Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag undrar om hur mycket en ljuddämpare tar bort av ljudet?

Publicerat

Svårt att beskriva.. en helvetes massa skulle jag säga. Från att vara tvungen att använda hörselskydd till inget som helst behov, så mycket dämpar min thermos.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det är inte så att jag är sugen på det jag är mest förvånad över att man får ha ljuddämpare men man får inte använda nattsikte vid jakt.. :huh:

Publicerat

Varför är du förvånad över att man får ha ljuddämpare? De är ju inte ljudlösa precis.

Publicerat
  • Författare

Jag har aldrig hört någon skjuta med en bössa med ljuddämpare men om det drar ner ljudet så är det ju inte så konstigt att tjuvjakten ökar också.

Publicerat
Jag har aldrig hört någon skjuta med en bössa med ljuddämpare men om det drar ner ljudet så är det ju inte så konstigt att tjuvjakten ökar också.

Men varför tjuvjaga med en laglig dämpare när du kan göra det med en olaglig?

Publicerat

Precis!

men man måste komma ihåg att en dämpare bara dämpar mynningsknallen inte ljudbangen som skapas av kulan, det andra är passgrannen utan problem hör att du skjuter även om det mer låter som ett piskande ljud än som en "smäll"

Andreas

Publicerat
  • Författare

Nä men jag menar att om du har en ljuddämpare på din bössa nuförtiden så misstänks man inte för tjuvjakt men har man ett nattsikte på sin bössa så blir det liv om man inte kan bevisa att det endast används till eftersök. Jag anser ju att ett nattsikte gör så att man kan skjuta mer säkra skott mot vildsvin enligt mig..

Publicerat

Aha, jag förstår vad du menar.

Publicerat
  • Författare

Det skrivs väldigt mycket i tidningarna att det finns för mycket svin just nu och att vi håller på att tappa greppet om dom men varför ändrar dom inte lagen så att det blir lagligt med nattsiktena. Här nere i skåne är det många som redan har det och det är inte konstigt för det går helt enkelt inte skjuta säkra skott med en vanlig kikare när det är riktigt mörkt..

Publicerat
Det skrivs väldigt mycket i tidningarna att det finns för mycket svin just nu och att vi håller på att tappa greppet om dom men varför ändrar dom inte lagen så att det blir lagligt med nattsiktena. Här nere i skåne är det många som redan har det och det är inte konstigt för det går helt enkelt inte skjuta säkra skott med en vanlig kikare när det är riktigt mörkt..

Då kanske man ska ge tusan i att jaga?

Ok vid skyddsjakt vid grödor, men i en vakkojja? nu får man för böveln ha fast åtelbelysning då måste ett BRA kikarsikte vara en mijon gånger bättre än en kass bildförstärkare med pissig upplösning, de jag har kollat i -under 15k- har varit skrämmande dåliga

Andreas

Publicerat
  • Författare

Svin lär sig väldigt snabbt att man inte ska vara i lampljus för då blir man skjuten...Lampans tid är snart över. Det måste ha varit nåt fel på dom kikarna du kollade i då för dom jag har kollat i har en bra skärpa. Du kan ju inte säga iaf att det är svårare att skjuta med ett nattsikte i mörker än ett vanligt sikte i mörker..!

Publicerat
Svin lär sig väldigt snabbt att man inte ska vara i lampljus för då blir man skjuten...Lampans tid är snart över. Det måste ha varit nåt fel på dom kikarna du kollade i då för dom jag har kollat i har en bra skärpa. Du kan ju inte säga iaf att det är svårare att skjuta med ett nattsikte i mörker än ett vanligt sikte i mörker..!

Du ny kille! Det handlar inte om skärpa bara, handlar om att den billiga mörkeroptiken helt enkelt inte är skottfast.

Om den var bra skulle även proffsen köpa o använda den.

