Publicerat Januari 21, 201016 yr Enligt flera källor jag funnit är lunginflammation en väldigt stor risk för grisdöd och framförallt kultingdöd. Man brukar tala om kyla i kombination med väta som den största boven i dramat. De senaste vintrarna har iaf jag uppfattat som de innehållit mycket av denna varan med en veckas vinter följt av regn och plusgrader för att sedan följas av ytterligare köldknäpp. I år har vi haft en liten annorlunda vinter med minusgrader och snö i en månad även här i söder. Trots det har vi haft ett jämnt flöde av kultingar och riktigt bra (kanske för bra?) återväxt på grisarna. Vart är jag på väg? Jo, min uppfattning är att man vid denna tiden redan brukar se en hel del suggor med småkultingar men så har inte fallet varit i år. Jag har heller aldrig tidigare sett stora hongrisar utan kultingar i den omfattningen som jag har gjort bara den senaste tiden. Jag har varit med på jakter där det skjutits hongrisar på 70-100 kg som vid kontroll av spenarna haft kultingar tidigare men nu varken har foster i kroppen eller kultingar som dragit i spenarna. Förra veckan var tredje jakten på kort tid som hundförarna också hittade döda smågrisar inne i såterna. Vi har också haft ganska dåligt med grisar från höstkullen. I slutet av oktober/början på november såg vi flera suggor med rejäla grupper av småkultingar men nu kommer de oftast ensamma eller följda av bara ett fåtal, ibland bara en eller två årsgrisar. Har kylan tagit ut sin rätt? Kommer vi tvingas vara försiktigare i våra urtag i vår/sommar och kan det bli så jävligt att en hel omgångs kullar har uteblivit pga kylan? Eller, kan det vara så att kylan gör att suggorna grisar senare i år och att det är därför vi ser fler ensamma stora hondjur? Jag vet fan inte och jag är uppriktigt sagt lite orolig och undrar därför om någon annan upplevt detsamma?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jag har inte märkt av någon skillnad mot de senaste åren, i vissa områden där jag brukar jaga så har vi (som vanligt) små kultingar redan i dec men i andra områden så får grisarna sina kultingar någon månad senare. Men visst, det skall bli intresant att se hur denna vintern påverkar grisarna... /Håkan H
Publicerat Januari 21, 201016 yr Enligt flera källor jag funnit är lunginflammation en väldigt stor risk för grisdöd och framförallt kultingdöd. Man brukar tala om kyla i kombination med väta som den största boven i dramat. De senaste vintrarna har iaf jag uppfattat som de innehållit mycket av denna varan med en veckas vinter följt av regn och plusgrader för att sedan följas av ytterligare köldknäpp. I år har vi haft en liten annorlunda vinter med minusgrader och snö i en månad även här i söder. Trots det har vi haft ett jämnt flöde av kultingar och riktigt bra (kanske för bra?) återväxt på grisarna. Vart är jag på väg? Jo, min uppfattning är att man vid denna tiden redan brukar se en hel del suggor med småkultingar men så har inte fallet varit i år. Jag har heller aldrig tidigare sett stora hongrisar utan kultingar i den omfattningen som jag har gjort bara den senaste tiden. Jag har varit med på jakter där det skjutits hongrisar på 70-100 kg som vid kontroll av spenarna haft kultingar tidigare men nu varken har foster i kroppen eller kultingar som dragit i spenarna. Förra veckan var tredje jakten på kort tid som hundförarna också hittade döda smågrisar inne i såterna. Vi har också haft ganska dåligt med grisar från höstkullen. I slutet av oktober/början på november såg vi flera suggor med rejäla grupper av småkultingar men nu kommer de oftast ensamma eller följda av bara ett fåtal, ibland bara en eller två årsgrisar. Har kylan tagit ut sin rätt? Kommer vi tvingas vara försiktigare i våra urtag i vår/sommar och kan det bli så jävligt att en hel omgångs kullar har uteblivit pga kylan? Eller, kan det vara så att kylan gör att suggorna grisar senare i år och att det är därför vi ser fler ensamma stora hondjur? Jag vet fan inte och jag är uppriktigt sagt lite orolig och undrar därför om någon annan upplevt detsamma? bara en kort inflikning. Kan det vara så att suggan lämnar smågrisarna i någon form av lega pga kylan och letar föda själv i större utbredning. För att hon vet att de klarar kyla sämre än hon själv?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Det har nog gått hårt åt kultingarna i år med den här kylan. jag har hört flera som hittat döa kultingar som legat ihjälfrusna på foderplatserna där dom försökt boa in sig. Jag vet inte om det kan ha någon possitiv effekt såvida att suggorna nu blir betäckta och får kultingar i den varmare perioden i stället. Men helt klart så är det mindre med smått på sina ställen.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Går ju inte att komma ifrån att detta är det vädret vi normalt ska ha vid denna årstiden och det är inte någon lämplig tid för suggorna att grisa. Bara att hoppas att vi slipper kultingar under vintermånaderna.