Publicerat Januari 18, 201016 yr Började märka lite i torsdags att han(18 månaders gåhundshane) liksom klöktes och hostade lite grann. På fredagen ökade det för att sedan kulminera på fredags natten då han hostade så mycket att man nästan trodde han skulle sluta andas. Misstänkte kennelhosta trots att jag trodde att om dom var vaccinerade så var det säkert men tydligen inte. Pratade med vet. på lördagen och dom sa att det mycket väl kunde vara KH. Nu är bara grejen att på lördagen hostade han knappt nåt och söndagen och måndagen ännu mindre. Pratade med vet idag(måndag) och hon sa att det var svårt att säga men det kunde vara en lättare variant av KH, och att man brukar säga att dom ska vila en vecka efter att symtomen slutat. Problemet är att jag egentligen hade ett jaktprov inbokat på fredag men det har vi skjutit på tills fredagen efter så det ska inte vara nån fara med det. Men förra helgen hade jag inte honom lös eftersom vi hade 15-20 minus grader, denna veckan hostade han och han borde vila nästa vecka också vilket alltså betyder att han inte vart lös på ca en månad innan provet. Jag vill absolut inte riskera någonting men det känns ju lite dumt att inte haft lös han på så lång tid innan man ska gå prov. Vad är era erfarenheter? Skulle det va korkat att släppa han till helgen det har ju trots allt nästan gått en vecka?
Publicerat Januari 18, 201016 yr När vi hade kennelhosat så vara det i 14 dagar ungefär, sen fick de inte motioneras på lika lång tid och de var matta i kroppen även under enkel träning som spår!