Publicerat Januari 12, 201016 yr Var "over there" förra veckan, i Orlando närmare bestämt. Var inne i butik "outdoor world" helt enorm. Typ som en hall på elmia. I alla fall, var ute efter ett sikte mellan 200-400 dollar. Nämner Leupold och Bushnell (3200.4200) för gubbarna i disken. Han säger ska du lägga max 700 dollar ska du köpa ett Nikon. Ska det vara någon idé att välja Leupold så ska det vara vx-2 helst vx-3 annars ska du ha nikon. Han hävdade att Nikon hade bäst optik. Bushnell nämnde han inte ens (pris 3200, 3-9x40 var 209 dollar, hade en 4200 för 329 med tror jag, samma storlek m.m) Han visade mig då ett nikon 3-9x50 buckmaster för 309 dollar. Men jag fnyste åt buckmaster, i sverige har vi monarch 3. så jag kollade vidare på vx-1 3-12x40. kikade i det o hade otroliga problem att placera ögat rätt. tog upp buckmaster. hur lätt som helst- fördel i det läget. Åkte hem till hotellet . Kom tillbaka på resans sista dag. Svettades av ångest inför mitt beslut. Alla stod och vänta. så såg jag ett monarch 3, 2.5-10x42 BDC kors med fliplock för 399 dollar. tänker vafan jag har 95 dollar kvar från min resekassa, så jag slår till, 399x 1.065x7.4= 3144 kr. Pris, nikonstore = 4690. Ser i efterhand att vx-1 och 3200 hade givit mer rabbat, över 2000 kr billigare än sverige med facit i hand. Men det känns ändå bra. Den skall sitta på en winchester xtr 6.5x55. Detta är mitt första riktiga sikte med så skäll inte på mig för mycket. Några åsikter om märkena, mitt val m.m? Många säger säkert pucko, du skulle köpt leupolden! men JAG tyckte det var svårt att hitta rätt (något som aldrig brukar vara ett problem annars ) mvh jöttebårj, över och ut
Publicerat Januari 12, 201016 yr Rent optiskt gjorde du rätt, vx-1 har inte speciellt bra linser servicemässigt vet jag inte om du gjorde rätt, Leupolds service är kalas. Skulle själv valt ett Elite 4200 men det är jag det. Andreas
Publicerat Januari 12, 201016 yr Jag har jagat några år med min Monarch E 2.5-10x50 och är helnöjd. Nu är det ju inte samma serie men jag tror du kommer bli nöjd. Min kikare fungerar bra och har inte ställt till med något ofog vid inskjutningar eller jakt så jag har gott förtroende för Nikons produkter.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Rent optiskt gjorde du rätt, vx-1 har inte speciellt bra linserservicemässigt vet jag inte om du gjorde rätt, Leupolds service är kalas. Skulle själv valt ett Elite 4200 men det är jag det. Andreas jag var mycket tydlig på punkten med garanti. frågade klart och tydligt om de hade internationell garanti. de sa då att nikon till och med lagade tappade sikten utan extra kostnad. utan kvitto, bara bild på det,nikon skickar låda, skicka tillbaka. hade inte tid att kolla upp det, tog hans ord. väl hemma ser det ut som det gäller usa. men men. siktet är jag nöjd me. får hålla tummarna. de hade la 20% extra förtjänst på nikon den veckan hehe. hade ju sparat mer pengar om man valt bushnell/leupold dock. okej känns ju bra det i alla fall silver! din serie kostar väl det dubbla så det är nog bra mycket bättre grejer. men jag tror inte min är skit. står "warranty applies in continental united states, alaska and hawaii" hur fan kan man då säga att den har internationell garanti? Jag frågade säkert 5 ggr utan tvekan, min flickvänn stämmer in. Att tillägga så har jag Cambridge certifikat i engelska så kommunikationsproblem var det inte heller. mvh
Publicerat Januari 12, 201016 yr Köpte ett Monarch E 1.5-6x42 i fjol och är också riktigt nöjd med det. Är ju förvisso ett "grovt" sikte så kan väl inte säga hur exakt det är på långhåll, skjuter ju inte allt för mycket långhåll med 9,3an Det jag kan tycka är lite synd med nikon är att dom nästan bara har hårkors #4. Till mitt funkar det fint, men ett 3-12 motsvarande till toppjakt osv är det väl grovt.. Men verkar vara välgjorda grejer i övrigt.
