Publicerat Januari 12, 201016 yr Hej alla Mitt första inlägg här på forumet. har en lite fråga om vilken kaliber man ska välja för rävjakt/rådjursjakt, är lite osäker vad som är lämpligt, vill gärna ha en bössa med så lite rekyl som möjligt.. mvh wis
Publicerat Januari 12, 201016 yr Den för rådjursjakt klenaste och godkända kalibern är 22 K-hornet med 50 grains kula, gör man den till en 6 mm K-Hornet så är den garanterad godkänd för rådjur, men helt allvarligt så är nog 222 Rem den kaliber som är klenast och fortfarande godkänd för rå, den är också helt klart en bra rävkaliber. Motfrågan är varför du vill ha minimal rekyl och har du tänkt något på att tungt vapen och en dämpare reducerar upplevd rekyl. Välkommen hit förresten. /Christian
Publicerat Januari 12, 201016 yr Ska du inte jaga klass 1 så skulle jag förorda en .222a billig bra och knappt någon rekyl. En dämpare på den och rekylen är borta. Ska eller kommer du att jaga klass 1 så är det en 6,5x55 som är stalltipset. En dämpare på den med så är det som en odämpad .222a med andra ord inget att fundera över. Sen finns det en uppsjö med olika kalibrar som gör nästan samma saker men på olika sett. .223, 6tcu, 6ppc,243 ja listan kan göras lång Hoppas det klarnar /Lasse
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Tack för snabba svar, som ni säger så är väl en 222 nåt att fundra på. har en 6,5x55 M96 sen tidigare men tycker den blir lite häftig till rävjakt. till fråga nummer 2 som kommer på detta vilket fabrikat på en 222 skulle man säga är ett bra val om man vill hålla nere penga summan lite... mvh wis
Publicerat Januari 12, 201016 yr Sako vixen och äldre tikka bössor är bra vapen och helt klart prisvärda. Slutligen är det helt klart som så att en 222 Rem med dämpare är mycket snäll ur rekylhänseende. /Christian
Publicerat Januari 12, 201016 yr Mycket snäll och mycket lätt! Har en 222a utan dämpare. Har nu blivit favoritstudsaren. Inväntar likvida medel för att ev montera dämpare. MVH H
Publicerat Januari 12, 201016 yr Denna fråga har dryftats ett antal gånger på forumet 222 Rem, 223 Rem, och 243 Win är alla gångbara för det bruk du nämner (där 243:an är lite väl "kraftig" om man ska vara petig). Själv har jag aldrig skjutit rådjur med mindre än 6,5x55 så jag har inget att tillföra på den fronten. Så sent som igår fick jag tag i en Sako Varmint i 6PPC, så nu är jag glad igen Bössan ska primärt användas till jakt på predatorer, och möjligen även rådjur. Ska man spränga "skräpfågel" så bör man nog ha relativt lätta kulor för minimal splitterspridning. Det är ju trots all lite skillnad på en nötskrika kontra ett rådjur i kroppsstorlek. Ska du ha en bössa med så lite rekyl som möjligt så är det 222 Rem som gäller, alternativt en 204 Ruger (Torsbo har en Rem Seven Predator hemma i denna kaliber).
Publicerat Januari 13, 201016 yr Tack för snabba svar, som ni säger så är väl en 222 nåt att fundra på. har en 6,5x55 M96 sen tidigare men tycker den blir lite häftig till rävjakt. till fråga nummer 2 som kommer på detta vilket fabrikat på en 222 skulle man säga är ett bra val om man vill hålla nere penga summan lite...mvh wis Det finns många bra bössor på marknaden så du ska nog speca lite bättre för att få ett precisare svar. Är det t ex en lätt bössa för att smyga runt med eller en tung bössa med Varmintpipa och benstöd för maximal precission.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare Det finns många bra bössor på marknaden så du ska nog speca lite bättre för att få ett precisare svar. Är det t ex en lätt bössa för att smyga runt med eller en tung bössa med Varmintpipa och benstöd för maximal precission. Vill nog ha nåt med varmint pipa och benstöd på, själva tyngden är inte ett problem.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Vill nog ha nåt med varmint pipa och benstöd på, själva tyngden är inte ett problem. Då är Vixen inget för dig. Titta hellre på varmint/sporter bössor. Finns en CG 3000 sporter på Blocket som passar dig bättre. Har själv en vanlig CG 3000/Sauer 90 och den skjuter 10-15mm. Finns även Remington ultimate sniper som borde passa. Går du upp till 223R finns massor att välja på t ex på Torsbo. En Remington LTR för 12900:- eller Rem SPS Varmint för 8900:-....
Publicerat Januari 13, 201016 yr Hej Har följt detta forum ett tag och var tvungen att regga mej nu så jag kunde svara på wis fråga. Vill starkt rekomendera en 223a med snabbare räffelstigning (har en blaser med 1/10), detta skulle öka användningspområdet och utbudet av ammo/kulor markant. Hade en 222a ett par år men bytte till 223an och den släpar jag runt med 350 dagar om året nu. använder V-max till räv och annat (skräp) ej ätbart vilt Lapua scenar 69grs har jag använt till rådjur och toppfågel vilket har fungerat utmärkt. Till 2010 tänkte jag prova nosler partition 60grs på rådjur. många 222or stabiliserar inte tyngre kulor än 55grs men det finns undantag. Får du tag i en sako 75 i 223 är det ett bra alternativ den har 1/8 så den stabiliserar det mesta. hade en tikka i 222, sköt som en gud men förr eller senare kommer du få problem med matningen pga plastmagasinet blir slitet och lådlängden är definitivt inte anpassad för dessa små patroner. Vapex har dessutom ett riktigt bra utbud både på ammo och kulor. Tack för mej /Jimmy