Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trådløs revevarsler

Featured Replies

Publicerat

Jeg har skrevet en liten test om en revevarsler jeg har kjøpt, fikk lyst å dele denne godbiten med flere.

Skrevet på norsk men det tåler dere...  ;)

normal_rev3.jpg

Trådløs Revevarsler Mikkel

Lei av å sitte å fryse i timevis i glugga etter Mikkel? Eller du har kanskje lagt ut åte, sitter og  venter, å venter.. Men så sovner du. Den trådløse Revevarsler Mikkel kan gjøre gluggjakten mer komfortabel, for å ikke snakke om å utvide jakta til flere dager i uken.

Planen denne høsten for en fersk revejeger var å legge ut åte, for så å følge med når snøen kom etter spor. Jeg hadde gjort klart i et gammelt skur med stol og skytebenk, når jeg så at det hadde vært aktivitet på åta så skulle jeg sitte på lur etter mikkel. Det som skjedde etter hvert var at det var dyr på åta om natta, men når var umulig å forutsi. Som ikke det var nok hadde reven dratt med seg åta ned i ei grøft, her hadde den ligget i skjul og spist.

Å sitte på post når gradestokken viser blått kan være en tålmodighetsprøve. Du kan være så  innpakket i klær som du bare vil, men kulda vil til slutt få overtaket. Om ikke kulda tar deg først så begynner du kanskje å dovne av i føttene, å trangen til å bevege seg øker. Lyder og bevegelser kan være nok til å få spolert jakta den natten, jeg har selv tuslet hjem slukøret og kald de fleste ganger.

Etter tips fra noen som har drevet med åtejakt i årevis så kom jeg over en revevarsler fra www.jegershop.no Tanken på å ha en varsler mens jeg selv kunne sitte innendørs var fristende. Det finnes noen varianter av revevarslere på markedet, at de hadde brukt denne varsleren i flere år uten problemer, og at denne er trådløs gjorde valget enkelt. Så ny åteplass ble tilordnet slik at jeg hadde skytemuligheter fra huset, å selve installasjonen var gjort på 10 minutter. Så var det bare å vente på at det skulle begynne å pipe i mottakeren.

Revevarsleren består av 2 komponenter, en bevegselsesensor som sender et signal trådløst til en mottaker som varsler når det er bevegelse på åta. Mottakerdelen kobles til strømnettet, men hvis du vil kan du koble den til 12 volt om du gjør om på kabelen, men dette gjør du selvfølgelig på eget ansvar. Sensoren drives av et 9 volts batteri, og rekkevidden mellom sensor og mottaker er oppgitt fra leverandøren til 50-100 meter i åpent terreng. Jeg har selv plassert sensoren ca 50 meter fra huset å den fungerer utmerket. Skal du operere i skikkelig kalde forhold anbefales det at du bruker et Lithiumbatteri som har 4-5 ganger bedre levetid, men i de fleste tilfeller fungerer et vanlig batteri helt fint. Det følger med en enkel bruksanvisning som er meget oversiktlig og grei

revv.jpg

Mottaker og sensor

Sensoren må dekkes til av en klar gjennomsiktig plastpose før du monterer den opp i et tre eller en stokk. Grunnen til dette er at den ikke er vanntett, å det er ikke heldig hvis det kommer fuktighet rundt batteriet. Sensoren tar ikke skade av det, men du kan risikere at den ikke varsler så lenge det er fuktighet inne i sensoren. Man bør også passe på rim, da dette kan redusere følsomheten. Den bør også monteres slik at den ikke blir dekket av snø ved første snøfall. Sensoren festes med strips i for eksempel et tre 1,5 meter over, og 2-4 meter fra åta i den retningen du tror reven vil komme. Det viktigste er uansett at sensoren ”vokter” over åta for deg. Sensoren har ikke rele som kan skremme reven, alarmen kan minne om en ryggealarm på en bil.

Du har også muligheten å stille inn ønsket følsomhet på sensoren, dette kan være en fordel hvis du har åtselfugler på åta. Jeg har registrert at kråkefugler ikke blir varslet, men når husets katt er å forsyner seg på åta piper det i varsleren.

Med Revevarsleren Mikkel kan du i praksis overvåke åta 7 dager i uken uten at at du risikerer forfrysninger eller redusert nattesøvn. Jeg garanterer pulsøkning når du blir vekket av alarmen, og du ser mikkel står på åta.

Skitt Jakt

Pluss Trådløs

Rimelig i bruk

God bruksanvisning

Pris

Minus Ikke vanntett

Ved rimdannelse reduseres følsomheten

Pris: 1099 NOK

Leverandør www.jegershop.no

Tlf                 +4790747200

Publicerat

coolt...det där tänkte jag göra för ett tag sen...fast jag tänkte bygga en själv av en IR sensor som sitter på sånna här strålkastare som tänds när man går förbi. man skruvar helt enkelt bort sensorn, fäster den på en pinne nära åteln precis som på din bild...sen förlänger man strömkablarna från sensorn till ditt hus och där koplar man den till valfri larmanordning. Tyvärr så har det inte blivit av än...dels för att det är 300m till åteln från mitt hus (behövs mycket sladd) och dels för att jag kommer ändå troligtvis att skrämma bort räven från åteln på väg ner till det stället jag kan skjuta från :-...

men det är helt klar ett otroligt bra hjälpmedel ;D

Mvh Fredde

Publicerat

Har ingen problemer med å forstå språket jeg ;D

Har selv en slik varsler på 3 plasser , fungerer kjempefint :D