Publicerat Januari 12, 201016 yr har en niko monarch III 5-20X45 med Bdc inte provat mer än på inskjutning sköt in på 100m med korset och prövade sedan på 200m med bdc och det funkade=) på 20 x är väl skärpan inte den bästa men ner på 5 är den lysande...tror og du blir nöjd=)
Publicerat Januari 13, 201016 yr Rent optiskt gjorde du rätt, vx-1 har inte speciellt bra linserservicemässigt vet jag inte om du gjorde rätt, Leupolds service är kalas. Nikon behöver ingen service
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare Nikon behöver ingen service heheh det är sånt man vill höra
Publicerat Januari 13, 201016 yr heheh det är sånt man vill höra teds optik har servicen på nikon, sist jag var där hade han tro det eller ej några inne på garanti ärende.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare teds optik har servicen på nikon, sist jag var där hade han tro det eller ej några inne på garanti ärende. som sagt, skönt o höra
Publicerat Januari 15, 201016 yr Köpte ett Monarch E 1.5-6x42 i fjol och är också riktigt nöjd med det. Är ju förvisso ett "grovt" sikte så kan väl inte säga hur exakt det är på långhåll, skjuter ju inte allt för mycket långhåll med 9,3an Det jag kan tycka är lite synd med nikon är att dom nästan bara har hårkors #4. Till mitt funkar det fint, men ett 3-12 motsvarande till toppjakt osv är det väl grovt.. Men verkar vara välgjorda grejer i övrigt. Hej, Jag står inför inköp av nytt vapen och kikare. Tänkte länge på trijicon men fick upp ögonen på Nikon efter att läst ilägg här på jaktforum. Jag tackar för era synpunkter och Nikon har hittills bara fått bra kritik på forumet. MVH
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare hej igen! Verkar som licensen går igenom nu i veckan Var i jaktbutiken här om dan och kolla fästen och så. Jag sa at jag ville ha bra sådana. De sa Warne och visa några som man kunde plocka av kikaren. Hur bra är dessa, ändrar sig det mycket när man sätter tillbaka? Behöver jag det, har inte ens tänkt på det, vanliga fasta kostar några lappar mindre. Och jag planerar inte att byta kikare. En lång tid framöver kommer 22an och 6.5an ha var sin kikare och inga andra kulvapeninköp på minst 2 år... Dock förstår jag att det kan vara skönt. åsikter??!
Publicerat Januari 19, 201016 yr Orsaken till avtagbara fästen är t.ex. byte av kikare till annan sorts jakt eller om du vill utnyttja de öppna riktmedlen. Annars är det en lite onödig kostnad, enligt min åsikt. Mvh
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Orsaken till avtagbara fästen är t.ex. byte av kikare till annan sorts jakt eller om du vill utnyttja de öppna riktmedlen. Annars är det en lite onödig kostnad, enligt min åsikt. Mvh det du nämner känns under tid framöver helt irrelevant. men å andra sidan hatar jag när man snålar 200 spänn och får betala 800 till för man var dum för 2 år sedan.... hur är det med träfflägesändring, någon?
