Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lincoln kal 12

Featured Replies

Publicerat

Hej! undrar om det är någon som vet nått om Lincoln vet ej vad den heter mer, är det en bra nybörjar bössa eller?

Går det att skjuta stålhagel med den? den har inte choker iallafall :D

Publicerat

Hej jag har en lincoln premiere kaliber 12/70 utan choker haft den i flera år och funkar riktigt bra till jakt och lerduvor,och du kan skjuta stålhagel med den utan problem. :D

Publicerat
  • Författare
Hej jag har en lincoln premiere kaliber 12/70 utan choker haft den i flera år och funkar riktigt bra till jakt och lerduvor,och du kan skjuta stålhagel med den utan problem. :D

ok tack för ett snabbt svar :D ska få ta över bössan från en kompis som inte använder det, det finns ett fel på den och det är rembygeln fram som har lossnat helt från pipan annars helt ok!!!

Publicerat
Hej! undrar om det är någon som vet nått om Lincoln vet ej vad den heter mer, är det en bra nybörjar bössa eller?

Beror ju lite på priset, men generellt skulle jag förr rekommendera SKB/Miroku/Browning/Beretta. Lincoln görs av Fair, och det är italiensk lågprisproduktion. Man måste ha lite tur med dessa, vissa exemplar är kroniska klyddare....

Går det att skjuta stålhagel med den? den har inte choker iallafall ;)

Choke har den högst sannolikt, men kanske inte lösa..... Och ja du kan skjuta normalpatroner i den även om den saknar lilja. Sedan om det blir vetigt är en annan femma, den ska vara max halvchokad måttat med bly för att det ska bli vettigt.

/T

Publicerat

Jag hade en Lincoln Premier. Utan choker.

Jag tyckte den var lite för öppen trångborrning, den spred lite väl mycket så det blev glest mellan haglen.

Och ibland gick det inte att avlossa skott två utan att flytta pipväljaren, det har jag iofs varit med om på en Flodman också.

Jag var inte helt nöjd med Lincoln, och när jag fick en gammal SbS så lämnade jag in Lincoln i inbyte när jag köpte kombin.

Oj då. Lite rättning ang. det där med att skott två inte funkar. Det gällde bara med klickpatroner när den skulle ställas in i skåpet, aldrig med skarp amunition.

Ang. spridningen. På en jaktstig så fick jag så skrämmande lite poäng, aldrig "full träff" med fler än tio hagel i markeringspappen. Så jag lät målet stå still och provade ett skott som garanterat gav fullträff. Endast 7 hagel i markeringen. När jag provade samma sak med pappas gamla bössa så gick det inte att räkna hur många hål det blev.

Så nog spred den väl mycket.

Publicerat

Då måste jag ha fått ett bra exemplar :huh: för jag har skjutit en hel del jaktstigar med den bössan och papperet försvinner nästan av skottet :lol:

Publicerat
Då måste jag ha fått ett bra exemplar B) för jag har skjutit en hel del jaktstigar med den bössan och papperet försvinner nästan av skottet ;)

Man ska ju ha tur nån gång i livet....

Och "choke" är ett relativt begrepp, det beror på strypning och ammunitionen i huvudsak så den skiftar....

/T

Publicerat

Har haft en lincoln no2 och jag var jättenöjd med den. Sköt skiten ur moderatgubbar med Sååå fiina bössor. :blush:

Publicerat
Har haft en lincoln no2 och jag var jättenöjd med den. Sköt skiten ur moderatgubbar med Sååå fiina bössor. ;)

Vapnet står för en betydligt mindre % än den som håller i bössan.

Jag har faktiskt vunnit en tävling med en Silma Supreme ;)

Publicerat
Har haft en lincoln no2 och jag var jättenöjd med den. Sköt skiten ur moderatgubbar med Sååå fiina bössor. :lol:

För att jaga älg kan ta vad som helst billigst möjliga som håller klass 1 i handlarens skrotställ så länge den håller sig inom en dm från riktpunkten på 100 m...... Svårare än så är det inte, en älgjägare skjuter en älg vart tredje år i snitt, på ett skjutavstånd långt under 100 meter....

Men ska man skjuta hagel så är det en fråga om "att bli så bra som ens förutsättningar tillåter", och det gör man inte genom att handikappa sig med en kass bössa med kass balans. Det brukar ju heta att man inte kan "köpa" sig träffar, men det är fel - det kan man visst! En bättre bössa som passar är alltid bättre än en sämre som inte passar. Och hostar man upp mer är sannolikheten att man ska få en som passar riktigt bra och som är relativt bra balanserad betydligt högre än att man köper en "standardpang 1A" rakt av.

Så man ska aldrig jämföra sig med andra - se till att bli så bra du kan i stället. Och en Lincoln är inte det rätta för "att bli så bra man kan".....

/T