Publicerat Januari 18, 201016 yr I fredags kväll ringde Reine och frågade om jag skulle följa med som backup på ett eftersök. Och det skulle jag ju givetvis. Hade varit två grisar i 60-70kg klassen framme vid åteln. Enligt skytten så hade den inte tecknat utan bara stuckit. På plats så började vi söka av skottplatsen och området runt omkring efter spår och skotttecken. Var inte lätt eftersom de skjutit två där tidigare under veckan. Blod överallt. Såg inte så lätt ut så Reine tyckte vi skulle ta backupen med en gång. Selade på Lina och visade henne på skottplatsen. Hon tog ett spår direkt åt det håll skytten trodde att grisen stuckit. Spårade 150m och tvärvinklade sedan. Följde det ytterligare 70m. Inte en bloddroppe någonstans. Var ett spår som fortsatte rakt fram där hon vinklade men syntes inget onormalt där helller. Gick tillbaka till skottplatsen och lät henne prova åt ett annat håll men det var inte intressant alls. Så vi bestämde oss för att göra som vi brukar. Släppa Lina och låta henne göra som hon vill. Brukar bli bäst då. Hon drog direkt på det spåret hon tog först fast hon gick rakt ut vid vinkeln. Så skäller hon till 7-8 gånger 250m ifrån oss och sen blir det tyst. Då ser jag att pejlen lagt av. Vi följer hennes spår bort mot planteringen där hon skällde. 30m från vinkeln så börjar blodspåret. Små droppar på vänster sida av spåret. (den sidan han skjutit på) Framme vid den lilla planteringen möter vi Lina, så jag är rätt säker på att den ligger död där inne. Men vi går runt där och försöker få hunden att leta rätt på den. Men sen är Lina borta. Vi ringar planteringen och hittar utspår av gris och hund. Vi följer det 350m fortfarande blod hela tiden. Men ingen pejlkontakt med Lina. Så när vi stannar tycker vi att hon skäller långt bort så vi går ut på sjön och lyssnar. Visar sig att hon står i vassarna i andra änden på sjön. Eftersom det är en rejäl strömfåra vågar vi inte gå över sjön i mörkret så vi går tillbaka till bilarna. Kör upp till nordvästra sidan av sjön där hörs hon väl. Så vi börjar gå ut. Visar sig att hon står andra sidan strömmen. Vi kör runt till sydvästra kanten men här har vi en km att gå till hunden. Men hon hörs iallafall. Kommer ut till vassen och Reine passar vid land. Satan vad hon öser på, hörs att hon drar på sig utfall hela tiden. Är ju inte lätt att gå tyst i tät vass så jag bara klampar på. Är riktigt jävla tät vass kommer in på 10m de första gångerna inan det flyttar några meter. Är nog 2m från hunden en gång utan att se henne. Grisen var nog högst 5m bort då. Blir lite kurragömma lek innan det börjar dra sig åt land. Genskjuter i lite glesare vass och så får jag syn på hunden och 2m efter kommer grisen. Lina snurrar runt den så den vänder och då får jag läge och klipper till. Grisen rasar ihop och Lina far på den. Då reser sig grisen och far iväg. Blir gångstånd bort över sjön. Går tillbaka till Reine och vi går mot bilarna. Hör att hon är uppe på land nu. Men det börjar bli svårt att höra så Reine stannar och lyssnar medans jag försöker komma närmare. Men när vägarna tar slut så får jag stanna och lyssna och Reine kör runt. När han kommit runt står hon 2-300m från vägen och skäller. Så jag säger åt honom att gå på medans jag kör runt. Han kommer in på ståndet men grisen märker honom nog och ska vända, men Lina får stopp på den så han kan skjuta den. Är en galt på 60kg. Vi hittar ett hål i ett öra och ett stort hål ovanför ryggen (mitt skott) och ett i halsen. Vi flådde aldrig grisen eftersom de sålde den. Så vilket som var det första skottet får vi väl aldrig veta. Totalt har det nog flyttat sig 4-5km under 2,5h. Där det stod i vassen är nog ungefär 2km från skottplatsen. Kan inte fatta riktigt varför Lina släppte efter första skallen. Skällde hon på vittring? Men som vanligt redde Lina ut både sina och husses misstag. Man ser också vad beroende av astron man blivit. Blir jävligt mycket jobbigare utan den. Men nu är min fixad igen.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Väldigt bra jobbat, typiskt med griseftersök, att något alltid krånglar. Kanske hon trots allt skällde några skall på en annan gris i förstaläget? Och att hon bröt och besökte dig för att hon liksom kände att det var fel?
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Väldigt bra jobbat, typiskt med griseftersök, att något alltid krånglar. Kanske hon trots allt skällde några skall på en annan gris i förstaläget? Och att hon bröt och besökte dig för att hon liksom kände att det var fel? Så långt tänkte inte jag. Kan ju varit den andra grisen som stod kvar i planteringen och att hon släppte den när det inte var något blod. För att sen ta an rätt spår. För normalt lyckas hon alltid ta blodspåren direkt även om det är en flock. Eftersom pejlen inte funkade så kan hon ju varit iväg en bit utan att vi visste om det.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Ett riktigt radar par ni båda. Jag har ditt nr och hoppas jag slipper ringa någon natt. /Lasse
Publicerat Januari 18, 201016 yr Så sköt när hundarna fixar problemen utan inblandning av oss.. Riktigt bra jobbat! Vågar inte ens tänka på hur det går om min pejl lägger av o det är min svarte idiot som är lös...
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Vågar inte ens tänka på hur det går om min pejl lägger av o det är min svarte idiot som är lös... Jo men både du och jag har ju fördelen att ha hundar som hörs en bit och gapar på rätt bra. Men helt klart så blir man jävligt handikappad utan Astron.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Grattis till lyckat e-sök. Lika roligt och intressant varje gång ni skriver något. // Micke