Publicerat Januari 21, 201016 yr Kan nån svara mig om det ligger nått i detta som står i Östra Smålands chefsredaktörs svar i dagens tidning! http://www.ostran.se/opinion/jaegarna_aer_inga_amatoerer Om det är så att jägare avlägsnat testiklarna på vargarna så måste det väl finnas en logisk förklaring.....eller???' Jag har inget emot vargjakt men anser att alla fakta måste upp om man ska kunna försvara jakten, bara för att folk vet att man jagar så får man nästan dagligen kommentarer och frågor och allt som oftast även skäll
Publicerat Januari 21, 201016 yr Att testiklarna avlägsnas när kroppen flås är ju standard, oavsett djurslag. Min tanke är att det blivit en kommunikationsmiss på så sätt att jägarna som skjutit dessa vargar inte varit medvetna om/inte blivit upplysta om att testiklarna skulle skickas in med resten av kroppen. Att jägarna anklagas för att medvetet behålla testiklarna som troféer är ju bara BS enligt mig..
Publicerat Januari 21, 201016 yr ärligt talat så hade ingen information om att testiklarna skulle sparas och skickas med kroppen till sva lämnats under upptakten inför jakten samt att besiktningsmännen inte påtalat detta heller sen är det ju som jämta sa så åker bollarna av i rena farten pga vana men nu har vi jägarna ju blivit dragna i örat pga det så nästa gång så åker dom med kroppen
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare Att testiklarna avlägsnas när kroppen flås är ju standard, oavsett djurslag. Min tanke är att det blivit en kommunikationsmiss på så sätt att jägarna som skjutit dessa vargar inte varit medvetna om/inte blivit upplysta om att testiklarna skulle skickas in med resten av kroppen.Att jägarna anklagas för att medvetet behålla testiklarna som troféer är ju bara BS enligt mig.. Så man fick alltså behålla pälsen?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Ett mail jag skickade till journalisten i fråga. Jag har bett journalisten att gå till detta forum för att ta del av denna diskussion, så... vad tycker ni? MVH! /HerrBerg -------- Reglerna var att kroppen skall sändas in till SVA och jägaren behåller pälsen. Vad som har hänt är att man har flått djuret och inte specifikt flått testiklarna. Jag har jagat (och flått) räv, mårdhund, mink, grävling, älg, rådjur, etc etc etc och inte i något av dessa fall har jag eller någon annan flått testiklarna separat för att behålla dem vid djurkroppen. Vanan är alltså att skära bort dem vid flåningen. Ingenstans har man, från SVAs eller naturvårdsverkets sida, påtalat vikten av att testiklarna skall vara kvar vid djuret. Jag fick inte den informationen, men så sköt jag ingen varg heller (men så var jag inte med på vargjakten heller, i likhet med 65% av de som registrerat sig). Hade jag skjutit en varg hade även jag gjort bort mig. Om du tror att onda jägare vill behålla vargtestiklar som trofé så fiskar du i mycket mörka vatten. Du är helt fel ute och du smutskastar folk som har gjort enkla misstag, och du smutskastar jägare i allmänhet. Jag tcyker att det är jättetråkigt att man publicistiskt för fram sådana budskap och skulle gärna se ett mer journalistiskt, och mindre pupulistiskt/agiterande, budskap från dig. Jag lägger in detta email i ett diskussionsforum där vargdebatten diskuteras. Du har representanter från bland annat jägareförbundet med i denna debatt. Klicka gärna på bifogad länk för att se hur folk uppfattar mitt svar, och ditt budskap, bland jägare som debatterar just hur gårdagens miserabla debatt i TV4 genomfördes.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Skitbra ! Jag skrev en kommentar på Östrans sida för sådär en timme sen... Den har inte dykt upp än..
Publicerat Januari 21, 201016 yr Bra och välavvägt skrivet. Däremot är det väl tyvärr inte så troligt att han kommer att kommer bemöda sig med att ge sig in i debatten här.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jag tror inte heller att han kommer att debattera här. Men jag vill i alla fall att det skall framgå att han är hemskt fel ute och att folk drabbas av dessa påståenden.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Skitbra ! Jag skrev en kommentar på Östrans sida för sådär en timme sen... Den har inte dykt upp än.. Samma här, men jag är inte helt säker på mitt inlägg kommer att dyka upp..
