Publicerat Januari 18, 201016 yr Hej. Har fått rådet att börja titta på vapen men det är ju en hel djungel för en icke insatt. Haglet är redan avklarat, får överta en Beretta 685 för en billig peng. Kvar är kulvapnet, de andra i jaktlaget (har gått hundförare för dom emellanåt i 4 år) har alla 30-06, en har vanlig repeter de andra har Browning halvautomat. Själv har jag sökt runt på forumet och kommit fram till att .308WM passar mig kalibermässigt och till det jag ska ha den till. Frågan är då vilket märke/modell? Kraven är .308WM Gärna kort och lätt så jag kan ha den som hundförarbössa, jag är inte speciellt muskulös heller Syntetstock eller laminat = funktion före form Bygel eller vanlig spelar ingen roll, har provat och allt utom halvauto funkar för mig. Rostfri, bra eller dåligt? Budget 5000-15000 beror på om jag ska prova med nåt billigt och sen dra erfarenhet av det och köpa nåt dyrare senare. (inkl optik) Kikarsikte med bra mörkeregenskaper. Är tumregeln dyrt = bra när det gäller optik? Är tacksam för alla bra svar, just nu verkar tikka t3 eller Howa vara alternativen.
Publicerat Januari 18, 201016 yr Nu skall jag jävlas med dig direkt Skall du ha en kort bössa behöver du ingen winmag. Det enda som kommer att hända är att du bränner krutet utanför pipan vilket kommer att göra dig helblind om du skjuter i dåligt ljus. Vill du ha en hundförarbössa skall du satsa på lugnare kalibrar. Magnumprestanda kräver längre pipa och gör ingen skillnad ändå inom 200 meter. Kalibern väljer du sist - det du jagar med är vapnets form och dess optik. Det finns en Forester i kaliber 308Win på Torsbo Handels för 5900 spänn. Tumregeln är VERKLIGEN dyrt=bra. Och märke slår objektivdiameter varje dag i veckan. Jag vakar hellre med en Swarre/42 än en Oxo/56. Det finns också, på Torsbo, en 2 år gammal begagnad Swarovski Habicht 1,5-6x42 för 8500. Tvinga sedan av dem ett par Sako ringmounts. Och om du säljer detta paket vidare på Blocket kommer du att sumpa typ ett par tusenlappar om du märker att det inte fungerar för dig. Köper du ett Shitstonesikte så kan du kyssa pengarna adjö när du går ut ur butiken. Du kommer att yröttna och ingen kommer att vilja köpa det du har. Så tänk efter... Säg att du är en person som vill ha sikten i 8000-klassen. OM du ger fan i att göra ett suknkköp för 5000 spänn, pengarna i sjön, som du sedan måste göra om och köpa en glugg för 8000... du hade lika gärna kunnat köpa en glugg för 13000 som du kommer att älska - hela livet. Att köpa dåligt (och nytt) först är en skitdålig strategi - tro mig. Jag har provat.
Publicerat Januari 18, 201016 yr En sådan med ett bra sikte så är biffen klar... http://www.blocket.se/vasterbotten/Tikka_T...tm?ca=3&w=2
Publicerat Januari 18, 201016 yr Sakon är lite nättare och det är lättare att få tag i andra kolvar om man inte skulle trivas med den som kommer i köpet.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Ska Du ha en hundförarbössa så behöver du absolut ingen kaliber som är avpassad för att skjuta på 1000meter. Lyssna på grabbarna ovan och skaffa en vanlig 308win. Den räcker till för vanlig hundjakt och är en billig kaliber att skjuta med. Risken med en så kraftig kaliber som 300wm är att det blir genomskott och en massa splitter som yr runt hunden och kan skada eller döda den om oturen är framme. En lätt bössa i 300win mag är dessutom ett självmord för att lära sig skjuta med då rekylen från den kan avskräcka den tuffaste. Jag sköt själv in en i höstas som krånglade och efter 15 skott i bänk så var det inte riktigt lika kul längre. Mynningsflamman gör ju att det går att snabbgrilla korv framför pipan när man trycker av och frisyren blir snabbt bakåtkammad. Nästan som att skjuta med en 20mm övningsproj i GRG. En tyngre bössa med lång pipa tar bort de här problemen men då är det ingen hundförarbössa längre utan en långhållsracer och det var inte vad du sökte. Ska Du ha mera anslagsenergi så gå på långsamt och grovt istället men då ökar ammunitionskostnaden också.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Ja 308win eller 30-06 känns som bra kalibrar Själv rekomenderar jag en ny browing a-bolt för 7500:- Då borde du har lite mera pengar att lägga på ett trevligt sikte också..
Publicerat Februari 10, 201016 yr OOhh sorry http://www.nyavapen.se/Browning_A_bolt__30...DXNI-3614_.aspx Där finns A-bolten
Publicerat Februari 10, 201016 yr Jag tycker ovanstående tips är bra, men jag vill tillägga att om du hittar ett äldre vapen som du trivs med, t.ex en husqvarna så är t.ex 8x57js utmärkt till hundförarbössa. 9,3 kalibrarna tycker jag med är värda att nämnas om du klarar rekylen från en 62:a och inte söker långhållskapacitet för t.ex toppjakt. Men som det redan sagts blir patronerna dyrare och 308 och 30-06 fungerar med. Jag tycker dock att det viktigaste är att just du litar på och trivs med vapnet och hittar du en grov/långsam som överglänser de snabbare patronerna i den aspekten så är den oftast ett bra val. Långsam och långsam förresten, jag har en bekant som laddat upp sin 8x57js i 950 m/s med Nosler BST, det hörs ingenting när man skakar patronen...
Publicerat Februari 10, 201016 yr Tro mig viltet skiter i om det är .22 -50 bmg och upp. Känn vad *du* behöver. Utan att ta i.
Publicerat Februari 11, 201016 yr Jag har precis köpt min första bössa. Det blev en t3a lite. Det skulle nog passa bra till dig enligt dina beskrivningar tycker jag. ganska lätt och skjuter bra. har fått bra kritik. Läs om varför jag valde den här http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...30&start=30 Dessa tycker jag ser bra ut annars: http://www.blocket.se/vasterbotten/Tikka_T...a=23_12&w=3 eller http://www.blocket.se/blekinge/Tikka_T3__3...a=23_12&w=3
Publicerat Februari 14, 201016 yr http://www.blocket.se/jamtland/HVA_1900_ly...tm?ca=5&w=3 Denna känns som ett säkert kort till vettigt pris. Jag instämmer med de flesta ovanstående inläggare. Jag vill dock säga att jag upplever rekylskillnaden mellan 308 och 30-06 som så pass stor sett till den lilla skillnaden i effekt att jag inte ser någon anledning att leta efter 30-06. Hittar du en som passar dig så köp, men leta inte efter en bössa med utgångspunkt att det skall vara en 30-06:a. Har själv en Sako Forester 308 och Huskvarna 8x57 så jag talar lite i egen sak.