Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
marcus.söderlund

vilket krut till 6,5x55?

Recommended Posts

marcus.söderlund

kulorna jag funderar på krut till är en varmintkula. mellan 85-100gr väger den ( har inte bestämt riktigt vilken ännu )

jaktkula som blir 140gr o uppåt.

lite luddig info men vill helst hitta ett krut som passar till dom flesta kulorna.

något förslag? alla krutmärken som är relativt vanliga går att få tag på.

mvh//Marcus

Robert68

Hej Marcus.

Jag annvänder Norma URP till de flesta laddningarna, det har fungerat för mig.

Är inget proffs på att ladda har laddat själv i ca:1,5 år.

Har själv laddat en Hornady V-max 95gr med URP och hamnat på 950m/s.

Duger till mig och har fungerat bra.

//Robert

marcus.söderlund

det låter ganska bra det ju. 950m/sec borde ge en ganska bra kulbana om kulan väger ca 100gr.

vad går en burk norma URP på? finns det i större burk är 0,5?

för det kommer bli en hel del skytte med den bössan o varmintkulor är nästan dom billigaste ( vad jag har hittat ännu ) att skjuta med så dom får nog även följa med på skytte ut till 300m. sen är det ju jäkligt bra då dom kommer att jagas mest med och kan va bra o lära sig kulbanan.

mvh

maddog

jag tycker inget krut är optimalt för båda vikterna urp är bra till lätta kulor lite känsligt bara. till 140gr älskar jag N-160 och det tycker jag är nr1 till 6,5x55.

exabit

Till Oryx 10,1 är det väl i princip MRP, MRP2, eller N560 som gäller? :lol: Jag har laddat samtliga dessa krutsorter till den kulan. Man behöver inte upp i mer än ca. 708 m/s för klass 1, men det kan ju vara kul med lite mer flås än så - en bit över 750 åtminstone.

marcus.söderlund

hmm ja nu vart det mkt o välja på!

så ett krut för 140gr o uppåt. o ett för 85-10gr:arna är det som gäller då.

det var bara önsketänkande att ha ett krut till allt :lol: .

708m/s låter lite väl segt. nästan i fart som skarp 22lr patron ju :P 750+ låter lagom det. inte för snabbt, för vill inte ha varmintkula till dom store djuren oxå :D

Robban M

Jag säger bara N165....

Om jag får upp min 260 i 830m/s utan problem med 140grs kulor så borde säksånhalfvan klara samma... Dock så är alltid brinntid kontra kulvikt att utgå ifrån mao ju lättare kula desto snabbare krut.

/Robban

Joacim

Tjena Marcus!

Har laddat 6,5x55 nu i 5år och har uteslutande andvänt N550 och N160. Men jag är lite inne på samma linje som Robban, alltså N165.

Norma krut var länge sedan jag slutade med :)

MVH/Jocke

marcus.söderlund

hmm ni ger ju mig bara mer o mer krutsorter :wub: hur ska man nu välja detta då.

mvh// förvirrade marcus

maddog
hmm ni ger ju mig bara mer o mer krutsorter :wub: hur ska man nu välja detta då.

mvh// förvirrade marcus

vilka krut du än köper så kommer det att gå åt tillslut, bara att handla några sorter.

marcus.söderlund

N165 och URP blir det nog till att börja med. URP till lättare kulorna o N165 till dom tyngre.

får se vem som har N165:an då långås inte har det iaf! kanske kungsbacka har det?

mvh//Marcus

Joacim
N165 och URP blir det nog till att börja med. URP till lättare kulorna o N165 till dom tyngre.

får se vem som har N165:an då långås inte har det iaf! kanske kungsbacka har det?

mvh//Marcus

sugen på N160 så har jag en kontakt med sådant.....

MVH/Jocke

marcus.söderlund

de låter bra de joacim. blir ju inte riktigt riktigt ännu då sauern o allt går på lite väl mkt pengar för min del ( tycker plånboken inte jag )

men måste ju helt klart köpa krut o kulor o massa sånt inom en månad så jag hör av mig. tror jag får pengar ganska snart o då är jag helt klart i behov av krutet!.

vi syns på jaktaffären när du lessnat på dina nya prylar o kommer in o byter in dom mot något ziess 6-24 eller liknande :D :D

Gud2000

Jag skjuter i en gammal 96:a

För mig ger norma 204 bra träffbilder 12-20 mm

Har kört med Mrp men de vill inte gå ihop oavsett laddvikt. >35 mm.

Använder sierras 140 gr. gameking.

Prova dig fram det är det enda sättet då alla bössor har olika favoriter....

Jag brukar börja med 3-4 laddvikter och grov sortera vikten, för att sedan finlira med tre vikter runt den "bästa" vikten.

Lycka till

Nils l

Till 85 och 100grainskulor Vihtavouri n150. Till 140 grains kulor Norma 204. Till 156grainskulor Norma mrp2 och absolut nödvändigt med magnumtändhatt för annars ryker precisionen.

maddog
de låter bra de joacim. blir ju inte riktigt riktigt ännu då sauern o allt går på lite väl mkt pengar för min del ( tycker plånboken inte jag )

men måste ju helt klart köpa krut o kulor o massa sånt inom en månad så jag hör av mig. tror jag får pengar ganska snart o då är jag helt klart i behov av krutet!.

vi syns på jaktaffären när du lessnat på dina nya prylar o kommer in o byter in dom mot något ziess 6-24 eller liknande ;):lol:

str älskar N-160 till matchkulor.

Stalkern

Uppar tråden lite med en fråga för kompis räkning. Han har en 6,5x55 med 57cm pipa och undrar vilket krut som är bäst för så bra förbränning som möjligt samt fart. Kommer mest användas som klass2 med 100-130 grainskulor.

Stalkern

Följdfråga är också vilket krut som också ger mest fyllnadsgrad i hylsan.

Joacim

Jag laddade mina 120grs TTSX med URP - det blev hyfsad fart (vilket dock kan ha berott på den endast 51cm långa pipan på min dåvarande Heym SR21) om inte minnet sviker så fick jag upp de i 890m/s och mitt mål var att komma över 900m/s. MRP däremot ska ge lite bättre prestanda ser jag nu i mitt gamla formulär som jag fick från Exabit då det begav sig :wink:

Så svaret efter denna luddiga "utläggning" blir att han bör välja MRP om det ska vara normas krut. Eller N165 alt N560 om det ska vara Vihtavouri.

MVH

Joacim

Stalkern

Tack! 890 med 51cm pipa va inte dåligt ändå måste jag säga. Ah MRP låter ju klokt, det borde bli bra fyllnadsgrad och förbränning för detta ändamål. 

maddog

Jag skulle själv valt 204 för den piplängden 130gr. För 100 gr kulor 203-b.

Stalkern

Ja där är du, undrade vart den vise maddog höll sig med sina 6,5 kunskaper :) då ska jag vidarbefodra det också tack.

mopar

Hej jag använder lapua mega 10,1 grammare i 6,5x55 i min tikka m/65 funderar på att ladda den själv så jag undrar om nån vet vilket krut som funkar bäst till den kulan?

maddog

Mrp är enkelt att hitta och passar bra.

Baner

Kör med 85gr Sierra varminter hp och Norma 203-B, Federal 210 tändhattar.

1030ms och fina träffbilder.

Sköt en kråka imorse på 30m avstånd och kan säg att den dog direkt :)

Ska testa 95gr vmax nästa vecka och se om dom ger lika mycket effekt.

/Baner