Publicerat Januari 12, 201016 yr Hejsan alla!! jag har en undran vad ni tycker om en sak.. jag har en jämthund på 9 mån som skällt lite älg vid 4 olika tillfällen, jag e kanonnöjd med hunden och trivs fruktansvärt bra med den.. en underbar hund på alla sätt... nu är jag lite klyvev för en sak,,, jag vill testa hunden inne i ett vildsvins hägn.. men frågan är om man ska vänta några månader eller vad tycker ni o vad har ni för egna erfarenheter?? tacksam för info.. hunden har träffat döda grisar!! patrik
Publicerat Januari 12, 201016 yr Hur har du tänkt använda hunden? Kommer du att jaga ungefär lika mycket gris och älg med den eller är den i första hand tänkt som älghund?
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Hur har du tänkt använda hunden? Kommer du att jaga ungefär lika mycket gris och älg med den eller är den i första hand tänkt som älghund? har väl tänkt ha den till bägge men grisjakt skulle vara riktigt skoj med en bra hund!!!! men som sagt har jag väl funderat ha den till både älg o gris!!
Publicerat Januari 12, 201016 yr Känns hunden mogen för det så går det väl att testa. Men det är ju inte heller någon brådska. Varför inte vänta några månader till?
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Känns hunden mogen för det så går det väl att testa. Men det är ju inte heller någon brådska. Varför inte vänta några månader till? jo med varit inne på att vänta lite till..har ju ingen brådska som du nämner, men man e ju sugen på att dra igång allt på en gång.. .. man vill ju testa hunden o träna hunden så det blir en bra hund..hehe
Publicerat Januari 12, 201016 yr Finns nybörjarhägn, så jag ser ingen anledning till att inte prova. Själv släppte jag in min wachtel när hon bara var 6 månader... Hon drev grisarna som om hon inte gjort annat! Däremot i skogen och vilda grisar vill hon inte följa efter... Det är en helt annan sak och det är bara att vänta så släpper även det för de grisarna.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Hejsan alla!!jag har en undran vad ni tycker om en sak.. jag har en jämthund på 9 mån som skällt lite älg vid 4 olika tillfällen, jag e kanonnöjd med hunden och trivs fruktansvärt bra med den.. en underbar hund på alla sätt... nu är jag lite klyvev för en sak,,, jag vill testa hunden inne i ett vildsvins hägn.. men frågan är om man ska vänta några månader eller vad tycker ni o vad har ni för egna erfarenheter?? tacksam för info.. hunden har träffat döda grisar!! patrik Jag skulle prova den så fort som möjligt,åk till ett hägn med olika svårihetsgrader på grisarna eller så låter du bara hunden skälla på levande gris genom staket. Min åsikt på injagning av spetsar är väll liet olika mot dom flästa här på forumet har jag förstått men jag anser att man ska utsätta hunden så tidigt som möjligt för det villt man vill att den ska jaga. En jämte på 9 månader dör nog inte av o träffa på en slö hängn gris, sen ska du absolut inte jaga in hunden i hängn. Men prova när du själv tycker hunden är mogen för prövningen men jag anser inte att en ensam gris är mycket farligare än en ilsken älg ko för en unghund Daniel
Publicerat Januari 17, 201016 yr Personligen skulle jag vänta med att släppa i hägn tills hunden blivit 1,5-2år. 9mån är enligt mig alldeles för tidigt, låt hunden mogna först den är fortfarande valp. Det är lätt att hunden får sig en läxa den aldrig glömmer om man släpper för tidigt. försök istället spåra/leka mycket med grisklövar/skinn så hunden får en positiv bild av gris, o sen släpp i ett bra hägn till hösten. Jakt säsongen är ju ändå snart över med hund så det är ju onödigt o prova nu o riskera att hunden aldrig vill jaga gris. Låt han mogna först. Lycka till!