Publicerat Januari 16, 201016 yr Finns det nåt bra alternativ till "riktig" vapenolja? Kan man ta vanlig olja som man har hemma eller? Typ 5-56, eller ptfe?silicine? Moly? teflon? Eller måste man masa sig till vapenhanlar´n. Är det nåt som fungerar lika bra eller finns det nåt som är rent olämpligt? Mvh Andreas.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Du hittar de "riktiga" vapenoljorna i CLP's sortiment. Dessa är världsberömda av en anledning... http://vapenvardsbutiken.se/
Publicerat Januari 16, 201016 yr Finns det nåt bra alternativ till "riktig" vapenolja? Kan man ta vanlig olja som man har hemma eller? Typ 5-56, eller ptfe?silicine? Moly? teflon? Eller måste man masa sig till vapenhanlar´n. Är det nåt som fungerar lika bra eller finns det nåt som är rent olämpligt? Mvh Andreas. Självklart kan man använda oljor som inte heter nånting med vapen eller gun. Det krävs dock givetvis att det är riktigt bra grejer, DVS ABSOLUT INTE 5-56!. Det ska vara nånting som inte hårdnar och som smörjer och håller undan fukt även när det är riktigt kallt.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Biltema har en vapenolja men jag vet inte om den är bra eller ej. Själv så kör jag med CLP och ibland med Rem-Oil.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Författare Okej.. men vad är det som är speciellt med just vapenolja?
Publicerat Januari 16, 201016 yr Vapenolja är egentligen inte bara en sak, det är ju frågan om ett par olika saker/funktioner. Du har Rostskydd Smörjning av klackar och lås smörjning av andra delar av vapnet. Rostskydd är ju ganska enkelt, men man vill inte att den oljefilm som skall skydda mot rost skall härda, som 5-56, den skall inte vara rinnig så att oljan försvinnner, den skall inte frysa, den skall klara av att tas på utan att metallen oxideras. Smörjning av lås och klackar, där talar vi stora krav på funktion under stor press/hetta och ett måste att den inte försvinner, gnuggas bort. Smörjning av andra delar av vapnet, oljan där får inte stelna vid kyla, inte härda, inte lämna en kladdig yta, inte rinna osv. Nåväl för att sammanfatta detta som även jag är dålig på så är det uppenbart att det krävs lite olika oljor för de olika delarna så lyss och lär av de andras svar. /Christian
Publicerat Januari 16, 201016 yr Författare Tack för alla svar.men,Christian.... (med all respekt)de två egenskaperna på olja som du nämner (rostskydd,smörjnig) har alla oljor. Jag undrade vad som är UNIKT med just vapenolja.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Jag använde finaste helsyntetiska motoroljan jag hittade i brist på annat i julas för bryt- och ejektormekanismen. Tycker den funkade bra, men var det dumt kanske? Vanligtvis använder jag bara Breakfree, räcker det?
Publicerat Januari 16, 201016 yr Jag använde finaste helsyntetiska motoroljan jag hittade i brist på annat i julas för bryt- och ejektormekanismen. Tycker den funkade bra, men var det dumt kanske?Vanligtvis använder jag bara Breakfree, räcker det? Beror väl på vilken break free du använder. Men motorolja är kanske inte optimalt till vapenvård...
Publicerat Januari 16, 201016 yr Och en viktig sak att tängka på är att vapnet ska förvaras med pipan ner Så att oljan inte riner utt i kolven För dom flästa oljor förstör kolvträt och kan samlas på stälen men inte vill ha dom Vilket kan leda till klick beroende på att oljan har samlats i slutstycket härdat Har man pipan neråt så riner den utt utr bössan och inte in i mekanism och kolvträt Många av dom hagelbössor jag demonterat koven på har haft skador på kolvträt beroende på olja som runit in i slagstiften från pipan Mvh Anders Hj
Publicerat Januari 17, 201016 yr Det finns bara ett alternativ: Break Free! Googla så hittar du, bättre olja för vapen finns ej.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Beror väl på vilken break free du använder. Men motorolja är kanske inte optimalt till vapenvård... http://madogre.com/Interviews/breakfree.htm Amerikanska Armén / NATO har använt breakfree länge för vapen. Svårt att tänka mig att de skulle använda ngt som inte är bra för deras "arbetsverktyg" =)
Publicerat Januari 17, 201016 yr Breakfree är bra. MEN, det är en universalolja. Det finns andra medel som rengör bättre, och det finns andra oljor som smörjer bättre. Men som 2in1olja kanske det är en av de bättre
Publicerat Januari 17, 201016 yr Breakfree är en universalolja. Det finns andra medel som rengör bättre och grundligare. Det finns andra oljor som smörjer bättre. Men som 2in1 är den väl säkert en av de bättre.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Tack för alla svar.men,Christian.... (med all respekt)de två egenskaperna på olja som du nämner (rostskydd,smörjnig) har alla oljor. Jag undrade vad som är UNIKT med just vapenolja. Den härdar inte