Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

slida

Featured Replies

Publicerat

Vi har en del knivmakare här på sidan, så jag tänkte att de skulle få dela med sig av sina kunskaper.

Att göra en kniv är en ska, de flesta har koll på grundprincipen, MEN hur gör man en slida till kniven och vad behöver man för verktyg.

Publicerat
Vi har en del knivmakare här på sidan, så jag tänkte att de skulle få dela med sig av sina kunskaper.

Att göra en kniv är en ska, de flesta har koll på grundprincipen, MEN hur gör man en slida till kniven och vad behöver man för verktyg.

Jag håller på med en beskrivning på min avdelning på knifedogs. Tyvär är den på engelska, men du kanske kan få ut nåt av det. Bara fråga om du undrar. http://knifedogs.com/showthread.php?t=2425

Kimmo kanske har nåt oxå.

Sen har ju Thomas Löfgren gjort ett bra häfte om just slidor.

Seved

Publicerat
  • Författare

Ok jag hängde nästan med.

Varför blöta lädret först för att sedan lägga det i en hink och varför i frysen?

Men nu förstår jag nästan, jag trodde man skulle spänna och hålla på.

Publicerat
Ok jag hängde nästan med.

Varför blöta lädret först för att sedan lägga det i en hink och varför i frysen?

Men nu förstår jag nästan, jag trodde man skulle spänna och hålla på.

Jo blöta det måste man göra när det är rårand. För det här stenhårt i mitten pga att det inte är genom garvat. Man blöter det, sticker hålen sen syr man. Lägga det i kylen behöver man bara göra om man inte ska sy på en gång annars möglar det rätt fort.

Har du shaftläder så behöver du inte blötlägga förän du ska sy slidan, det är mycket mjukare.

Nejdå spänna behöver man inte göra. Man lägger till så mycket man behöver när man gör mallen.

Seved

Publicerat
  • Författare

AH, då blev jag lite smartare i dag också, var kan man köpa läder, finns det i tygäffärer.

Snacka om att gå händelserna i förväg , har inte gjort kniven än

Publicerat
AH, då blev jag lite smartare i dag också, var kan man köpa läder, finns det i tygäffärer.

Snacka om att gå händelserna i förväg , har inte gjort kniven än

Så bra ;) . Hos Nordellknives kan du köpa. https://www.nordellknives.com/ plus allt annat du behöver.

:huh: men planeringen är halva nöjet.

Seved

Publicerat

Hej.

Prcis som Seved skriver. Man blöter också rårands lädret för att få en perfekt passning till kniven. Man kan säga att rårandslädret under torkningen formar sig efter kniven.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Hur brukar ni göra med holkar inuti slidan? Själv gjorde jag en sådan av trä på förra kniven och det vart riktigt bra...

Publicerat
Hur brukar ni göra med holkar inuti slidan? Själv gjorde jag en sådan av trä på förra kniven och det vart riktigt bra...

Ja endel gör sådana det skyddar ju lädret lite extra. Jag har gjort det ibland. Man kan ju forma nederdelen av slidan på ett annat sätt.

Seved