Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök i natt 2010-01-15

Featured Replies

Publicerat

Borderterriern har börjat ta grisarna i vind och det vill jag ha bort. Han ska spåra upp dom för då kan han ta grisar på längre avstånd än vad han klarar av nu.

Har varit ihärdig på kompisarna/släktingarna nu ett tag. "Skjuter ni på en gris och den lämnar platsen så snälla ring mig så jag får komma och spåra för att försöka få honom att fatta att gris+ spårning = död gris = belöning"

Jodå dom lovade ju att ringa så fort grisen hade orkat ta sig en bit.

Förra veckan blev jag ringd två gånger med falskalarm. Först ringde en släktin och sa "sorry, har skjutit en gris men i nacken så den gick ingenstans" Nästa dag ringde han igen "Tjena, nu är det skarpt läge kom med hunden" 5min senare ringde han "Fan den låg visst 15m från skottplatsen, inte lönt att du kommer".

Men så ringde han klockan 23.50 igår kväll och sa "Tjena, nu kan du göra dig redo för spårning. Detta skottet har INTE tagit bra!"

Jag for iväg som ett skott. På platsen 00.45. Två halvstora grisar hade varit på åteln när han kom. Den ena vinklade upp mot honom så han höll i stickhålet på den men det tog inte där han höll skulle det snart visa sig.

Jag frågade honom vad han hade hittat på skottplatsen och ytterst lite blog fanns där + att grisen hade gått omkull 5meter från där det small. Han hade då handspårat i cirka 30meter och då hade blodflödet blivit lite större men han valde ändå att bryta och ringa mig då.

Då låter jag Pejlen och bössan ligga i bilen sa jag. Du har ju bössa ifall det skulle krisa och pejlen tror jag knappt behövs.

Tji fick jag <_<

Började spåra. Efter 200meter så hade grisen gått ner i ett dike och släpat sig upp ur det på tre ben. Mycket blod på isen. "Nä nu går vi tillbaka och hämtar pejlen. Den här kan gå långt på tre ben" sa jag medans min släkting höll fast vid att med denna blodmängden så ligger grisen förblödd här i en gran. Då han har skjutit bra många fler grisar än mig så valde jag att lyssna på honom.

Vi fortsatte så att spåra och efter ytterliggare 100meter kom första stället där grisen gått i backen igen. Ingen sårlega utan mer att den snubblat till och trillat.

Fortsatte så att spåra och var 100meter så kom det en sådan här "snubbel-grop". och rätt som det är så blir det allt intensivare med legor och "snubbel-gropar" om vart annat. Och mellan två träd så skymtar jag något stort svart. Jag går närmare med hunden i lina och när jag är inne på 10m så flyger grisen upp.

"Här är den! Skjut!" skriker jag till min släkting som tyvärr har halkat efter mig och hunden den sista biten.

"Jag skiter i pejlen!! Han får ta grisen i vilket fall som helst. En gris på tre ben kommer vi inte ifatt själva."

Jag kopplar lös hunden från selen och han springer ut i mörkret. Tystnaden bryts efter några sekunder av ett grovt stånsskall och en "skrikande" argsint gris.

Rätt som det är så är det bara hunden som hörs och grisen har tystnat. Vi smyger oss närmare för att se vad som händer. Då har den lilla ettriga terriern fått omkull grisen som ligger och slår med käftarna mot hunden. Som i sin tur parrerar så gott han kan.

Tyvärr så är hunden lite väl het på det och ligger väldigt nära. Något han även gjorde på frilevande vildsvin innan han fick stryk av en sugga på en jakt.

Då han ligger så jäklar tajt på så har min släkting svårt att komma till skott och rätt som det är så reser sig grisen och springer ut ur ficklampsljuset. Nytt grovt ståndskalls skall och vi skyndar dit. Ännu en gång har hunden fått ner grisen på marken och är på och försöker att "jävlas" med den.

Vi får inget skott och grisen flyger upp efter 5min och iväg ut ur ficklampsljuset.

Nytt ståndskall och nu står grisen lutad mot en gran och väntar på hunden. När hunden kommer in från fel vinkel så springer grisen rakt på hunden som får en flygtur.

Han ruskar av sig de flesta fåglarna som flyger runt huvudet på honom och ger sig på grisen och får omkull den igen och då smäller det från släktingens bössa.

En 85-90kg gris. Skottet hade tagit lågt i frampartiet och ut lågt i levern. Ena frambenet hade gått åt helvete och lite inre skador men den var ändå i bra kondition med tanke på skadorna.

Totalt spårade vi den 7 - 800meter och det var inte kul att dra en såpass stor gris på två den sträckan.

Bilder ligger på mobilen så jag lägger in det senare under dagen.

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis till lyckat eftersök.

Verkar vara en kaxig liten krabat, din jycke.

Publicerat

Sista gången du lämnar bössa och pejl i bilen ;) tuff krabat trots fläskläppen han fick löste uppgiften, det som slog mig du har ingen stickkniv?