Publicerat Januari 19, 201016 yr det du nämner känns under tid framöver helt irrelevant. men å andra sidan hatar jag när man snålar 200 spänn och får betala 800 till för man var dum för 2 år sedan.... hur är det med träfflägesändring, någon? Ursäkta men hur F*N kan detta vara irrelevant? Du skriver ju detta:Var i jaktbutiken här om dan och kolla fästen och så. Jag sa at jag ville ha bra sådana. De sa Warne och visa några som man kunde plocka av kikaren. Hur bra är dessa, ändrar sig det mycket när man sätter tillbaka? Behöver jag det, har inte ens tänkt på det, vanliga fasta kostar några lappar mindre. Och jag planerar inte att byta kikare. En lång tid framöver kommer 22an och 6.5an ha var sin kikare och inga andra kulvapeninköp på minst 2 år... Därigenom frågar jag dig om du anser dig att du behöver sådana fästen med hjälp av mitt inlägg. Dessa fästen använder man, som jag skriver, pågrund av att man vill byta sikte, eller om man skall använda de öppna riktmedlen. Och eftersom du inte verkar vilja byta kikare mellan olika bössor vid olik jaktform anser jag att du inte skall behöva punga ut med de extra lappar du beskriver.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Ursäkta men hur F*N kan detta vara irrelevant? Du skriver ju detta: Därigenom frågar jag dig om du anser dig att du behöver sådana fästen med hjälp av mitt inlägg. Dessa fästen använder man, som jag skriver, pågrund av att man vill byta sikte, eller om man skall använda de öppna riktmedlen. Och eftersom du inte verkar vilja byta kikare mellan olika bössor vid olik jaktform anser jag att du inte skall behöva punga ut med de extra lappar du beskriver. menar inte att uppröra. kunde kanske valt ett bättre ord än irrelevant. däremot så vet jag inte om det är så att om två-tre år är så att jag vill börja skjuta långhåll med den och då kanske skaffar ett sikte med högre förstoring och DÅ ha möjlighet att byta och köpa ett till lika dant fäste istället för två och ha ett över som jag inte kan använda. Det är kanske inte är alls är nödvändigt fram tills dess. köper jag fasta är det lite "den dagen den sorgen" köper jag så har jag kvar möjligheten.
Publicerat Januari 19, 201016 yr menar inte att uppröra. kunde kanske valt ett bättre ord än irrelevant.däremot så vet jag inte om det är så att om två-tre år är så att jag vill börja skjuta långhåll med den och då kanske skaffar ett sikte med högre förstoring och DÅ ha möjlighet att byta och köpa ett till lika dant fäste istället för två och ha ett över som jag inte kan använda. Det är kanske inte är alls är nödvändigt fram tills dess. köper jag fasta är det lite "den dagen den sorgen" köper jag så har jag kvar möjligheten. Ja men då är väl saken biff? Det finns oändliga möjligheter om du köper ett avtagbart fäste, medan du endast har en vid ett fast. Tycker du att du har råd och vill ha ännu en möjlighet så tycker jag absolut att du ska köpa, men kolla lite på Leupold QR och QRW då dessa anses lite vassare än Warnes.. Finns även ett par trådar om dessa både här på JS och på grannforumet. Dessa är värda ett besök om du funderar på ett sådant köp. Mvh
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare hehe ja den är väl biff! men jag hade ju hoppats att någon kom med solklara argument så jag inte kom fram till detta själv och gått och köpt de billiga plånboken hade mått bättre då, men soliditet framför likviditet (ekonomistudent). har inte kollat på leupold och har inte tid i skrivandets stund men warne kostar en tusenlapp och det är absolut megadundergräns för mig ! Det sitter 30 mm weawer style baser på den, om detta hjälper... (tror jag)
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag har Warne på båda mina studsare, på 1900:an har jag äldre fästen som inte görs längre, med en egen form av klack. Dom klarar av/på utan nämnvärd träffbilds förskjutning. Men som alla snabbfästen krävs det ju lite vid monteringen så att det blir absolut spänningsfritt, det gäller ju givetvis vid montering av alla fästen, men kanske ännu högre grad vid snabb. Till Tikkan har jag både snabb och fast och detsom skiljer på dom är ju i princip att det sitter en vingmutter istället för torx-skruv på snabben.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare snackar vi mm eller cm när vi pratar om ändring? är väl ingen jaktslig skilnad men.
Publicerat Januari 20, 201016 yr snackar vi mm eller cm när vi pratar om ändring? är väl ingen jaktslig skilnad men. Mm när det gäller mina i alla fall. Har en 3-12 och en 1-4 kikare som jag byter rätt friskt emellan, det funkar.