Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Låt suggorna vara!

Featured Replies

Publicerat

Nu börjar jag tröttna!

Jag och bonden har under senaste 3-4åren haft gott om besök av vildsvinen på våra åtlar och foderplatser, so far so god...

Det stora problemet är att under dessa år har vi endast sett EN! vanlig grupp, dvs sugga och årsgrisar.

Vi har massor med gånger sett olika stora grupper av årsgrisar knallandes utan sugga. Senast i sensommras hade vi 5st små randiga grisar, max 2-3veckor gamla springandes omkring dygnet runt vid en av åtlarna, utan sugga.. Grisarna låg runt åteln och flyttade sig 10-15m från åteln när vi kom och la ut mat och kom fram direkt när vi gick därifrån.

Idag har det hänt igen, vi har haft grisbesök senaste 2 veckorna av vad vi misstänkte var en lite större grupp grisar. Idag fick jag se dom, kl 17.15 kom det ut 7 stycken årsgrisar i 40kg klassen, och utan sugga.

Nu är det bara 6 kvar, den som inte fick följa med syskonen mer var en gylta på ca 40kg levandevikt.

Finns det fortfarande folk som är så rent ut sagt dumma att dom tror att det blir mindre grisar om man skjuter bort suggorna? Jag har svårt att tro att det är någon som kan vara så dum...

Det vore lite väl märkligt om man ska skylla på att alla suggor blir överkörda på tågrälsen i närheten...

Publicerat

så oerhört tråkigt att höra...

Hos oss är det nästan alltid sugga och årsgrisar. Hänt någon enstaka gång att ensam galtar kommer fram. Iaf då när vi har suttit

Men det kan tydligen inte nötas tillräckligt att man inte ska skjuta bort mamman till barnen, även om det låter vääldigt självklart

Publicerat

Gäller inte helt självklar jaktetik även gris?

Men det är väl ingen som bestrider att det finns en hel del puckon ute i världen ^_^

Publicerat

Kan inte mer än instämma. Tyvärr har jag vid flera tillfällen hört kommentarer som "skjut alla ensamma grisar" och "så länge det inte är några små bakom är det bara att panga, vi har så mycket gris ändå". Sjukt tragiska kommenterar och ett resonemang jag aldrig kommer ställa mig bakom.

Publicerat

Nu säger jag inte att vi ska skjuta suggorna för små kultingar.

Men vi har på många håll en stor press på oss att minska vildsvinsstammen. Men hur f*n ska man kunna minska en viltstam utan att skjuta produktiva hondjur? Kan ni förklara det?

Inom de flesta viltarter så kommer stammen att öka om du har samma antal produktiva hondjur. Varför skulle den då inte göra det för ett vilt med så hög reproduktion som vildsvinet?

Säger det igen. Jag säger ingenstans att man ska skjuta förande sugga med små kultingar.

Publicerat
Finns det fortfarande folk som är så rent ut sagt dumma att dom tror att det blir mindre grisar om man skjuter bort suggorna? Jag har svårt att tro att det är någon som kan vara så dum...

Det vore lite väl märkligt om man ska skylla på att alla suggor blir överkörda på tågrälsen i närheten...

Men vi har på många håll en stor press på oss att minska vildsvinsstammen. Men hur f*n ska man kunna minska en viltstam utan att skjuta produktiva hondjur? Kan ni förklara det?

Inom de flesta viltarter så kommer stammen att öka om du har samma antal produktiva hondjur. Varför skulle den då inte göra det för ett vilt med så hög reproduktion som vildsvinet?

Säger det igen. Jag säger ingenstans att man ska skjuta förande sugga med små kultingar.

Vi skall vara måna om vår jaktetik, kanske den förnämnsta i världen om vi ser på det som helhet med krav på eftersökshundar etc.

Inte heller jag jag skriver att vi med berott mod skall skjuta suggor från smågisarna - det är fundamentalt att så inte ska ske. Det du beskriver AJV är naturligtvis olyckligt och mycket trist.

Men Musköt har helt rätt, det är viktigt att vi skapar bred acceptans för vår vilda fauna överallt. Vi står inför stora utamaningar beträffande populationsreglering av vildsvinen. Det finns inget bättre sett att att reglera vildsvinsstammen än att skjuta suggor - men då i "rätt tid" vilket jag anser vara Oktober - November förutsatt att svinens reproduktionscykel är normal vilket inte ofta är fallet längre.

Publicerat

Håller med Musköt i detta!

Vi har lite samma problem periodvis, misstänker det kan bli mer problem framöver då hundjakt är förbjudet och många jakter blivit inställda. Personligen har jag inget problem att skjuta en sugga som inte för kultingar. Gör ju samma sak med övrigt klövvilt.

Du nämner att det nu var 7 årsgrisar framme utan sugga, kan även vara så att suggan håller på att föda en ny kull och därför inte är med vid foderplatsen just nu.

