Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

3-bent rådjur.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Vet inte om detta kommer i rätt kategori men jag skriver här.

En kille som bor i anslutning till den mark jag jagar på hörde av sig angående om att han på sin tomt sett ett rådjur med ett skadat framben stå och äta under ett fågelbord. Min fråga är då som följer: Vilka regler gäller för att få skjuta ett skadat djur? Är det samma tider som vid vanlig jakt eller får jag skjuta rådjuret efter mer än en timme efter solens nedgång?

Mvh//Matte.

Publicerat

Förutsatt att det är befogat av djurskyddssynpunkt så får du avliva när som.

Gäller ju oxå att det inte är inom statsplanerat område eller va de heter.

Enklast ringer du till Polisen innan o talar om läget.

Publicerat
  • Författare

Statsplanerat område tror jag inte att det är då det är på landet men det är väll bäst att göra som du säger och slå en signal till polisen och höra med dom.

Tack för svaret. :lol:

Publicerat
Statsplanerat område tror jag inte att det är då det är på landet men det är väll bäst att göra som du säger och slå en signal till polisen och höra med dom.

Tack för svaret. :lol:

Det är 40b§ i jaktförordningen som gäller (om du nu skall lita på en icke-jurist).

40 b § /Träder i kraft I:2010-01-01/ Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265).

När du talar med polisen skall du vara tydlig när du hänvisar till vilket lagrum du avser att agera efter. Påpeka att du inte ber om lov, du ringer i informativt syfte så att de vet om det börjar regna in polisanmälningar för att du har skjutit rådjur på konstig tid/plats.

Notera att om du skjuter på annans mark tillfaller djuret jakträttsinnehavaren.

Publicerat

Har ett sånt där ärende på gång, trebent rådjur som går på en tomt och äter under fågelbordet. Killen som sett djuret skulle ringa när han såg det nästa gång och då far jag iväg. Är rådjuret kvar och trebent när jag kommer så ringer jag polisen och talar om läget, får då ett avlivningsstillstånd från dem och skjuter därefter förhoppningsvis djuret. Sen får vi se vilken mark det trillar på, det tillfaller jakträttsinnehavaren och denne får då betala för min resa dit typ.

Mvh!

Publicerat

Säger som dom andra hör med polisen först!

Publicerat
  • Författare

Herr Berg:

Notera att om du skjuter på annans mark tillfaller djuret jakträttsinnehavaren.

Om det är på en fastighetsägares tomt. Då villatomt avses i detta fallet, tillfaller då djuret denna person?

Publicerat
Om det är på en fastighetsägares tomt. Då villatomt avses i detta fallet, tillfaller då djuret denna person?

Jepp!

Man har jakträtten på egen tomt.

Publicerat
Sen får vi se vilken mark det trillar på, det tillfaller jakträttsinnehavaren och denne får då betala för min resa dit typ.

Mvh!

Inte helt korrekt!

Enligt 36§ samt förordningen 2000:1216

Ska den som haft kostnader med anledning av en anmälan kan av polismyndigheten få ersättning ur viltvårdsfonden.

//b

Publicerat

Ehh?

Det där förstod jag inte riktigt..

Mvh!

• 3 months later...
Publicerat
Ehh?

Det där förstod jag inte riktigt..

Mvh!

Skicka ett fax eller mail till polisen. (På så sätt bilr det diariefört). Avliva sedan djuret snarats möjligt.

Glöm det där som stod tidigare i tråden "stadsplanerat"???? Det finns inget sådant ord i reglerverket ens. Frågan är om området är detaljplanerat eller ej, om det finns byggnader eller annat är helt betydelselöst.

Är det ett detaljpplanerat område, så gäller samma regler som i centrala Stockholm, även om det inte finns någonting anlagt på marken. Notera att runt många vindkraftverk finns ett mindre detaljplanerat område, trors att det står mitt i skogen eller mitt på en åker.

Tips! Avliva på sådant sätt att så få som möjligt ser eller får veta det. Det är alltid "ljushuvuden" som anser att man ska ta djuret till djursjukhus eller kommer med mängder med "goda" förslag och råd eller som i värsta fall ställer till en scen på platsen.

Publicerat
Skicka ett fax eller mail till polisen. (På så sätt bilr det diariefört). Avliva sedan djuret snarats möjligt.

Glöm det där som stod tidigare i tråden "stadsplanerat"???? Det finns inget sådant ord i reglerverket ens. Frågan är om området är detaljplanerat eller ej, om det finns byggnader eller annat är helt betydelselöst.

Är det ett detaljpplanerat område, så gäller samma regler som i centrala Stockholm, även om det inte finns någonting anlagt på marken. Notera att runt många vindkraftverk finns ett mindre detaljplanerat område, trors att det står mitt i skogen eller mitt på en åker.

Tips! Avliva på sådant sätt att så få som möjligt ser eller får veta det. Det är alltid "ljushuvuden" som anser att man ska ta djuret till djursjukhus eller kommer med mängder med "goda" förslag och råd eller som i värsta fall ställer till en scen på platsen.

Jag missade en av dina frågor.

Tiden. Detta är inte jakt utan avlivning och du kan utföra detta på vilken tid på dygnet, som helst

Publicerat

En undran angående vilt och antalet ben...

Är ett trebent vilt alltid OK att avliva då det per automatik kan anses lida?

Jag vill minnas att min gamla saliga farmor hade ett rådjur som var trebent på och omkring sina marker rätt länge - typ månader eller år. Fast som hon tyckte på sitt lite egna krassa sätt: Det är synd om det - slå ihjäl det! ;)

Publicerat

Om allmäntillståndet & verkar bra så låt det vara, har sett flera 3-benta rådjur som levt mig tillsynes fullt normalt på 3 ben.