Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 WMR

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har skjutit in min 22 Winchester Magnum på 80 m.

Är det någon som vet om det går att skjuta räv på 80-100m med 22wmr??

Publicerat
Hej!

Har skjutit in min 22 Winchester Magnum på 80 m.

Är det någon som vet om det går att skjuta räv på 80-100m med 22wmr??

Det går säkert jättebra förutsatt att träffen sitter där den ska.

Publicerat

Japp! Blyspets/hålspets i bröstet så fimpar du räven lätt. De är inte hårdskjutna men som vanligt så måste man träffa bra. Spontant så skulle jag nog fn välja hålspets, de är väl lite snabbare att öppna än blyspetsen om du har valmöjligheten.

Mvh!

Publicerat

sikte bra, träffa rätt så är räven garanterat död :D

har sj skaffat en bygel i 22wrm för o ha till räv o hare så lycka till o har inte sätt dig här förut så välkommen till forumet :wub:

mvh//Marcus

Publicerat
Japp! Blyspets/hålspets i bröstet så fimpar du räven lätt. De är inte hårdskjutna men som vanligt så måste man träffa bra. Spontant så skulle jag nog fn välja hålspets, de är väl lite snabbare att öppna än blyspetsen om du har valmöjligheten.

Mvh!

På 100m går kulan igenom eller sitter den kvar ?

/en som aldrig avlossat en 22magnum.

Publicerat

Inga problem att skjuta på 80 har skjutit räv på över hundra med genomslag, minns dock inte villken kula jag använde vid den tiden.

-Skjut bara det kan ta bättre än du tror! :wub:

Publicerat

Har skjutit ganska mkt räv nu med 22wmr klart flest av mina olika kalibrar.

Om jag bortser från ifrån lördagsnatten rävmöte så har alla rävar jag träffat innom figuren med 22wmr legat döda innom 150m.

Skjuter 40 grains winshester hålspets. Har skjutit en räv på 150 men inte vill jag börja skjuta nå mkt längre.

Sköt en gång i stickhålet o det är den enda som kulan satt kvar i räven.

Publicerat
så har alla rävar jag träffat innom figuren med 22wmr legat döda innom 150m.

:lol: Lite väl långa flykt turer va ?

Publicerat
:lol: Lite väl långa flykt turer va ?

Det jag menar är att dom det har tagit dåligt på har inte farit längre än 150.

Men har det tagit inom "träffområdet" så tar den max några steg.

Publicerat

Om inte kulan är allt för blöt så blir det genomslag 80-100 m. Jag körde med med en Winchester (svart ask) denna var ganska blöt och där blev det inga genomslag och rävarna blev ofta kvar på plats. F-n saknar min 22WM ganska ofta med tvingades göra mig av med den då vapengarderoben blev för trång.

Publicerat

Tack vare denna skit-tråd :D

Har jag fått huvudbry.

Om en 22WM slår igenom en räv på 100m ! va i helv*te skjuter jag med 6,5 då, för.

Jo för jag råkar ha en sån, men tankarna har gått åt 222 men det ser jag ingen vits med , om nu 22WM är så pass effektiv.

Har släppt säkert över 100 harar för jag vill inte skjuta med 6,5an då den lever så (ljudligt).

Tänk själva att skjuta en räv eller två och sen ett par harar. Folk skulle ju tro det är krig.

Publicerat

Har du ett begränsat utrymme där skotthållen sällan överstiger 150 meter så torde 22 wm vara klockren, lätt och smidig och smäller inte så mycket. Indianjagat mycket med kalibern, mötte en grävling på en väg en gång och satte tre snabba i grävlingen bara för att jag kunde typ, den stendog på första men vafan :lol:

Mvh!

Publicerat
Indianjagat mycket med kalibern, mötte en grävling på en väg en gång och satte tre snabba i grävlingen bara för att jag kunde typ, den stendog på första men vafan :lol:

Mvh!

