Publicerat Januari 14, 201016 yr Har letat igenom här ordentligt tycker jag men hittar inget om det. Har 2 st viltvatten hemma på ca 1 hektar styck. Grävdes för ca 6-7 år sedan, och fåglarna trivs ypperligt i dom. Det va dock betydligt mer fåglar i dom dom första åren och jag har läst någonstans att dom ska tömmas med jämna mellanrum(av en anledning jag inte kommer ihåg) Så nu tömde vi ett av dom i höstas,rätt-fel? Fick också för mig att man kunde gödsla med någonting i dom tomma dammarna men jag kan vara helt ute och cykla. Frågan är alltså hur man ska gå tillväga om man ska göra det rätt och riktigt och hur länge dom ska vara tomma och under vilken period?????
Publicerat Januari 14, 201016 yr Ursäkta off-topic men.. Upptäckte försent att ena stället där vi jagar änder hade tömt ett vatten.. Fan va ledsen jag blev, har nog aldrig sett en sån ansamling av kråkfågel utanför en soptipp som det var där. De hade formidabel fest på all mört som låg och skvalpade fullt tillgängliga! Ett annat ställe där jag är med och jagar planerar att tömma ett vatten förhoppningsvis till sommaren med ruskig tur.. det vattnet är fullt av jättestora sarvar, mörtar och sutare. Kommer att bli en kråkjakt/rävjakt av stora mått Men en god grej med detta är väl att man bränner väck vegetation. Tror det ska ligga torrt över sommaren innan man fyller upp men jag ska ärligt säga att jag är duktigt osäker. Om du inte får hjälp här så dra ett mail till våtmarksfonden eller läs på deras hemsida, torde finnas något där. Testat att googla på viltvatten osv? Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr I ett nytt viltvatten finns det gott om små insekter, som andungarna lever av. Efter några år har det även kommit in en massa rovinsekter, som äter upp de små godsakerna för änderna. Får man sedan in en massa fisk så gör det det hela etter värre eftersom de också äter upp smådjuren. Tömma, slå hög växtlighet och börja om utan fisk, trollsländelarver osv är en godf idé...
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare Ok tack för det, då är vi alltså inte helt fel ute. Frågan nu är bara om det är som Hippen tror/gissar/vet att den ska ligga torr över sommaren? Om någon vet 100 procentigt hade det vart till god hjälp...
Publicerat Januari 15, 201016 yr Har 2 st viltvatten hemma på ca 1 hektar styck. Grävdes för ca 6-7 år sedan, Hur fick ni tillstånd till det? Var det våtmark sen tidigare typ en myr eller nåt. Har en myr på ca 2 ha som jag gärna skulle gräva ur delvis och skapa ett viltvatten.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Hur fick ni tillstånd till det? Var det våtmark sen tidigare typ en myr eller nåt. Har en myr på ca 2 ha som jag gärna skulle gräva ur delvis och skapa ett viltvatten. Det var åker/sumpmark som dränerades nån gång på 30-talet i hopp om att kunna odla nånting funkade dock inte så bra men på den tiden var man nog inte så kräsen i magra skogsbygder. Har noll koll på hur det fungerar med tillstånd.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Det var åker/sumpmark som dränerades nån gång på 30-talet i hopp om att kunna odla nånting funkade dock inte så bra men på den tiden var man nog inte så kräsen i magra skogsbygder. Har noll koll på hur det fungerar med tillstånd. Ok, så det var inte ren skogsmark det handlade om då?
Publicerat Januari 17, 201016 yr Hur fick ni tillstånd till det? Har en myr på ca 2 ha som jag gärna skulle gräva ur delvis och skapa ett viltvatten. Det är inga problem att få tillstånd att göra ett viltvatten. Förutsatt att marken man vill omvandla inte har höga naturvärden. Dock låter det tufft ekonomiskt att gräva ur 2 ha myr. Finns det tillräckligt tillflöde så gräv ur en del och dämm med massorna. Vattnet börjar producera insekter fortare vid dämning. Mvh Mattis.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Hur fick ni tillstånd till det? Var det våtmark sen tidigare typ en myr eller nåt. Har en myr på ca 2 ha som jag gärna skulle gräva ur delvis och skapa ett viltvatten. det alltid lättare att göra viltvatten om man äger marken. gjorde mycket viltvatten på myrar förut genom att spränga bort ytan av myren. billigare än att gräva.
Publicerat Januari 17, 201016 yr det alltid lättare att göra viltvatten om man äger marken.gjorde mycket viltvatten på myrar förut genom att spränga bort ytan av myren. billigare än att gräva. Det är min egen mark och spränga var precis vad jag hade tänkt
Publicerat Juli 24, 201114 yr Lyfter denna tråden igen, någon som vet hur resultatet blir om man gräver/dämmer ett viltvatten på en myr? Hur tar sig växtlighet etc?
Publicerat Juli 24, 201114 yr Bra med trådlyft. Hade glömt bort den här tråden. Är det hos länsstyrelsen man söker tillstånd?