Publicerat Januari 13, 201016 yr Jag tänkte höra mer er som jagar över stående fågelhund vad ni har för kommandon på era hundar eller vill ha eller kommer att träna in på nästa stjärna. Självklart så är ju "ex" avance och "sitt, ligg, stanna" vid uppflog självklara. Men något som jag ska lära min hund är ex "rast", att när det är dags för att ta fram termosen så ska jag bara kunna säga rast så ska hunden kunna slappna av och lägga sig och inte fortsätta jaga (dvs att jag slipper ta fram kopplet och koppla honom. Sen gå bakom håller vi på med att träna just nu och det går hyvsat. Sen har jag ett litet diffust kommando som jag säger "vid husse" och då ska han hålla sig inom en radie på nån meter, men detta fungerar just nu bara när vi är själv, när det kommer en störning dvs en annan hund så litar jag inte riktigt på honom men det kommer. Så vad jag skulle vilja veta/höra era åsikter om vad ni har för kommando som man har nytta av i skogen som man inte själv tänkt på kan komma till nytta (detta är första hunden och jag är en nybörjare på detta). MVH// Andreas
Publicerat Januari 13, 201016 yr Jag använder "här" när jag vill att hundarna ska hålla sej inom ett par meter ifrån mej. Vid rast så blir det väl "ligg stanna" som gäller, är det en unghund kan man ju sätta på den kopplet o lägga det över ryggen ibörjan. När jag tränar in stoppet så blir det en godis bit i handen som förs över huvudet på hunden o ett snärtigt sitt,så att man senare bara kan höja handen som stoppkommando. Detta har jag använt både på vorsteh, labbe, tollare o jämte
Publicerat Januari 15, 201016 yr Har inga speciella kommandon, utöver det "vanliga", förutom "väck". Innebär att hunden ska avlägsna sig några meter. Användbart när man har små barn i diverse situationer , rymmlingar från voljärer eller burar etc. Har nog fötterna för djupt i den småländska myllan för att känna mig bekväm med "avance", anväder "ja" istället
Publicerat Januari 15, 201016 yr Kom Stanna Sitt Ligg Sök eller Varsågod Gå back (istället för gå fot, då jag vill ha dom strax bakom) Ja! Gå på! (istället för Avance ) Har också lärt mina hundar att vid en kort visselsignal uppmärksamma hur jag pekar, för att därefter söka i den riktningen. En lång visselsignal eller handen rakt upp betyder stanna. Flera korta visselsignaler eller händerna rakt ut betyder kom.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Användbart: "Lägg dig" - han ska stanna där jag lagt honom, t.ex. i jaktpauser eller när jag bara bestämmer det. "Gå här" - han ska hålla sig nära mig, utan krav på exakt position, man han får inte gå förbi mig utan det är att likna vid ett bakomkommando. Visselpipan: 2 korta: Inkallning 1 lång och kraftfull: Stanna ovillkorligt (egentligen "ligg" men jag nöjer mig med att han stannar) 1 kort och snärtig: Uppmärksamhet, såsom angler beskriver ovan. Armarna rakt ut: Inkallning Hand upp: Stanna Har fler kommandon också, men det var väl det basala du ville veta. Angående vad man kommer lära hunden alt. nästkommande hund, när det gäller mig tycker jag mig ha en stundvis tjatig uppfostran på min hund och han utnyttjar det vid tillfälle. På nästa hund kommer det läggas mer krut med lydnaden, eller så löser det sig automatiskt om det är en aningens mindre hård individ.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Författare Ja till och börja med kallel så är inte jag heller så avancerad att jag använder avance, utan kör också på ett "JA". Ska nog också ta mig till att använda "Gå back" till att gå bakom istället för just "gå bakom". Det var ju mer dessa "special kommandon" såsom "rast" vid kaffepausen som jag var ute efter, inte kanske dessa vanliga såsom sitt, ligg osv tack för alla svaren.
