Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vargfråga

Featured Replies

Publicerat

Vi talar i Sverige om en flock som bestående av ett alfapar och dess avkomma.

Jag har nu sett ett antal flimer om vargar i NordAmerika där fler än en av honorna i flocken får avkomma.

Vid åtminstone ett tilfälle är det efter att en ny hanne utifrån tagit över som dominant.

DVs även om han parar sig med fler än en hona så parar han sig ju inte med sin egen avkomma.

Är detta vanligt? Har vi sett det även i Sverige? (Finland/Ryssland) Eller är det ett felaktigt hopklipp av Discovery...

MVH // Henrik

Publicerat

Den frågan ska nog egentligen till Skandulv men mig veterligen har det aldrig inträffat i Skandinavien. Nu är vargar i nordamerika rätt annorlunda jämfört med våra på många sätt och inte minst förutsättningarna skiljer sig åt.

Jag har dock svårt att se att en hane ska hinna betäcka alfatiken, dö, ersättas av en ny hane som betäcker en fjolårstik under samma brunstperiod på någon vecka. Då får de banne mig ligga i...

Publicerat
  • Författare
Den frågan ska nog egentligen till Skandulv men mig veterligen har det aldrig inträffat i Skandinavien. Nu är vargar i nordamerika rätt annorlunda jämfört med våra på många sätt och inte minst förutsättningarna skiljer sig åt.

Jag har dock svårt att se att en hane ska hinna betäcka alfatiken, dö, ersättas av en ny hane som betäcker en fjolårstik under samma brunstperiod på någon vecka. Då får de banne mig ligga i...

Njae, Jag uppfattade situationen som att den nya hannen var far till båda kullarna och jag är osäker på om honorna var systrar eller mor/dotter. På åtminstone den ena filmen så hade den nya hannen egentligen ingenting med försvinnandet av den andra hannen att göra. Det var grannflocken som fixat den biten...

Publicerat

Du menar att ungvargar och valpar i samma flock har olika fäder? Alltså att några ungvargar från den gamle hanen finns kvar medan en ny hane kommer dit, betäcker alfatiken och får nya valpar som då blir halvsyskon till ungvargarna? I så fall, ja, det har inträffat vid ett par tillfällen mig veterligen. Det finns dock aldrig mer än en kull valpar i en flock. Att både alfatiken och en ungtik skulle få valpar samma år händer inte.

Publicerat

Nu skall jag inte ge något svar, inte min area, men jag kan kanske gissa lite tydligare?

Jag tror han menar: FInns det tillfällen då det i samma flock blir två kullar från olika honor men med samma fader?

Publicerat
One of the outdated pieces of information is the concept of the alpha wolf. "Alpha" implies competing with others and becoming top dog by winning a contest or battle. However, most wolves who lead packs achieved their position simply by mating and producing pups, which then became their pack. In other words they are merely breeders, or parents, and that's all we call them today, the "breeding male," "breeding female," or "male parent," "female parent," or the "adult male" or "adult female." In the rare packs that include more than one breeding animal, the "dominant breeder" can be called that, and any breeding daughter can be called a "subordinate breeder."

Källa: Dave Mech, http://www.davemech.org/news.html

Mer intressant läsning på ämnet:

http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/res...tus_english.pdf

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.