Publicerat Januari 12, 201016 yr Samma ställe som häromdagen… Hänt vid 8.00, va ko med kalv, kalven påkörd och varit omkull i diket. Föraren hade sett bägge ute på hygget efter olyckan. Kalven såg ut till att ha ett bakben av. Jag har ju ledig förmiddag så det passade ju kalas bra o få ut i skogen lite. Ringde in Jacob med älghund. Vi va på plats 9.30 nånting. Konstaterade att det va minst 2 djur och att älgen åkt av vägen i smällen o legat i diket. Blod i legan o i spåret. Ett ben blöder, kunde man se i spåret. Vi dividerar och kommer fram till att vi ska ge ungtiken Tyra en chans. Har fällts en kalv o en gris för henne sista månaden och häromdagen skällde hon älg ett par timmar. Någon gång måste man chansa… Rutinerade älghunden Tuffe fans ju med i bilen, vi hade blod i löpan och snötäckt mark och en förmodligen lättställd älg med ett ben av…. Tyra spårar bra o vi kommer raskt iväg en bit, igenom första planteringen o ut på ett hygge med ett kärr till vänster. En passkytt är utställd i förhåll också. Lätt o få kvitto på att vi är efter rätt älg. Lite blodstänk här o där. På hygget trappar Tyra upp beteendet ett snäpp och vad vi kan se så har älgen gått lite hit o dit på hygget. Tyra släpps o hinner inte mer än 10 m så reser sig kalven stelt o knackigt upp 50 m framför oss. Jag har lätt skottläge o frågar om jag ska skjuta. Vänta säger Jacob. Jag håller in skottet men följer med o siktar på´n. Vi tror ju båda att denna kommer stanna direkt… Tyra är hack i häl men nått ståndskall är de ju inte… snarare jyp, jyp, jyyyp!... Både Jacob o jag inser att älgen rör sig i snabbaste laget…. Jacob rusar 20 m ner mot kärret och genar mot älgen. Klaven gör nu en högersväng o har riktning ut mot stora vägen… Stannar till någon sekund o Tyras drevskall går över i grovt ståndskall o skottet från Jacobs 9.3:a går direkt o kalven går i backen. Lite svårt o få skärpa på tiken o älgen samtidigt... jycken va ju alldrig still... Kan väl inte direkt påstå att den blev skjuten på stånd.. iallafall inte mer än ett par sekunder… Men all erfarenhet för en unghund på 17 mån. är guld värd. Hon har visat lite tendenser till att tycka skott är lite läskigt. Bästa medicinen mot sånt är ett skott o att jycken direkt får lugga älgragg. Lite knepigt blir det med vem som ska ha älgen… kommunmark som är utarrenderad med förbehållet att den ska anslutas till ett älgskötselområde.. vilket inte är klart än. Så kommun personal drar ut älgen o säljer den sen få de lösa de där hur de vill… Kalvens ben va inte av men det som blödde var från höger bak o det va det benet som föraren sa va av… fast de va nog en överdrift.. troligen har den hållit upp det benet och föraren missbedömt det. De va i alla fall garanterat rätt älg den här gången.. Lite Astro info. en 450m hade den gått o det hela tog väl 15-20 min. Nära samhället som ni ser.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Stabilt arbete... Du NS när skall du skriva boken om "Eftersök" då? Dum fråga men det kanske du redan har gjort, om inte annat så anser jag att du har gott underlag för att göra det. /Christian
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Du NS när skall du skriva boken om "Eftersök" då? /Christian Jo.. ni skulle må då va... Frontbild till boken är ju klar iallafall... Tänkte på Boartbilden..
Publicerat Januari 12, 201016 yr Just det den bilden. har jag som skärmsläckare, skrämmer bort alla obehöriga från min dator. /Christian