Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allmänna Råd

Featured Replies

Publicerat

Är allmänna råd gällande förvaring hos Museér och föreningar övergripande redan erhållna särskilda förvaringsföreskrifter gällande enskild person, utan att dessa återkallats? Detta gäller värdeskåp Grade 3.

Har fått av polisen med licensen. "Samtliga vapen skall förvaras i Grade 3, Värdeskåp.

Bor i lägenhet och Grade 3 Värdeskåp kan inte installeras p.g.a. vikten ( bjälklaget håller inte ) Moment 22

Är jag nu en brottsling i lagens mening, då jag förvarar vapnen i godkänt vapenskåp enligt år 94 erhållna förvaringsföreskrifter?

Har polismyndigheten gjort mig till brottsling?

Publicerat

Har du fått en ny förvaringsföreskrift? I så fall gäller den om du inte överklagar beslutet och får det ändrat. Detta kan dock vara svårt och krångligt. Om det bara är en hänvisning till de allmänna råden så är de inte uttryckligen gällande för den som bara är privatperson. Om du inte har en förvaringsföreskrift så är det inte straffbart att inte förvara vapnen i strid med vad polisen tycker, men det kan leda till återkallalse av vapenlicenserna... Och så får du överklaga det osv!

Publicerat
  • Författare
Har du fått en ny förvaringsföreskrift? I så fall gäller den om du inte överklagar beslutet och får det ändrat. Detta kan dock vara svårt och krångligt. Om det bara är en hänvisning till de allmänna råden så är de inte uttryckligen gällande för den som bara är privatperson. Om du inte har en förvaringsföreskrift så är det inte straffbart att inte förvara vapnen i strid med vad polisen tycker, men det kan leda till återkallalse av vapenlicenserna... Och så får du överklaga det osv!

Hej Ola! Jag har fortfarande kvar Min gamla förvaringsföreskrift och har inte fått någon ny. Polisen hänvisar i bifogat brev med licenserna till FAP gällande Föreningar o.s.v. Jag har överklagat till alla instanser Länsrätten, Kammarrätten EU domstolen.

Vad göra?

Publicerat
  • Författare

Hej igen! Jag har fått en ny förvaringsföreskrift ( fel av mig ) som jag har överklagat till alla instanser.

Vad gör jag?

Hälsningar Janne

Publicerat
Hej igen! Jag har fått en ny förvaringsföreskrift ( fel av mig ) som jag har överklagat till alla instanser.

Vad gör jag?

Hälsningar Janne

Då är det tyvärr kört (om du inte även överklagat KamR beslut till Regeringsrätten).

Publicerat
  • Författare
Då är det tyvärr kört (om du inte även överklagat KamR beslut till Regeringsrätten).

Hej Ola!

Om jag förstår dig rätt!

1 Allmänna råd är lag, bör blir skall och sedan lag

2 Har man inte ekonomiska förutsättningar att flytta till ett eget hus med förstärkt bottenplatta som tål ett grade 3 skåp så är man automatiskt en brottsling, trots att man förvarar vapnen i godkända vapenskåp. Med tidigare särskilda förvaringsföreskrifter.

3 Polismyndigheten är den myndighet som stiftar lagar, ej riksdag.

4 Det är allså kört, bara att vänta på tillslaget.

5 Jag ser inte någon anledning till att förnya mitt medlemsskap i Sv Jägareförbundet.

Med vänliga hälsningar och tack för ditt svar

Janne H

Publicerat

Nu vet jag inte riktigt var du fått det där ifrån, inte från det jag skrivit i varje fall. Du kanske skall läsa allt en gång till. Domstolarna har att ytterst avgöra ärenden genom att tolka lagarna. Om du har uttömt alla domstolar och de håller med polisen är det inte något någon kan göra i detta land i just ditt ärende, inte ens SJF!

Publicerat
  • Författare
Nu vet jag inte riktigt var du fått det där ifrån, inte från det jag skrivit i varje fall. Du kanske skall läsa allt en gång till. Domstolarna har att ytterst avgöra ärenden genom att tolka lagarna. Om du har uttömt alla domstolar och de håller med polisen är det inte något någon kan göra i detta land i just ditt ärende, inte ens SJF!

Hej igen Ola!

Jag har precis fått höra att du arbetar åt RPS.

Det förklarar ju dina svar.

Med vänliga hälsningar och en trevlig helg.

Janne H

Publicerat

Aha vad bra - då skall jag ringa dem och be dem betala min lön också så slipper Svenska Jägareförbundet göra det! Tråden stängs av uppenbara skäl.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.