Publicerat Januari 19, 201016 yr Tänkte på en sak. När det är riktigt mycket snö, som det nu är på många håll, så kan jag tycka att det INTE är försvarbart att skjuta på vilt som inte kan eftersökas om det går snett. Vuxna grisar t ex. Är det typ 50 centimeter snö så hinner hunden inte undan för grisen. Kanske borde man av den anledningen, på aktuella platser, enbart rekommendera alla åteljägare att skjuta rödgrisar? Dessa kan givetvis också kuta på hunden men det blir ju inga skador. Resonemanget gäller givetvis även t ex älg och hjort. Bara en tanke.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Samma tanke har slagit mig också, men hur man ska komma åt problemet på ett vettigt sätt vetefan. Kan hälsa från Bacon btw, vilken lirare
Publicerat Januari 19, 201016 yr Försiktighet kan ju vara på sin plats om man dessutom vet med sig att man inte har helt stupsäkra hundar? Undrar tex hur det är med stövar jakt på räv? Sköt bom på en räv här om natten och det brukar generera ett rött sträck då räven drar men denna räv sjönk då igenom skaren och det gick rejält sakta. Den labbe som brukar släppas på eftersök på den marken hade inte haft några problem att kuta ifatt räven.. Äsch jag vet inte men helt klart så finns det en vettig tanke i detta.. Hörde något här om dagen om att det uppstått väldigt mycket skador på jyckar som helt enkelt inte hinner undan för arg gris i djup snö.. Mvh!
Publicerat Januari 19, 201016 yr Håller med Torkel i hans resonemang. Det har varit svårt för hundar att röra sig i synnerhet på hyggen med sly och plantor. Nu har dock snön här i sörmland sjunkit ihop bra mycket. Hur komma åt problemet ? Alla som pysslar med eftersök upplyser helt enkelt de som sitter och vakar att ge f....n i att skjuta på större vilt!? Lite sunt förnuft och förståelse från vakjägare måste finnas ? Här på jaktsnack genom en sån här tråd tex är väl också ett bra sätt att upplysa! P.S Fick just ett samtal från min sambo att de lyckats med ett eftersök på en älgkalv som blev påkörd igårkväll, kul att det lyckas fast eftersöket startade så sent och det kommit snö under natten, Trist för min del då jag hellre deltagit istället för att arbeta.D.S / ekebo
Publicerat Januari 19, 201016 yr Kan bara hålla med. Sen är det väl typ statistiskt sett så att de flesta hundskador kommer i Januari, om det bara beror på snön vet jag inte. Har för mig att det var Linkis som postade detta i någon tråd. /Lasse
Publicerat Januari 19, 201016 yr Stämmer Skurebo.. fan vet vad det beror på, hade någon tanke på att grisarna börjar bli mer stationära i sina revir pga förestående smånassar? Ovilja att röra sig då de ogärna bränner energi på att fly undan från en jycke? Jyckarna har jagat hela säsongen på barmark och byggd upp dådkraft/ovett eller vad jag ska säga och kliver för nära? Snön gör det hela tveklöst giftigare och då är det redan farligt som det är. Mvh!
Publicerat Januari 19, 201016 yr Jag tycker inte först och främst att det är åteljägarna som skall hålla inne med skotten på större grisar. Detta är den absolut i särklass lättaste jaktformen att skjuta bra skott. Då är det drevjakten istället som inte bör skjuta på några vuxna grisar etc. om det är mycket snö.... Men i de lägena bör vi inte släppa överhuvudtaget.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Visst håller jag med ang hålla inne skott på stor gris o djup snö. Men inte tror jag någon åteljägare kommer hålla inne skott för det.. De brukar ju snarare ringa när olyckan redan är ett faktum... De som ringer innan o kollar läget om man har tid inför ett ev eftersök är för min del typ 1 kille...
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jag tycker inte först och främst att det är åteljägarna som skall hålla inne med skotten på större grisar. Detta är den absolut i särklass lättaste jaktformen att skjuta bra skott. Och ändå så blir det en hel del eftersök vid åteljakt.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Och ändå så blir det en hel del eftersök vid åteljakt. Så sant så. Antar att vi får lägga en del skuld på nerverna. Såväl som mörkret, vilket iofs går att lösa nu med belysning. Men tror oxå att inte så liten del beror på vapenmonterad lampa... Eller eftersökslampa som de ju heter o folk har monterade jämt. Oavsett om de äger en hund eller inte...
Publicerat Januari 21, 201016 yr Så sant så.Antar att vi får lägga en del skuld på nerverna. Såväl som mörkret, vilket iofs går att lösa nu med belysning. Men tror oxå att inte så liten del beror på vapenmonterad lampa... Eller eftersökslampa som de ju heter o folk har monterade jämt. Oavsett om de äger en hund eller inte... Tror faktiskt en av orsakerna är att man har lite för bråttom att skjuta. Tycker det verkar som många skjuter nästan direkt grisarna kommit ut på åteln. Man har ju oftast all tid i världen.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Tror faktiskt en av orsakerna är att man har lite för bråttom att skjuta. Tycker det verkar som många skjuter nästan direkt grisarna kommit ut på åteln. Man har ju oftast all tid i världen. Jupp! Oxå högst troligt o så slår man på lampan för o va säker o grisen håller på o dra o pang så small det..
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jupp!Oxå högst troligt o så slår man på lampan för o va säker o grisen håller på o dra o pang så small det.. Frånsett de aspekterna går det inte att bomma. Ta i trä, men jag har aldrig bommat på en gris och än mindre skadskjutit någon. Jag tror det är de som har lite svårt att hålla styr nerverna när grisarna kommer fram på åteln som står för de mesta skadeskjutningarna. Det ger en riktig adrenalinkick, så långt håller jag med, men det lägger sig efter en liten stund och den väntan är värd mycket eftersom grisarna också har lugnat ner sig på åteln.