Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var är dovviltet nu?

Featured Replies

Publicerat

Jag bor i ett område som håller en (mer än) skaplig dovviltpopulation. Nu har jag tyvärr inte jaktmöjligheter här, men kan ganska enkelt ta mig runt i marken och observera flockarna när de är ute på fälten.

På min egen jaktmark har vi dov lite mer sporadiskt och eftersom marken ligger 1,5h bort, så har jag markägaren som "observatör" på vilka vilt som förekommer för stunden.

Nu till själva frågan: Var är dovviltet nu?

Jag har inte sett en dov sedan långt före jul och markägaren på "min" mark har inte heller sett något sedan början av december och då vistas han ändå en hel del ute i skogen. Att de inte är ute på de snötäckta fälten förstår jag, men min markägare har plogat (snöröjt) delar av ängar för att underlätta matsöket, till glädje för rådjuren, men dovviltet är lik förb_t borta...

Är det så att nu med mycket snö och kallt, så flyttar de sig från sina normala marker till t.ex. höga berg, risiga mossar eller någon annan mark/vegetation?

Har ni andra kvar era dov på markerna?

/ Jonas

Publicerat
Jag bor i ett område som håller en (mer än) skaplig dovviltpopulation. Nu har jag tyvärr inte jaktmöjligheter här, men kan ganska enkelt ta mig runt i marken och observera flockarna när de är ute på fälten.

På min egen jaktmark har vi dov lite mer sporadiskt och eftersom marken ligger 1,5h bort, så har jag markägaren som "observatör" på vilka vilt som förekommer för stunden.

Nu till själva frågan: Var är dovviltet nu?

Jag har inte sett en dov sedan långt före jul och markägaren på "min" mark har inte heller sett något sedan början av december och då vistas han ändå en hel del ute i skogen. Att de inte är ute på de snötäckta fälten förstår jag, men min markägare har plogat (snöröjt) delar av ängar för att underlätta matsöket, till glädje för rådjuren, men dovviltet är lik förb_t borta...

Är det så att nu med mycket snö och kallt, så flyttar de sig från sina normala marker till t.ex. höga berg, risiga mossar eller någon annan mark/vegetation?

Har ni andra kvar era dov på markerna?

/ Jonas

Dovviltet är fruset av sig. Kolla på plater där solen brukar ligga på typ solbackar. Där borde du hitta om inte djur så iaf gott om spår.Min erfarenhet är att dovviltet är väldigt passiva då det blit kallt och snö.

Publicerat

Här finns dovvilt.

De samsas med div fågel, harar, rådjur och vildsvin på marker där det odlats majs. Mycket gott om dov. Frugan och barnen var ute och fotade igår!

Publicerat

rent intuitivt borde de vara där den bästa vinterfödan är. en tanke bara.

Publicerat

Kanske lite off topic, men...

...när vi nu snackar förekomst/tillhåll av hjortdjur så har jag hört eller läst någonstans att dovvilt generellt vill ha torrare biotoper medan kronviltet föredrar fuktigare.

Stämmer det?

MVH

Alias

Publicerat

Där maten som människan bjuder på är doven nu på vintern. Doven är väl det ända vilda hjortdjur som igentligen inte klarar våra Svenska vintrar, vill du ha doven kvar på marken så får du stödfodra dom från att frosten o minusgraderna kommer. Jag kan se exakt samma fenomen som du beskriver på en av mina marker i östergörland där försvinner i stortsätt doven när det blir kalt, men fodrar man så hittar dom som oftast tillbaks.

Daniel

Publicerat

Jag har väldigt tätt med dov på mina marker, vanligtvis. Men när det kom på tok för mkt snö och kyla så har jag knappt sett skymten av dem. Körde ut ensilage för några veckor sen. Rådjuren hittade dit samma kväll, och rå är nu ganska ont om, men några dov har jag inte sett till. Kanske vandrar dem iväg och uppehåller sig där det börjades med stödutfodring lite tidigare. Ett par km bort brukar det stå 20-50st dygnet runt på en ensilagebal men dem började som sagt fodra mkt tidigare.

Publicerat

Ska du ha dov på dina marker moste du fodra dom från frost tills det blir barmark och ingen mer snö kommer........

Om du börjar tidigt så stannar dom ofta på dom foderplattserna så länge dom inte hittar mat någon annanstana själva.....

MVH