Att ta positioner är ju otroligt kul och givande men denna diskurs är ju mest bara löjlig,

skulle påstå att ett åtelförbud, begränsade matplatser under begränsad tid, intensiv skyddsjakt på grödor och här kommer det viktiga,

områdesstora drevjakter med lite effekt och lite vettiga skyttar, dvs en del jägare får helt enkelt acceptera att de inte klarar av skyttet.

Att det sitter X antal gnetar på åtlar runt om i skogen om natten är mysigt men det räcker inte till som avskjutning.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det med att dom inte skulle vara skottfasta e bara fjöntigt. Mycket möjligt att det inte håller för hur stora kalibrar som helst men varför måste man ha en grov kaliber? Jag finner ju ingen fördel att sitta med en 9.3a istället för en 308. på gris. Jakt är jakt..alla är intresserade av olika sorters jakt och har man inte tillräckligt med mark för drevjakt så finns där ju ingen annan lösning än att vakjaga. Jag har så det räcker med mark men jag anser det lika roligt att vakjaga som att drevjaga.

Publicerat

Kanske är värmesikten lösningen? (man får dock intrycket av att skotten här hämmas av nån form av okänd faktor. Kanske att man tvingas hålla i bössan på ett skumt sätt eller så för att sikta)

http://www.youtube.com/user/JAGERPRO#p/u

Publicerat
  • Författare
Kanske är värmesikten lösningen? (man får dock intrycket av att skotten här hämmas av nån form av okänd faktor. Kanske att man tvingas hålla i bössan på ett skumt sätt eller så för att sikta)

Ja det verkar ju rätt så effektivt.. :)

Publicerat
Ja det verkar ju rätt så effektivt.. :)

Jo, om de sköt lite bättre. Men det där är ju "culling", och inte jakt.

Publicerat
  • Författare

Ja det är ju inte så spännande precis... Man ser inte så bra så att man kan bedömma vad det är för gris heller..

Publicerat

Har bara använt försvarets ljusförstärkare och kan säga att jag skulle inte vilja ha den monterad på bössan nattetid vid jakt. Ska man ha det så måste åtminstone jag titta genom den hela tiden då jag tappar mörkerseendet efter att ha spanat av med den. Den modellen går ju att sätta på den kikare man har men som sagt a big no no för mig. Inte ens om det var lagligt skulle jag vara intresserad. Ser jag inte genom Zeissen så går jag hem.

Publicerat
  • Författare

Sitter man och vakjagar på åtel behöver man inte kolla i kikaren mer än när det är svin framme för det hörs..

Publicerat

Jakten och skyttet lägger ju inte jägarsidan på +,

men du, en så'n vill jag ha! vak räv med sådan. var får man tag i dom och är dom lika "lagliga" som mörkersikte?

/Jimmy

Publicerat

finns ju också kalibrar som är tysta och starka. tex 458 socom kan putta ut en 600 grainare med en anslags energi på 3600 J på run 300 M/S . den är nog säkert en av dom mest flakskjutande kalibrar jag sett :rolleyes: ( skämt)

Publicerat

Tveksamt att det är lagligt, de förstärker infrarött ljus på ett liknande vis som mörkerkikare.

Har inte lusläst lagen men jag misstänker att det är själva den aktiva bildförstärkningen som nobbas.

Känns också lite svajigt med att se vinklar och kunna sätta skotten på ett bra sätt.

Men helt klart är att det var effektivt om man ska se till vad filmen visade.

/L

men du, en så'n vill jag ha! vak räv med sådan. var får man tag i dom och är dom lika "lagliga" som mörkersikte?

/Jimmy

Publicerat

/Jimmy

visst finns dom att köpa i sverige men har du 138K att spendera på nått sånt som endast får användas på eftersök

speciellt när en gen 2 eller nyare vanlig bildförstärkare är bättre i dom fallen då du ser djuret tydligt och är mycket billigare

• 7 months later...
Publicerat

hejsan

Första inlägget här sedan presentationen.

Till min Tikka T3 i 308W har jag en Ase Utra monterad. Den ska enligt papper minska ljudet med 31 Db cirka.