Publicerat Januari 17, 201016 yr Hej alla Det är så här att jag har en son som tog jägarexamen i våras och det klarade han utmerkt. Och vi har övningskjutigt mer en vanligt i år för han är så himla duktig och fyller 15 i mars så i agusti ska vi försöka få oss en bock som han ska få skjuta. Men nu kommer vi till det jag undrar om: Min vapengarderob ser ut så här:1 hagelbock som jag skjuter med 1 hagelbock som han skjuter med 1 kulgevär 1 drilling 1 22lr .det är ju fem vapen... Men nu ska vi köpa en stuttsare till honom och en ny hagelbock för han har växt ur den och eftersom han tränar så pass mycket skeet så böver han något som håller längre och är lite kvallite i. Men vi skulle behöva ha kvar den bocken som är hanns för han har en bror som är 10 och kommer börja skjuta lite smått i sommar ... Anledningen till att vi måste ha kvar den är för att den är så hilma lien och smidig bössa.En utmerkt nybörjarbössa. Så kan man få något undantag hoss polisen och ha 7 vapen i sin garderob just bara för att barnen ska kunna träna och bli bra skyttar... Aja ni förstår vad jag menar ungefär... MVH
Publicerat Januari 17, 201016 yr Nope det blir svårt med den tänkta lösningen, att du sätter över sonens hagelbock på en tävlingslicens är dock en acceptabel lösning under tiden, så sök ett sådant tillstånd för att hantera överbelastningen. /Christian
Publicerat Januari 17, 201016 yr Om ni inte ska använda gevären till jakt går det lika bra med sportskyttelicens... Dvs får du in 6 gevär på jaktlicens och ett antal till på sportskyttelicens. Mer information finns förmodligen på Polisens hemsida.
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Tack för snappt svar båda men om man ska ha sportskytte licens måste man vell visa att man har skjutigt bra på många tävlingar?? MVH
Publicerat Januari 17, 201016 yr Nej man behöver ett intyg från föreningen som ger stöd för behovet, resultat och sånt kommer från enhandsvapen sidan som kräver ett antal starter och så vidare för vissa intyg. Ring sek eller ordf i den förening som ni skjuter skeet och tala med dem, det är enklare än att vi talar till dig här... Tycker att det är roligt att dina barn är intresserade av jakt/skytte. /Christian
Publicerat Januari 17, 201016 yr Författare Nej man behöver ett intyg från föreningen som ger stöd för behovet,resultat och sånt kommer från enhandsvapen sidan som kräver ett antal starter och så vidare för vissa intyg. Ring sek eller ordf i den förening som ni skjuter skeet och tala med dem, det är enklare än att vi talar till dig här... Tycker att det är roligt att dina barn är intresserade av jakt/skytte. /Christian Okey....Tack Det ska jag göra Det är skitkul att dom är intresserade och det har gjort att ja har börjat tränat, tävlat, och jagat mera
Publicerat Januari 17, 201016 yr Okey....TackDet ska jag göra Det är skitkul att dom är intresserade och det har gjort att ja har börjat tränat, tävlat, och jagat mera Se där det blir som ringar på vattnet som sprider sig till dig oxå Bra att nån får igång ungdomarna med jakt och skytte
Publicerat Januari 17, 201016 yr kapar lite verkar ju inte finnas behov av det nu men har för mig att man kan få en extra licens iaf under en kortare tid om om t.ex man har ett barn som är vänsterskytt o mansjälv är högerskytt. Kanske inte påverkar just i detta fall men nyfiken om detta stämmer Mvh Fidde
Publicerat Januari 17, 201016 yr kapar liteverkar ju inte finnas behov av det nu men har för mig att man kan få en extra licens iaf under en kortare tid om om t.ex man har ett barn som är vänsterskytt o mansjälv är högerskytt. Kanske inte påverkar just i detta fall men nyfiken om detta stämmer Mvh Fidde Fidde- nu skall jag inte säga att det inte är möjligt men vad skulle ditt "behov" av jaktvapen kunna beskrivas som för att det skall meddelas tillstånd för ett 7:e vapen, ett vänster vapen? Jag säger skröna om det påståendet, å andra sidan och långt mer praktiskt, det går att parkera ett vapen hos handlaren ett tag, eller hos en vän som har plats. /Christian
Publicerat Januari 18, 201016 yr Det jag syftar på är om man har en barn som har ska jaga på uppsynsjakt o är vänsterhänt kan man du få en extralicens till barnet själv kan ta den på sig?
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Det jag syftar på är om man har en barn som har ska jaga på uppsynsjakt o är vänsterhänt kan man du få en extralicens till barnet själv kan ta den på sig? Det har jag också hört men tyvär är han ju inte de
Publicerat Februari 8, 201016 yr Det jag syftar på är om man har en barn som har ska jaga på uppsynsjakt o är vänsterhänt kan man du få en extralicens till barnet själv kan ta den på sig? Det kan ju säkerligen ha hänt nånstans - myndigheterna är ganska skiftande i sin nit. Men det finns inget generellt i lagtext/rekommendationer som styrker ett sådant behov. Alltså ska man inte räkna med det. /T
Publicerat September 26, 201015 yr Se där det blir som ringar på vattnet som sprider sig till dig oxå Bra att nån får igång ungdomarna med jakt och skytte ja för de är då inte lätt för ungdomar att börja med jakt(göra jägarexamen) och jakt skytte, om man inte känner någon som är jägar.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Vad har du för klass på drillingen? Passar kulkalibern till den jakt ni skall bedriva kan ju du eller grabben använda den vid uppsynsjakt. Då räcker det med att skaffa en hagelpang till. Annars tycker jag det du beskriver låter som ett väldigt bra skäl till att ha ett 7:e vapen- utan att för den skull ha någon erfarenhet av vilka skäl som brukar godkännas för det. Skriv en bra motivering, lägg till att det gäller tills din äldsta son fyller 18 år och tar över 2 av bössorna. Det kan gå. Kostar ju bara några hundringar att prova. Annars får du skicka frugan på jägarexamenskurs :-)