Sen dricker den upp vattnet. Om man ger torrfoder utan att ge vatten så suger torrfodret upp vätskan som finns i magsäcken och ger en negativ vätskepåverkan. Det gör att hundarna orkar mindre. Draghundsförare är väldigt noggranna med att hundarna ska få i sig mycket vätska för att orka mer. Jag använder Josera High Energy från www.dalbyfoder.se. Jag tycker att det fungerar utmärkt. Man får ett erbjudande om 10% rabatt om man registerar sig som kund där. Jag tycker att det är väldigt prisvärt.