Publicerat Januari 20, 201016 yr Har en relativt nyinförskaffad 6,5x55 bössa. Då jag inte handladdar är jag ju förpassad till att inhandla fabriksladdad ammo. Har c:a 500 smällar kvar av Kronans ammo som jag använder vid övningskyttet, men nu behöver jag ha tag i en bra kula för att jaga med. En bra allround kula för rå, gris och älg. Tips?
Publicerat Januari 20, 201016 yr Olika kulor kan gå lite olika bra i olika bössor. Men jag och några av mina kompisar kör med Lapua Mega i våra 6,5:or (och andra bössor också). Och den går bra och gör sitt jobb som den ska. Sen är den ju lite billigare än Norman också.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag matar min med Sako Gamehead, billiga och klart över förväntan när det gäller hålla ihop/köttförstöring. Har bara mulat 2 rådjur och 7 dov med den än så länge
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare Tack för tipsen, blir en låda av vardera för testskjutning i helgen
Publicerat Januari 20, 201016 yr Till gris, älg och björn fungerar Norma Vulkan bra. Helt klart den bästa uppsvampningsförmågan...
Publicerat Januari 20, 201016 yr Har provat lite olika kulor genom åren. Vulcan är inget för min bössa iaf. Nosler Pt har jag haft de senaste 15-17 åren. Har bara positivt att säga om den kulan
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag har oxå fastnat för vulkan. Skjutit ganska mkt vilt med den och har nog aldrig varit besviken !
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag slår ett slag för Oryx. (som för övrigt är den enda kulan jag använder till alla mina bössor för tillfället...) Mycket bra premiumkula, men den är inte gratis...
Publicerat Januari 20, 201016 yr Våga Vägra Norma... Deras prissättning är ju helt sinnessjuk, SÅ jävla premium är dom inte Norma säljs för kattskit i staterna, men på hemma plan är dom svindyra
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag matar min med Sako Gamehead, billiga och klart över förväntan Får jag nog säga att jag också är lite nyfiken på
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag har oxå fastnat för vulkan.Skjutit ganska mkt vilt med den och har nog aldrig varit besviken ! Jo det är en bra kula, men så var det där med "klass 1" och kulvikten..... /T
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jo det är en bra kula, men så var det där med "klass 1" och kulvikten...../T Men visst hade Norma höjt vikten på de nya patronerna vulkan i 6,5?
Publicerat Januari 20, 201016 yr Men visst hade Norma höjt vikten på de nya patronerna vulkan i 6,5? Möjligt, jag är medlem i VVN så jag har inte koll på om den kommit upp sig i vikt de senaste året eller så.... För min del kan Norma lämpligen flyttas till USA, och stanna där. /T
Publicerat Januari 20, 201016 yr ............... Nosler Pt har jag haft de senaste 15-17 åren. Har bara positivt att säga om den kulan Och även denna har ju problemet med att orka upp till klass 1 med den kulvikten..... /T
Publicerat Januari 20, 201016 yr Möjligt, jag är medlem i VVN så jag har inte koll på om den kommit upp sig i vikt de senaste året eller så....För min del kan Norma lämpligen flyttas till USA, och stanna där. /T http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kali...ibernamn=6,5x55 Vulkan ligger på 156 grain (10,1 gram) i nuläget iaf. Mvh
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag slår ett slag för Oryx. (som för övrigt är den enda kulan jag använder till alla mina bössor för tillfället...)Mycket bra premiumkula, men den är inte gratis... Jag använder bara oryx i den kalibern laddar den till 795 m i utgångshastighet och har bara goda erfarenheter av kulan. Mikael
Publicerat Januari 20, 201016 yr Har kört med oryx i 308 i många år nu och den har fungerat fint. Har även använt den endel i 6,5x55 på rådjur och mindre vilt. Enda nackdelen jag ser är att den inte riktigt hinner svampa så mycket på mindre vilt. Men nu laddar jag Nosler BST 100grs och den fixar jobbet på mindre vilt Mvh