Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hund som går för hårt på grisarna

Featured Replies

Publicerat

Några bra tips om hur omvända en hund (jämthund/laika) som går för hårt på älgar och grisar? Funkade bra tidigare i höst, både på älg och gris. Sköts 8-10 grisar för honom utan att han rörde varken stora eller små grisar.

Nu går han ruskigt hårt på och det är nog en tidsfråga innan nafsade övergår i regerätta bett på grisarna. Förvisso får han grisarna att stanna omgående, men risken är att det går över styr snart.

Numera väljer ju hunde hellre gris än älg, vilket han inte heller gjort tidigare. Sköts en älg för honom i fredags då han valde älgar i första hand. I fredags släpptes han på ko+kalvslag, men det slutade med att vi sköt fyra grisar och hade inte ett enda skall på älg. :/

Några bra förslag på att bromsa honom alt få honom att lugna ner sig?

Publicerat

Munkorg är väl det som brukar rekomenderas när det gäller bitandet men inget som jag har erfarenhet av. Förhoppningsvis får han sig en lagom smäll och tar lärdom av det

/Peter

Publicerat
  • Författare
Munkorg är väl det som brukar rekomenderas när det gäller bitandet men inget som jag har erfarenhet av. Förhoppningsvis får han sig en lagom smäll och tar lärdom av det

/Peter

Det är väl det som vi har klurat lite på, men det känns ju lite som man "avväpnar" hunden på ngt vis.. Ska se hur det utvecklar sig..

Publicerat

Munkorg funkar bra. Det är jätte svårt att försöka vara med och förekomma hunden och korregera den när den är för vass.

Har en hund som är för vass som får jaga med munkorg. Jag vill inte ha någe bitande i grisarna för det slutar bara med obekvämligheter för folk och vilt som lider och dyra vet. räkningar <_<

Publicerat

Att omvända en hund som börjat bita och lärt sig att det lönar sig är nog svårt. Har försökt med en själv utan att lyckas. Testade då munkorg, vilket första gången fick hunden väldigt konfunderad men sedan har det visat sig fungera bra, lugnare upptag och att grisarna står kvar lättare fast hunden jobbar och skäller mellan 1-3 m från grisen. Innan tyckte jag nästan att det ville gå loss lättare då hunden försökte nafsa i grisen. Nafs och kroppskontakt är bra då gris löper iväg för att få de att stanna men när det väl står still finns ingen anledning för hunden att fortsätta med det anser jag. Det viktiga är att hunden inte blir för ”feg” med munkorg och ställer sig och skäller för långt från grisen, då blir det i stort sett omöjligt att veta var grisen är när man närmar sig och det är tät vegetation.

Lycka till med hunden.

/ ekebo

Publicerat

Munkorg på vid jakt, munkorg av vid eftersök!

Tada!

Löst <_<

Publicerat
Munkorg på vid jakt, munkorg av vid eftersök!

Tada!

Löst :rolleyes:

snabbt och enkelt holler med dej hipshot

• 2 weeks later...
Publicerat

Är grisarna skjutna på stånd eller på sken för hunden? Om det är skjutet många på sken så lär bitandet vara för att hunden vill få loss grisen så den blir skjuten.

Publicerat

Små grisar eller vuxna?

Båda mina har gått på lite hårdare på smågrisar senaste veckorna. Lina har ju nästan varit för snäll tidigare.

Publicerat

Gör den djupa snön att det blir "tightare",

dvs att hundarna är närmare grisen, att de står hårdare fast samt att det är svårare för hunden att komma undan,

min egen ringa erfarenhet av detta ländar till att jag tror att hunden biter/nafsar för att den kommer för nära, för egen smak med.

Å andra sidan ser jag inga bekymmer med Hippens/Jensas lösning..

/Christian

Publicerat

I teorin är munkorg av vid eftersök res. på vid jakt bra.

Men det händer ju inte alldeles sällan att jakt förvandlas till eftersök under pågående jakt

Tex: Passare (eller hundförare) skjuter ett dåligt skott på gris som hunden kommer med, i ett sådant läge är det ju inte kul

med en munkorg på, och det lär ju inte vara så enkelt att få av!?

Mitt odjur är oxå lite i skarpaste laget, smäller ett skott suger hunden grisen direkt oavsätt om man träffat eller ej :lol:

Inget jag gillar men svårt att göra något åt

Publicerat
I teorin är munkorg av vid eftersök res. på vid jakt bra.

Men det händer ju inte alldeles sällan att jakt förvandlas till eftersök under pågående jakt

Tex: Passare (eller hundförare) skjuter ett dåligt skott på gris som hunden kommer med, i ett sådant läge är det ju inte kul

med en munkorg på, och det lär ju inte vara så enkelt att få av!?

Mitt odjur är oxå lite i skarpaste laget, smäller ett skott suger hunden grisen direkt oavsätt om man träffat eller ej :D

Inget jag gillar men svårt att göra något åt

Då får du ju helt enkelt ta och prova munkorg så slipper du problemet med tagna grisar :D

Det blir mindre och mindre accepterat att ha hundar som tar grisar och många hundförare har blivit petade från marker pga för vassa hundar.

Eftersöken "under gång"är ju oftast inget problem då hundarna om dom ligger så nära att dom har kontakt med grisen så fortsätter dom ju skälla ståndskall i stället för att bita och det brukar resultera i lite billigare veterinärräkning vid årets slut.

Publicerat
Gör den djupa snön att det blir "tightare",

dvs att hundarna är närmare grisen, att de står hårdare fast samt att det är svårare för hunden att komma undan,

min egen ringa erfarenhet av detta ländar till att jag tror att hunden biter/nafsar för att den kommer för nära, för egen smak med.

Å andra sidan ser jag inga bekymmer med Hippens/Jensas lösning..

/Christian

Generellt är det så att hundarna har svårare att parera ett utfall i snön och åker oftare dit pga detta.

Men det är inte nödvändigtvis så att hundarna står närmare utan snarare tvärt om åtminstone för erfarna hundar dom känner av underlaget och vet att dom behöver ha en längre startsträcka när det är halt eller tätt alt mycket snö. Det är värre för de oerfarna hundarna dom går ofta lite för nära för sitt eget bästa.

hundar som är för "på" skjuts det sällan för då dom alltid kommer i arslet på grisen hur många gånger har man inte hört att -jag kunde inte skjuta för hunden låg för nära!

Publicerat
  • Författare

Tja.. hann ju inte prova munkorgen i år iaf. Nu är hunden konvalecent efter en bete i sidan på en påskjuten gris, med tveksam träff. :D

Korta drag: Kommer en större ensam galt utan hund efter sig, som skjuts på. Hitatr inget säkert på skottplats utan spårning påbörjas och till slut släpps hunden. Jobbar 4-5 timmar med gångstånd, ståndskall men inte fn att komma åt att skjuta. En massa frusen snö gör det inte enketl att komma åt att skjuta. Slutar iaf med att vid ett utfall får hunden en bete in framför ljumsken. Så det blir operation och han verkar fysiskt klarat sig.

Men detta var en större gris och hunden var inte på den öht, då vi såg dem. Får se hur deta kan bli till nästa säsong. Möjligen han piggnar på sig till kattjagandet i mars..