You are a very sick man ! ;)

Publicerat
... satte tre snabba i grävlingen...

ifrån höften va? :lol:

Publicerat

om det inte vore för dom förbannade pengarna så hade jag inte enns funderat på o sälja bössan ( som jag för övrigt inte har fått hem ännu :rolleyes: )

men nu går man ju i dom tankarna. men när ni pratar så väl om denna kaliber så funderar man ju på o behålla den ändå o leva på nudlar några månader till!

mvh//Marcus som har jobbigt värre :rolleyes:

Publicerat
Har släppt säkert över 100 harar för jag vill inte skjuta med 6,5an då den lever så (ljudligt).

Tänk själva att skjuta en räv eller två och sen ett par harar. Folk skulle ju tro det är krig.

Det är därför man har en 22Hornet :D

Fick ingen räv igår då lockpipsskiten inte funkar men hare nr 6 kan läggas till handlingarna :D

Du ligger efter!

/Micke

Publicerat
Det är därför man har en 22Hornet :D

Precis ! :D

Publicerat
Det är därför man har en 22Hornet ^_^

Fick ingen räv igår då lockpipsskiten inte funkar men hare nr 6 kan läggas till handlingarna ;)

Du ligger efter!

/Micke

Hmm ! väntar på lite månljus !

Men det va dina tre på en kväll jag ska slå ! För det va väl på en å samma kväll du knäppte dem ?

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!

Jag har hålspets på de flesta, så de går säkert bra om räven nu kommer!

Publicerat
Hmm ! väntar på lite månljus !

Men det va dina tre på en kväll jag ska slå ! För det va väl på en å samma kväll du knäppte dem ?

Japp! halv måne till helgen B)

Kanske jag också försöker <_<

/Micke

Publicerat
Tack vare denna skit-tråd :lol:

Har jag fått huvudbry.

Om en 22WM slår igenom en räv på 100m ! va i helv*te skjuter jag med 6,5 då, för.

Jo för jag råkar ha en sån, men tankarna har gått åt 222 men det ser jag ingen vits med , om nu 22WM är så pass effektiv.

Därför att ngtnstans mellan 85m och 100m börjar .22wmr att sprida. Sett att det är fler än jag som funderat över detta http://www.jaktsnack.se/lofiversion/index.php/t1600.html.

Enl. JBM kommer inte kulan ner igenom ljudvallen så tidigt, men ngn annan kanske vet varför det blir så.

Publicerat
Japp! halv måne till helgen :lol:

Kanske jag också försöker :D

/Micke

Jobbar i helgen , ledig nästa vecka :D

I be back ! You bet!

Publicerat
Därför att ngtnstans mellan 85m och 100m börjar .22wmr att sprida. Sett att det är fler än jag som funderat över detta http://www.jaktsnack.se/lofiversion/index.php/t1600.html.

Enl. JBM kommer inte kulan ner igenom ljudvallen så tidigt, men ngn annan kanske vet varför det blir så.

Jo, nog är det så.

Får väl investera mig en ljuddämpare till 6,5an.

• 1 year later...
Publicerat

Testade lite olika ammo med 22 magnum i helgen.

Sköt på 60 meters avstånd genom dyblöta telefonkataloger.

CCI TNT 30gr brakade genom en "gula sidorna" samt ca 100 sidor i "Göteborgsdelen" (ingen rävkula dock)

CCI Gamepoint 40gr -- Två stycken "gula sidorna" samt en halv "Göteborgsdelen"

CCI Maximag helmantel- Drog genom tre st "gula sidorna", Två st göteborgsdelen, samt en tunn "lokaldel" :unsure:

Publicerat

Jag sköt en räv (har bara skjutit den räven med 22wmr) för några år sedan... sålde bössan efter det skottet.

Skottet tog i 45 graders vinkel framifrån... sköt av vänster framben och kulan gick ut genom höger höftben. ingen dålig träff på något vis och både hjärta och lungor var trasigt men ändå fick rävtiken för sig att halta/gå nästan 100 meter... för mig är det inte okej och jag skyller allt på kulan som ändå var blyspets/hålspets.