Publicerat Januari 16, 201016 yr hej! jag har en öst laika som är ca 15 månader gammal. Han har ett bra sök . Men problemet är att han lämnar viltet efter 10-15 minuter kvittar om det är gris eller älg. Är nästan som han tröttnar på att skälla som att det händer för lite. Frågan är om ni har några bra tips hur man ska göra?? Kommer det med åldern eller ska jag åka till hägn och träna han där? Tacksam för tips hur ni skulle ha gjort. mvh jonas
Publicerat Januari 16, 201016 yr hej! jag har en öst laika som är ca 15 månader gammal. Han har ett bra sök . Men problemet är att han lämnar viltet efter 10-15 minuter kvittar om det är gris eller älg. Är nästan som han tröttnar på att skälla som att det händer för lite. Frågan är om ni har några bra tips hur man ska göra?? Kommer det med åldern eller ska jag åka till hägn och träna han där? Tacksam för tips hur ni skulle ha gjort.mvh jonas Är nog lite orutin. Min jämte har gjort liknande också. När han såg att jag var inne på ståndet gjorde han besök till mig, återgick och fortsatte skälla. Kom tillbaka till mig igen och när han återgick till kon med två kalvar så lunkade han några varv runt dom och sen tillbaka till mig igen. Innan han insåg att jag var där hade han skällt mycket bra i ca 1 timme. Var som att han tyckte att jag skulle göra mitt, trotts att det inte är skjutet något på stånd för han. Men är bara att jobba på, det kommer nog med tiden.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Vad jag vet om hundar är att unghundar och de som "jagas in" måste få husses/mattes stöd vid ståndkontakt. Därför kan man inte stå en bit bort passivt och bara lyssna på musiken, utan man måste försöka ge sitt stöd till hunden m.m. Någon som kan mer om hundar och unghundar än mig kanske svarar likadant och då kan detta förmodligen vara en av orsakerna... Mvh
Publicerat Januari 17, 201016 yr Vad jag vet om hundar är Att Unghundar och de som "jagas i" måste få husses / mattes Stöd vid ståndkontakt. Because därför kan man Int stå en bit bort passivt och bara lyssna på musiken, utan mannen Måste försöka ge Sitt Stöd till hunden mm Någon som kan mer om hundar och Unghundar Än mig kanske svarar likadant och Då Kan detta förmodligen Vara en av Orsakerna ... ^ _ ^ Mvh [/ quote] Har du provat att släppa han med en annan stånd fast hund så du hinner fram och kan ha turen att få skjuta när de har skällt en halv timme timme så han förstår att det är värt att vara i härdig lycka till
Publicerat Januari 17, 201016 yr vet ej om du skjutit nåt för han? Om ej så tror jag det vore väldi´gt bra att få skjuta fort nog för honom, kanske får en tändning då..?
Publicerat Januari 17, 201016 yr hej! jag har en öst laika som är ca 15 månader gammal. Han har ett bra sök . Men problemet är att han lämnar viltet efter 10-15 minuter kvittar om det är gris eller älg. Är nästan som han tröttnar på att skälla som att det händer för lite. Frågan är om ni har några bra tips hur man ska göra?? Kommer det med åldern eller ska jag åka till hägn och träna han där? Tacksam för tips hur ni skulle ha gjort.mvh jonas Mer tid i skogen är nog den meducinen din hund behöver. Har du varit inne o sett han skälla nått eller har du bara fått höra honnom ?
Publicerat Januari 18, 201016 yr Mitt tips är SKJUT!! Även om hunden inte skällt mer än någon min, vissa laikor nästan kräver det. Dom är ju inte som tex gråhundar som kan stå och skälla just för skällandets skull. resulterar det aldrig blir det ju inte roligare. Nu är din hund inte så gammal än så någon panik är det inte, jaktlusten verkar ju finnas med tanke på ett fungerande sök. Vilka linjer kommer hunden från? Lite nyfiken i en strut
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Det är skjutit en gris för hunden tyvärr blev det bara någon minuts skall innan den blev skjuten. Jag har varit inne på ett stånd med ko och dubbel kalv och det blev lite längre ståndtid den gången. Men det är inte alltid man har tid att ta sig fram till ståndet. hunden kommer ifrån tik Fågeltorps Bike oh hanen är sågbäckens Goliat
Publicerat Januari 18, 201016 yr OK! Goliat har jag träffat på, verkar vara bra drag i honom. Hur går det för dom andra i samma kull? Kan ju vara kul som jämförelse att veta hur syskonen beter sig även om dom säkert inte mognar lika. Gissar att han blir mer självständig med tiden, alla hundar är inte födda färdiga Har själv en odåga som ena gången skäller som en gud med bra förföljande men nästa gång funkar det inte alls, han är precis över året