Publicerat

Kul med en jycke med lite fart i ;) . Grattis till ett lyckat eftersök.

"Grävlingsstopper" kan med fördel användas på mindre grisar så tar du hunden i ena handen och bössan/kniven i andra...

Publicerat

Bra jobbat.

Hoppas du lär dig av misstagen. :P Aldrig ett griseftersök utan pejl, bössa och stickkniv. ;)

Hur lång tid efter skottet gick ni på?

Publicerat

Grattis !

Skönt att ni lyckades.

Verkar va gott gry i jycken ;) O du lärde dig ju en del oxå :P som Musköt påpekade..

Oavsett vad skytten säger eller hur mycket erfaenhet han har, så ska man förberda sig på det värsta senariot.

Har man spårat ca 150 m o ingen gris hittad så är det rätt säkert att grisen lever o inte alls är vänligt inställd....

Polaren sköt en i stickhålet för min jycke igår o det gick kanon men jag skulle alldrig försöka med sånna skott på frisk gris.

De brukar ju ha trynet rätt lågt o sällan blotta stickhålet...

Hade ett sånt eftersök för några år sen o den kulan hade gått under bröstet fläkt upp magen och slagit av ett bakben.

Men om grisen är sammarbetsvillig o håller upp huvudet så går det säkert o skjuta där med.

Publicerat

Bra jobbat Joacim och hund,

du har ju redan funderat ut vad du behöver ändra för att det skall bli bättre till nästa gång,

för egen räkning är jag ju ganska feg av mig så jag går ingenstans i skogen efter vilt utan att ha något "farligt" med mig,

nej du räknas inte...

/Christian

Publicerat

Härligt!

Jag säger som christian, går aldrig efter vilt utan bössan, man vet aldrig vad som finns inne i mörkret :D

Bra jobbat!

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket grabbar!

Jo vad säger man? Man bör nog (även om man har skytt med sig) aldrig glömma/lämna bössan i bilen. Ibland får man lägen själv utan att skytten kan komma till.

Vad det gäller det här med att sticka grisar så var jag inte så sugen på det även om vi hade stickkniv med oss. En gris med en sådan storlek (det var inget monster, men blått 15-20kg tyngre än mig själv och i ett bra mycket kompaktare format) vill inte jag gå fram och sticka när den ligger och slår med käftarna som en annan gädda.

MVH/Jocke

Publicerat
Tack så mycket grabbar!

Jo vad säger man? Man bör nog (även om man har skytt med sig) aldrig glömma/lämna bössan i bilen. Ibland får man lägen själv utan att skytten kan komma till.

Vad det gäller det här med att sticka grisar så var jag inte så sugen på det även om vi hade stickkniv med oss. En gris med en sådan storlek (det var inget monster, men blått 15-20kg tyngre än mig själv och i ett bra mycket kompaktare format) vill inte jag gå fram och sticka när den ligger och slår med käftarna som en annan gädda.

MVH/Jocke

Det där kan ju bara du som var på plats avgöra om det går eller inte, trodde den var så pass dålig då en bordeterrier fäller den flera gånger att man hade kunnat få in ett stick, men igen det kan bara du avgöra på platsen, bra jobb av hunden!

Publicerat

Det var en redig border terrier! Grattis!

Publicerat

Terrierbrain :blush: Jag finns, alltså är jag störst ;)

Publicerat
  • Författare
Det där kan ju bara du som var på plats avgöra om det går eller inte, trodde den var så pass dålig då en bordeterrier fäller den flera gånger att man hade kunnat få in ett stick, men igen det kan bara du avgöra på platsen, bra jobb av hunden!

Allting går. Men varken jag eller den andra killen var så sugna på att gå fram när den var i såpass god kondition.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Det var en redig border terrier! Grattis!

Tackar tackar. Jo han är ganska så kaxig ;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Jag finns, alltså är jag störst ;)

Japp, typisk terrier mentalitet :o

MVH/Jocke

• 1 month later...
Publicerat

Fin story som fick lyckligt slut till sist.

Det var lärorikt för mig också även om jag inte har någon terrier.

Jag har nu skjutit några grisar varav de två som gått iväg gått ca 35-40 m där det som tur är legat stendöda.

Jag hade gärna ringt dig så du hade fått spåra men det är "kanske" liiite långt med mer än 10 mil och ett par timmar i bilen enkel resa... -_-

Publicerat
  • Författare
Fin story som fick lyckligt slut till sist.

Det var lärorikt för mig också även om jag inte har någon terrier.

Jag har nu skjutit några grisar varav de två som gått iväg gått ca 35-40 m där det som tur är legat stendöda.

Jag hade gärna ringt dig så du hade fått spåra men det är "kanske" liiite långt med mer än 10 mil och ett par timmar i bilen enkel resa... ;)

Det går alltid att lösa om olyckan är framme. Skickar dig ett PM med nummer. Hunden behöver ju träningen, någon gång ibland(det kanske aldrig blir av att det blir något skarpt läge) kan man ju kosta på sig att åka ner till skåne en sväng också :huh:

MVH/Jocke