Publicerat Januari 17, 201016 yr "Gå runt" är inte så dumt kommando, som kan vara lite svårt för dem att ta till sig, men är jäkligt bra många gånger, då kopplet snurras runt nån stolpe etc. Då får de tänka till hur de ska gå för att komma loss. Men "Höger" och "Vänster" är ju kommandon som jag tycker man bör lära sin fågelhund. Bra både när man åker drag och skidor samt även vid dirigering till specifik apport etc. Nåt kommando för rast tycker jag du kan skippa. Se till att ett "stanna", "sitt" eller "ligg" (vad du nu vill använda) är ovillkorligt och att hunden blir kvar på den platsen tills du säger annat. Det kommandot ska gälla vart du än använder det. ...därför säger jag aldrig ligg eller sitt inomhus om jag vet att jag inte kan hålla 100% fokus på hunden. Använder därför ex.vis "gå å lägg dig" istället. Sen ska du ju använda det ord du kommer dig för att använda, hellre än att det låter bra osv. Sjäälv säker jag ex.vis "gå bakom", för att det faller sig mer naturligt för mig. Samma gäller stannakommandot. Rusar hunden mot fågel eller ut mot vägen eller liknande så har jag ju lättare att skrika "stanna" än ordet "sitt"!! Så...använd det ord som du själv tycker känns rätt...hunden ska ju ändå bara koppla ihop ordet med handlingen...så vad du säger spelar ju ingen roll! Vid husse, eller "håll dig här" som jag själv säger är ju ett bra kommando, men ta in honom på "gå fot" när du möter andra hundar. Du vet ju inte vad de har för dressyr, och går han bredvid dig så är det mycket mindre risk att nåt går snett. Gå härifrån och backa är två vardagskommandon som används mer å mer...hehe. Jädra nyfikna hundarna kan vara när det vankas mat och annat! /Henke
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare håller med dig Henke i många av dina tankar och hur du gör, själv är jag inne på ungefär samma grejer som du och måste ju säga att jag inte söker "coola" kommandon här utan mer vill höra vad som man kanske har glömt att ta med som kan komma till använding. Har ju lite av mina idéer om vad hunden ska lära sig men har dock inte hunnit börja med alla mest för att de viktigaste inte har riktigt suttit... Håller dock med om att gå härifrån är ett kommando som används flitigt, han ska kolla i matkassen, väskor och allt möjligt.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Ett kommando som jag tycker är bra är VARSÅGOD! Med strävan efter att hunden ska tex sitta kvar tills du säger något annat, eller stanna eller ligga så är det bra att ha ett frihetskommando, tex varsågod så hunden vet att övningen/kommandot är avbrutet och att han/hon får göra det dom vill för stunden. Tex om jag har sagt SITT åt min hund vill jag ju att hon ska sitta där tills jag ber om något annat, jag säger inte sitt och sen stanna utan sitt ska ju betyda att hon sitter kvar där. När jag anser att hon inte behöver sitta längre eller om jag måste ha koncentrationen på något annat så säger jag varsågod, då vet hon att hon får släppa sittkommandot och göra något annat.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Hmm....coola kommandon vette tusan, men dom funkar för oss: "Gå tillbaka" eller "gå så+att jag pekar" (om dom fastnar typ runt en buske/träd) Här+klapp på benet (ska hålla sig ikring mig) "Gå bakom" eller endast "bakom" (behövs ingen förklaring på de tror jag ) Sakta (bra att ha om de exempelvis går lite fort på en löpa) Vänta (egentligen samma som sakta, dom kan vara bra i många sammanhang) "Betee dig" (då är vi inte riktigt överens om beteendet ) "Nå" (Men denna är lite farlig iom att jag säger ett kommando å lyder dom inte direkt så blir det ett "Nå", bör användas sparsamt för att få lydnad direkt när man säger kommandot. ) På gamlingen bryr jag mig inte så hårt utan där är "Nå" ett rätt effektivt och välanvänt ord