Publicerat Januari 21, 201016 yr Författare Ett mail jag skickade till journalisten i fråga. Jag har bett journalisten att gå till detta forum för att ta del av denna diskussion, så... vad tycker ni? MVH! /HerrBerg -------- Reglerna var att kroppen skall sändas in till SVA och jägaren behåller pälsen. Vad som har hänt är att man har flått djuret och inte specifikt flått testiklarna. Jag har jagat (och flått) räv, mårdhund, mink, grävling, älg, rådjur, etc etc etc och inte i något av dessa fall har jag eller någon annan flått testiklarna separat för att behålla dem vid djurkroppen. Vanan är alltså att skära bort dem vid flåningen. Ingenstans har man, från SVAs eller naturvårdsverkets sida, påtalat vikten av att testiklarna skall vara kvar vid djuret. Jag fick inte den informationen, men så sköt jag ingen varg heller (men så var jag inte med på vargjakten heller, i likhet med 65% av de som registrerat sig). Hade jag skjutit en varg hade även jag gjort bort mig. Om du tror att onda jägare vill behålla vargtestiklar som trofé så fiskar du i mycket mörka vatten. Du är helt fel ute och du smutskastar folk som har gjort enkla misstag, och du smutskastar jägare i allmänhet. Jag tcyker att det är jättetråkigt att man publicistiskt för fram sådana budskap och skulle gärna se ett mer journalistiskt, och mindre pupulistiskt/agiterande, budskap från dig. Jag lägger in detta email i ett diskussionsforum där vargdebatten diskuteras. Du har representanter från bland annat jägareförbundet med i denna debatt. Klicka gärna på bifogad länk för att se hur folk uppfattar mitt svar, och ditt budskap, bland jägare som debatterar just hur gårdagens miserabla debatt i TV4 genomfördes. Lite komiskt att Östran har en drever som symbol för att de nosar upp sånt som andra vill dölja då de verkar ha svårt för jägarkåren !
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jag fick svar per email! --------------------------- On torsdag2010-01-2103 12.58, "Jan G Andersson" <jan.g.andersson@ostran.se> wrote: Bengt, jag är inte alls någon jägarhatare, Det behövs en jakt för att upprätthålla den ekologiska balansen i naturen. Det är en folkrörelse som har stor en stpr insikt om vad de gör. Men hur kunde då formerna för det här makabra vargdrevet bliu så katastrifala. Det är ingen smutskastning av lägarna i allmänhet. TV-debatten har jag inte sett. Vill du ha ditt inlägg publicerat, så meddela det här på mejlen. Janne G --------------------------- Så jag svarade: --------------------------- Jag vill gärna ha mitt inlägg publicerat, eller ännu hellre att du justerar ditt inlägg. Kontentan är nämligen att det, på Östrans webbplats, står ordagrant: “"Troféjägande amatörer" är motiverat när man läser att det vid obduktionen visade sig att flera av dessa gentlemän i skogen skurit av och behållit vargarnas testiklar. Det kan väl inte ens Åkesson försvara”. I ditt inlägg tas det upp som ett bevis för hur oseriöst och illvilligt jägarkåren bedrivit vargjakten, och enligt lagen om “guilt by association” drabbar det också andra jägare. Eftersom det är ett felaktigt grundat angrepp – jag tror att du förstår det efter att ha läst mitt email – kan det inte finnas kvar om man vill förvalta sin publicistiska heder. Jag hoppas och tror att du nu förstår att testikelfrågan är en tråkig men i sammanhanget inte så viktig händelse som dock vissa krafter hårdlanserar för att ytterligare demonisera jägarna. Jag har sett det argumentet från så många håll nu och har tröttnat på att den självklara förklaringen inte är tillräckligt medialt intressant för att släppas fram. Jag vill be dig att ta en ytterligare funderare på varför detta dyker upp hela tiden när den självklara förklaringen är så uppenbart icke-skandalöst, och fundera varifrån detta budskap kommer och i vilket syfte det hårdlanseras. Likaså har vi detta med att det var så många som ville jaga. Det FINNS problem med varg och detta var en möjlighet att göra något åt sitt lokala problem. Det är väl uppenbart och självklart att det driver till ett högt deltagande? Jag vill påstå att det är ett tecken på att jakten har skötts bra när det inte finns bättre argument än dessa att ta tag i från jaktmotståndarna. Det var många som ville jaga. Jaha. Onda jägare behåller testiklar som trofé. Skulle inte tro det. De katastrofala följderna av det makabra vargdrevet, som du kallar det, är de journalistiska. Vi har ett riksdagsbeslut på att vi skall ha 210 vargar och stammen sköts ned 10% för att komma nära det målet. Debatten har blivit så mycket större än sakfrågan och drivs av extremintressen – för vilka andra har ett sådant behov av att demonisera och polarisera? MVH! /Bengt Berg ---------------------------
Publicerat Januari 21, 201016 yr Nu har det rasslat in lite kommentarer i tidningen. Av nån underlig anledning så känns det som om det bara är forumister som har kommenterat.
Publicerat Januari 22, 201016 yr MVG till Bengt Berg Japp ! Och även till de övriga som har skrivit bra inlägg där.
Publicerat Januari 22, 201016 yr De har åtminstone accepterat ett antal bra kommentarer, så de verkar öppna för diskussion. Tack till er alla som tagit er tid att skriva välgenomtänkta inlägg.