Publicerat Januari 18, 201016 yr Fick idag reda på att min ammo till 6,5:an, Norma Nosler 9,1 gram INTE längre var att betrakta som klass 1 ammo. Nu behövs det tydligen en kulvikt på minst 10,1 gram för att 6,5:an ska klassas som ett klass 1 vapen. Nå'n som har bättre koll än jag? Har inte tänkt att använda den som ett klass 1 vapen egentligen men hade förstås tänkt mig att kommer det en älg lagom till och det finns nå't kvar att skjuta på tilldelningen så är det ju bra om det blir rätt liksom...
Publicerat Januari 18, 201016 yr Vem har sagt detta? 9-grammare i 6,5x55 har historiskt sett varit "tveksamma" till klass 1-bruk, men jag är inte medveten om att det skulle tillkommit några nya regler på området?
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Vem har sagt detta?9-grammare i 6,5x55 har historiskt sett varit "tveksamma" till klass 1-bruk, men jag är inte medveten om att det skulle tillkommit några nya regler på området? Jag fick beskedet på vapenaffären idag... Googlade och hittade inga nyheter, minst 9 grams kula och minst 2700 Joule anslagenergi är klass 1!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Jag fick beskedet på vapenaffären idag... Googlade och hittade inga nyheter, minst 9 grams kula och minst 2700 Joule anslagenergi är klass 1! Jag tror jag vet vilken vapenaffär du var på....
Publicerat Januari 18, 201016 yr Jag tror jag vet vilken vapenaffär du var på.... Vilken butik gör detta mot sina kunder? Allt för att sälja...
Publicerat Januari 18, 201016 yr Vilken butik gör detta mot sina kunder?Allt för att sälja... Låt mig gissa... Ligger den i Uppsalas industriområde
Publicerat Januari 18, 201016 yr För att komma upp till 2700 J på 100 m krävs en utgångshatighet > 870 m/s. Det går inte att åstadkomma om man ska hålla sig inom trycknormen, därför finns ingen fabriksladdad ammunition som klarar det. Det går att skrämma upp 9g till klass1-prestanda med handladdning, men sån ammu bör inte skjutas i en gammal mauser.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Fick idag reda på att min ammo till 6,5:an, Norma Nosler 9,1 gram INTE längre var att betrakta som klass 1 ammo. Nu behövs det tydligen en kulvikt på minst 10,1 gram för att 6,5:an ska klassas som ett klass 1 vapen.Nå'n som har bättre koll än jag? Har inte tänkt att använda den som ett klass 1 vapen egentligen men hade förstås tänkt mig att kommer det en älg lagom till och det finns nå't kvar att skjuta på tilldelningen så är det ju bra om det blir rätt liksom... Nej inte nya regler, men Norma har valt att "erkänna" att den egentligen aldrig har varit i klass1 om man roat sig med att krongrafera den. Sedan är det så att det i realiteten endast svårligen kan plågas en 9grammare ur en 6,5x55 till klass1. Det finns mig veterligen bara en 9grams patron från fabrik som reder ut det och det är en Lapua banpatron som ligger fasansfullt högt i tryck..... Jag labbade en del med det på den tiden jag hade en m/65:a, och visst kan man nå klass 1 ganska enkelt, men hyslornas livslängd blev attans kort och alla tecken som finns på höga tryck var ganska frekventa. Men att man historiskt valt att "ljuga" är ganska erkännt i dag, frågan torde ju vara varför..... Vill minnas att Sten Christofferson i svensk jakt gjorde en undersökning där han lämnade in patronerna till labbet och fick farterna och tryckena mätta. Efter det så hickade väl tomtarna i Åmotsfors till lite och strax efter det så hamnade Nosler PT laddad av Norma i klass 2..... /T
Publicerat Januari 18, 201016 yr En SST 140 behöver man få upp i 828 m/s för klass 1, och det är inte alls omöjligt i en 6,5:a.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Han den där handlaren i Uppsala har således rätt ibland, mer av tur än något annat. jag gillar hans kommentar till mig om TSX-kulor, efter 200 skott är pipan kass, Jo då sa ja och vandrade vidare. /Christian
Publicerat Januari 18, 201016 yr En SST 140 behöver man få upp i 828 m/s för klass 1, och det är inte alls omöjligt i en 6,5:a. Kräver en bit pipa och man ligger lätt för högt i trycket...... Har man en bössa med lite kortare pipa (tex en kombi) så är det omöjligt om man ska hålla CIP-trycket. /T
Publicerat Januari 18, 201016 yr Nä, det går nog inte med korta pipor. Men det är inte omöjligt Funkade i min Sauer Match men den har 67 cm pipa vilket jag vet inte är "standard" precis.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Då infinner sig ju frågan, vad finns det för fabriksladdad ammo som väl lever upp till reglernas krav för klass 1? Som sagt, även om jag inte tänkt att jaga "klass 1 djur" med bössan så vill man ju ändå ha chansen OM guldläget skulle dyka upp.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Då infinner sig ju frågan, vad finns det för fabriksladdad ammo som väl lever upp till reglernas krav för klass 1? Som sagt, även om jag inte tänkt att jaga "klass 1 djur" med bössan så vill man ju ändå ha chansen OM guldläget skulle dyka upp. enklast är väl att gå 10,1 grams kulor istället för 9 grammare. jag använde själv lapua mega i min 6,5:a med gott resultat.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare enklast är väl att gå 10,1 grams kulor istället för 9 grammare. jag använde själv lapua mega i min 6,5:a med gott resultat. Tack, lägger det tipset på minnet!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Nä, det går nog inte med korta pipor. Men det är inte omöjligt Funkade i min Sauer Match men den har 67 cm pipa vilket jag vet inte är "standard" precis. Det går som jag skrev alldeles utmärkt, bara man vet vad man gör. Även med en 60cm pipa.... Och man ligger inte på låga fina tryck - men med rätt vapen är det inga som helsta problem. Hylsornmas livslängd när jag provade var som sagt ganska kort...... Men fort gick det! /T
Publicerat Januari 19, 201016 yr Då infinner sig ju frågan, vad finns det för fabriksladdad ammo som väl lever upp till reglernas krav för klass 1? Som sagt, även om jag inte tänkt att jaga "klass 1 djur" med bössan så vill man ju ändå ha chansen OM guldläget skulle dyka upp. Du har även vulkan som är 10,1 gr numera /Stefan