Publicerat Januari 15, 201016 yr Jag hade nyligen lite internationella kontakter via jobbet och vi råkade givetvis komma in på det här med jakt. Jag fick frågan om vad vi använder för avmaskningsmedel i gruset vi lägger ut till våra skogshöns. Nu lägger jag varken ut grus eller avmaskningsmedel så´diskussionen blev kort... Men det vore kul om någon som sysslat med detta kunde berätta lite. Är det värt att satsa på? Tillåtet? MVH // Henrik
Publicerat Januari 15, 201016 yr Det är inte så att du har talat med en del grabbar som har fasaner, britterna lär ju behöva avmaska sina fjäderfä med tanke på hur många de har och hur små plättar dessa lever/vistas/utfordras på. Men det låter som ett spännande koncept som om är vällovligt inte skulle vara tillåtet i Sverige. /Christian
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare Det är inte så att du har talat med en del grabbar som har fasaner,britterna lär ju behöva avmaska sina fjäderfä med tanke på hur många de har och hur små plättar dessa lever/vistas/utfordras på. Men det låter som ett spännande koncept som om är vällovligt inte skulle vara tillåtet i Sverige. /Christian Nästan. Britter ja. Men det gällde ripor... Tror dock du har rätt om behovet på fasaner.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Det lilla jag vet om britternas ripskötsel är att den har samma mål och syfte som fasanhållningen, dvs maximalt antal flygda fåglar till höstens jakter. Men det är ju alltid intressant att få en alternativt synsätt på djurhållning, jag måste medge att mycket som britterna gör är väldigt pragmatiskt och effektivt. /Christian