Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad räknas som packjakt med hund?

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag undrar vad lagen säger om vad som är "packjakt" med hund och inte? för mig är fler än en hund packjakt och vid ett flertal tillfällen har jag sett på bla björn och lodjursjakt att 2-4 hundar (ställande hundar) följer med viltet skällandes. jag är inte ute efter att smutsa någon men skulle för egen del vilja få stenkoll på vad som gäller inför nästa jaktsäsong. ibland får unghund följa med erfaren och skälla lite och är detta undantaget? Själv har jag varit petig när två hundar kommit ihop på samma vilt och bett om inkallning, men efter att ha sett på film från sverige att man gör så undrar jag om jag har helt fel för mig?

Kalle

Publicerat

Kanske egentligen Olas bord men jag svarar när jag ändå är här...

Lagen säger ingenting om "packjakt" eller antal hundar. Vi har antagligen världens mest liberala hundlagstiftning när det gäller jakt i det här landet...

Det enda som står, i §27 JL, är att "...jakten får inte bedrivas så att viltet utsätts för onödigt lidande...".

Eftersom vissa nu utnyttjat möjligheten att använda flera hundar kanske lite väl flitigt har vi sedan två år tillbaka en passus i björnjaktsbeslutet som säger att "max 2 hundar får förfölja samma björn samtidigt", lite förenklat. Kanske den absolut farligaste förändring i svensk jaktlagstiftning och regelverk vi sett på länge enligt mig. Vi går alltså mot en detaljreglering av hundjakten vilket är mycket mycket oroande.

Vår rekommendation, för vad den nu är värd, säger att mer än en hund endast är försvarbart när de olika hundarna har skilda användningsområden. Typexemplet är t ex lojakt med stövare och spets. En skäller på spåret och en när lon träat...

Vi ska vara medveten om att inga jakthundsägare har det så bra som vi i Sverige. Det är inget som varar för evigt, förtroende förtjänar man. Så jag tror du ska fortsätta vara petig då två hundar kommer ihop på vildsvinet...

Publicerat
  • Författare

ok, tack. då hade jag fel för mig. faktum kvarstår dock att enl rekommendationer skall det då vara en hund på ett vilt i ett läge då stöthund används. Har jag "stöd" hos regelverket då jag försöker prägla unghund på en specifik viltart och låter den följa en annan art-ren hund och lära av denna?

Jag vill i klartext lära min blivande JRT att även söka vildsvin, men jag vill inte hamna i sitsen där jag inte varit rumsren.

Kalle

Publicerat

Du bryter inte mot någon lag om vildsvinet i fråga inte utsätts för "onödigt lidande". Även om jag hade valt en annan injagningsmetod...

Publicerat
  • Författare

Även om jag nog menade att hunden ev springer ihop sig med annan hund även om den inte ska det så såg det dumt ut rent textmässigt det jag skrev. jag skickar pm med en fråga utanför tråden.

/Kalle

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.