/ ekebo

Publicerat

Lite som Ekebo var inne på så kan det vara utsparkade fjolingar även om det låter tidigt.

Suggan kanske ligger i boet med smått vilket inte är onormalt så här års. :P

Publicerat

Jag såg 5 årsgrisar ute på ett fält vid 8,30 igår. Så det kan ju vara likadant där.

Publicerat

Jag har sett flera grupper med mindre grisar utan sugga. Och jag kan inte tänka mig att det har skjutits så många kultingförande suggor runt våra marker. Däremot har jag en teori om att suggan finns nånstans i närheten, men det är än så länge bara en teori utan annat än egna iakttagelser som grund.

Tyvärr har jag skjutit en mjölkstinn sugga i höstas, inte särskilt kul när man upptäckte misstaget. Två jämnstora grisar i 50 kilosklassen går på en åker, jag ser dom i kanske tio minuter innan jag skjuter den som enligt mig var nååågot lite mindre. Men likförbannat var det bevisligen en kultingförande sugga. Tre spenar var dragna, så jag misstänker att det nånstan fanns tre kultingar. ^_^

Publicerat

Inte heller detta är väl svart/vitt :wub:

Nu vet jag mycket lite om just vildsvinsförvaltning men det verkar ju logiskt att man måste skjuta av produktiva suggor för att effektivt begränsa stammen.

Men jag trodde att suggan alltid hade kultingarna med sig så länge kultingarna är beroende av henne, är det inte så så är det ju fullt förståeligt att det kan ske olyckliga misstag, precis som Jeepetorp beskriver.

Publicerat

Vid marken där jag nu håller till så är det lika där att man kan se unga grisar, Utan suggan,

O Vad jag tror är att suggorna skjuts oftas i ren misstag också.

För det har hänt att suggan kommer själv o är på åteln en stund, 3-4 minuter senare kom de 6 randiga,

Dock så såg jag att de va en sugga,

O nu för en oerfaren grisjägare o se skilnad i mörker på en sugga o en galt vide denna årstid kräver ändå öga.

O sen att få ner en gris stam är att börja skjuta kultingar, vist, jag själv tycker inte de är nå höjdare, men för att få

Sluta på denna framfart så måste man.

Jag tycker att skjuta en kultingförande sugga är HELT fel. Inte skjuter du bort Kon från kalven, eller Geten från kiden. !!!!!!

Detta är bara vad jag tror o tycker. =) mvh J

Publicerat
  • Författare

Hej alla, fler än jag som träffat på det här med andra ord.

Klart att någonstans i ledet måste vi ju skjuta bort produktiva hondjur, men jag har på känn att det är äldre herrar med åkermark som lever av den gamla visan att skjuta bort suggan från årsgrisarna så dör dom, tror det är dom som håller på och härjar.

Vi måste ju hålla nere på suggor men att skjuta suggor som har småttingar med sig är ju helt fel, ofta överlever ju småskitarna på åtlarna och sen brunstar helt skummt och ger istället ännu fler grisar.

Det är ju suggan som ska styra brunsten på smågrisarna.

Igår hade jag i alla fall en jätte galt framme, men att lägga iväg en bula på 175m var jag inte alls sugen på. :lol:

Publicerat

Problemet i sig är väl inte om man skall skall skjuta hondjur, problemet ligger i att veta om hondjuret i fråga är förande eller inte. På drevjakt kan ju suggan komma själv och sedan årsgrisarna en stund efter. Även på åtel kan ju suggan som sagt komma först och smågrisarna efter en stund. De små kan ju även ligga i boet, jag brukar studera grisar på åteln noga (minst 15-20 min) innan jag börjar fundera på skott. Nä, jag har ingen lust å chansa, jag tar det säkra före det osäkra och avstår om jag är osäker... misstag kommer alltid att göras ändå.

Hej alla, fler än jag som träffat på det här med andra ord.

Klart att någonstans i ledet måste vi ju skjuta bort produktiva hondjur, men jag har på känn att det är äldre herrar med åkermark som lever av den gamla visan att skjuta bort suggan från årsgrisarna så dör dom, tror det är dom som håller på och härjar.

Vi måste ju hålla nere på suggor men att skjuta suggor som har småttingar med sig är ju helt fel, ofta överlever ju småskitarna på åtlarna och sen brunstar helt skummt och ger istället ännu fler grisar.

Det är ju suggan som ska styra brunsten på smågrisarna.

Igår hade jag i alla fall en jätte galt framme, men att lägga iväg en bula på 175m var jag inte alls sugen på. :lol:

Publicerat

Jag tycker i alla fall att det är väldigt bra att kunna diskutera här. Jag har lärt mig en hel del, bl.a. tänkt om vad gäller belyst åtel. Inte så sugen på det längre.

