Publicerat Januari 18, 201016 yr lite difust vart jag skulle lägga detta men då jag skjuter en hel del kråkfågel på den så kallade rävåteln ( där jag förövrigt aldrig ser någon räv! ), men men nu till saken. gick ut o tittade nyss då jag såg att en hel del va borta från vakgluggen/fönstret. hittade då vingslag i snön som förövrigt är rätt hårdpackad där, som var stora som självaste f.n hade gjort dom!!! vet att det är ormvråk o fjällvråk på åteln, även haft besök av en havsörn 2ggr tidigare. men dom här vingslagen va bra mkt större än något jag sätt tidigare. fotsmåren mätte ca 13cm från punkten längst bak till den längst fram. någon som har en gissning om vad det kan vara? kan det va en stor havsörn för den förra hade mindre bredd mellan vingarna. sen hade den verkligen varit hungrig för den hade flyttat en ihopfryst hög med kött ( som även var fastfrusen i backen förut ) ca 2m. o högen är inte liten alls. runt 10-12kg skulle jag gissa på. måste vilketsom varit ett riktigt as till fågel. sen vill jag rekommendera även en 22lr patron som jag brukat på en hel del kråkfågel som är billig o väldigt effektiv! remington yellow jacket hp. kostade 60kr för 50 st. tog en smal kniv o en tunn spik o slog upp hålet i kulan lite o även karvade runt ( så det vart runt o snyggt. la ca 5 min på varje patron/kula ) vilket jäkla effekt det blev med dom!!! har skjutit fågel med cci stinger o ändå inte fått samma effekt. öppnade en kråka för skojs skull o tittade. snyggt hål in. totalt söndersprängt innuti o sen ett snyggt hål ut som även slagit sönder ryggraden. liknande effekt som att skjuta med 22wrm i kråka vad jag har testat. ingen fågel har änns blinkat efter änns en halvbra träff. mvh//Marcus som funderar på vad de va för fågel o ville dela med sig av en bra kråkpatron som inte spränger bort hela fågeln men med bra död i.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Kul inlägg. Först en stor förmodad fridlyst fågel, sedan bra fågel ammo
Publicerat Januari 18, 201016 yr typ en sån där!? Ja det är ju en fågel man bara skjuter en gång, å andra sidan tror inte jag att det var det som Mackan i Nykvarn tänkte på att panga. marcus- se till att klippa lite fler kappor nu. /Christian
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare haha. om jag nu skulle vara så korkad o skjuta en havsörn eller vad det nu är för monster så skulle jag nog inte välja 22lr patron. nog för jag vet att den funkar bra men sååååååååååå bra tror inte änns jag att den är men när du säger det så så låter det ju helt klart lite fel mvh//Marcus som är för slö för att göra två inlägg på rad
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare fullt möjligt. såg inte fågeln denna gång dock. såg bara spåren, tillräckligt stora för att tydligen norpa en hare jag hade hängandes på väggen här hemma här om dagen va den iaf klippte faktiskt 1 kråka o 1 skata för ca en timme sen med ett skott med 22:an Christian först gick kulan genom huvudet på kråkan sen studsade den eller vinklade den på något konstigt vänster ca 20grader till vänster o tog skatan i halsen inte planerat men jäkla snyggt ändå då skatan satt iaf över 1m bort från kråkan sätt! mvh//Marcus som sparar på ammon för sämre tider
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag skjuter inte kråkfåglar på min rävåtel för att räven går bättre på åteln om dom finns där. Då är det bättre att göra en kråkåtel, men det är kanske det du har.
Publicerat Januari 20, 201016 yr .. Och man ska bara kasta ut mat/foder på kvällen när det inte finns några kråkfåglar som är ute. Annars lockar dessa rävar då räven får reda på att det finns mat på platsen.. Mvh
Publicerat Januari 20, 201016 yr Visst använder sig säkert räven utav fåglarna för att hitta föda, men hur ofta? Det här angående fågel på åteln tror jag spelar mindre roll, har räven väl hittat dit så lär den inte sluta komma bara för att du skjuter bort fågel. Förövrigt så gissar jag på havsörn marcus
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare som jag oxå tror nu då walle. såg en kungsörn på åteln idag när jag va förbi där ute. dock hade den mkt mindre fötter så måste varit en smått abnorm havsörn skjuta fågel på rävåtel är inga större problem då jag inte har ett enda nytt rävspår sen några dagar tebax där. sen spelar de för övrigt ingen roll då jag har skjutit en hel del fågel på åteln o tar max 3 timmar ( om man skjuter när alla fåglar är i närheten annars ca 10 min ) för fågel o komma tebax igen. så fågel finsn det så gott som alltid på åteln iaf varje dag. rävåteln går pyton. ska troligen skaffa åtelkamera o sätta upp men de blir senare. blivit så dyrt med bössbyte nu så nu är man fattig mvh//Marcus som matar rävar men inte skjuter ( tydligen )