Bra jobbat, alla forumdeltagare.

Publicerat

Så här års så är det vanligt att suggorna rör sig ensamma vid tiden när dom är högdräktiga och precis har suggat då har dom kört bort de andra grisarna och dom är dessutom rätt sugna på åteln. Skjutna suggor med dragna spenar har jag sett allt för många gånger beroende på att man sköt en ensamgris på åteln.

Smågrisarna ligger ju i boet en tid och är inte med suggan fram till åteln.

Så ska man var hyfsat säker så könsbestäm ensamma grisar och skjut endast de mindre i en grupp.

Räkna med en normal yngeltid från nu till ca tre-fyra månader framåt. Och troligen vanligt med senare suggning i år då de första småttingarn som kommit nu har frysit ihjäl så efter ombrunstning och ca fyra månader framåt så tror jag vi ser en våg med småttisar. Har sett en hel del brunst tecken senaste veckorna med blod i urinen. B)

Publicerat

En rätt intressant sak är ju att så många måste sitta på åteln precis före och efter tiden när de vuxna är förbjudna. Men under förbudstiden är det knappt några som sitter. Varför?

Publicerat
Så här års så är det vanligt att suggorna rör sig ensamma vid tiden när dom är högdräktiga och precis har suggat då har dom kört bort de andra grisarna och dom är dessutom rätt sugna på åteln. Skjutna suggor med dragna spenar har jag sett allt för många gånger beroende på att man sköt en ensamgris på åteln.

Smågrisarna ligger ju i boet en tid och är inte med suggan fram till åteln.

Så ska man var hyfsat säker så könsbestäm ensamma grisar och skjut endast de mindre i en grupp.

Räkna med en normal yngeltid från nu till ca tre-fyra månader framåt. Och troligen vanligt med senare suggning i år då de första småttingarn som kommit nu har frysit ihjäl så efter ombrunstning och ca fyra månader framåt så tror jag vi ser en våg med småttisar. Har sett en hel del brunst tecken senaste veckorna med blod i urinen. :D

Tänk på det att suggorna går och smådroppar ett par dagar efter nedkomst! Kanske det du sett?

Publicerat
Tänk på det att suggorna går och smådroppar ett par dagar efter nedkomst! Kanske det du sett?

Det kan det oxå vara.

Publicerat
  • Författare

Nu vet jag att det i alla fall finns minst 2 normala grupper med sugga + smågrisar.

Idag var jag sent ut till åteln, döm av min förvåning när jag kom fram och tittade ut på gärdet och hade 18 svarta gestalter framme ^_^ Spanade av gärdet och hittade tror det var 12 stycken 15-25kg grisar och 7 större grisar, rätt säker på att 2 av dom var förande suggor.

Jag satt och tittade på dom 18 grisarna i 5 min innan det kom ut 4 stycken 40-50kg grisar från ett annat ställe och knallade ut på samma gärde, dessa verkade inte tillhöra det stora antalet. En galt på 40kg fick följa med hem.

Ganska skönt när man inte ens hinner börja frysa ^^

Nu vet man i alla fall att det finns några suggor med årsgrisar som går ihop, bara mata vidare och hoppas få behålla dom. tur jag beställt några hundra kilo ärtor till :)

Publicerat
Det kan det oxå vara.

Mest troligt denna tiden! Något brunstblod nu tror jag inte på.

Publicerat

Och jag hade en ensam liten gris framme, den fick också följa med hem. En liten galt på under tio kg.

• 2 months later...
Publicerat

Jag håller med dig fullständigt. Det enda sättet att begränsa en viltstam är att skjuta vuxna produktiva hondjur.

Ingen ska tro att markägarna kommer att acceptera hur stora stammar av svin som helst.

Men som sagt, inga kultingförande ska skjutas

Publicerat

Jag håller också med - självklart ska man inte skjuta kultingförande suggor med berått mod! (vi är inga jänkare...tänker på ett

:D ).

Det finns mkt grisar här omkring och jag undrar om inte det har och göra mkt med sälj-jakter och de stora godsen som finns i Skåne. Klart som korvspad att man inte vill att stammarna ska minska om man får in stora pengar på att sälja jakter. De matade/matar även grisarna med stora mängder betor osv. Nu vet jag inte vilka direktiv de som arrenderar jakten på Råbelöfs gods har, men tidigare, när de sålde jakter istället, hade de "böter" på 5000 kr om en sugga fälldes. Inte konstigt att vi har fått stora stammar vildsvin. :D Då de själva anordnade jakterna var det större jakter med hund bara några gånger per år för att inte störa grisarna för mkt. Nu är markerna på 3800 ha utarrenderade till 5 jaktlag varav minst ett är danskar...så klart... :D

Fast...ser jag bara till mig själv så är jag så klart glad att det finns mkt vildsvin. Det gör ju att jag får och kan jaga dem! :D