Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförbudet i länen...?

Featured Replies

Publicerat

ÄR ju hundförbud i flertal län.

Har själv varit i kontakt med Bengt Andersson ang hundförbudet i Kalmar län.

Fick då veta att det gällde allt klövvilt och drivande och stötande hundar.

"Duktiga ståndhundar som ställde i upptaget" kunde man jaga med enl Bengt...

Rätt korkat i mina ögon men jag kan köpa det så långt.

Även läst lite på Kalmar länstyrelses hemsida.

Där det står.

"Länsstyrelsen beslutar med stöd av 19 § första stycket jaktförordningen att förbjuda jakt med drivande och stötande hund på klövvilt i Kalmar län.

Beslutet gäller dock längst till och med 31 januari 2010."

Nu läser jag idag i senaste Svensk Jakt på sidan 26 under nyheter.

"Rådjursjakt avlyst i flera län.

Efter en hård, kall och långvarig snöperiod beslutade flera länsstyrelser i mellersta och södra Sverige avlysa rådjurs- och dovviltsjakten med drivande och stötande hundar. Avlysningen gäller Januari ut.

Besluten har fattats i Västra Götaland, jönköping, Sörmland, Kalmar och Stockholms län.

I Södermanland gällde även hundförbudet vildsvin, kronvilt och mufflon."

Har jag blivit "lurad" på 2 veckors eller 2 helgers grisjakt???

Vet väldigt många som ställt in grisjakterna på grund av hundförbudet...

Vad är det exakt som gäller för Klamar Län.

Tacksam för snabbt svar..

Jag har många grisar som behöver rastas o beskattas... :wub:

Vädret med lite nysnö varje dag har o är optimalt för grisjakt.

Det är många som går miste om ypperliga tillfällen att få unghundarna på ringade grisar osv.

O det har varit planerat grisjakt de helger som är kvar men de har ju ställts in men nu vet i faen hur vi ska tolka detta...

Ska tilläggas att där jag bor o jagar är det inga större bekymmer för viltet.

Garanterat inga bekymmer för gris o älg ialllafall..

Publicerat

Journalister skall man aldrig lita på! Gå till källan, dvs länsstyrelsen som har fattat beslutet - det de anger gäller såklart.

Publicerat
  • Författare
Journalister skall man aldrig lita på! Gå till källan, dvs länsstyrelsen som har fattat beslutet - det de anger gäller såklart.

ähh.. skit oxå B)

Publicerat

En följdfråga; är det strikt hundförbud som gäller i hela Västra Götaland eller är det en rekommendation och fortfarande det sunda förnuftet som får råda?

Där jag jagar har vi haft knappa decimetern snö och ingen skare att tala om, som värst har det väl varit neråt -15°C men sista veckorna runt -5°C på dagarna. Skall detta betyda att jag inte får jaga med min hund?

Om detta definierar "rikliga snömängder och kyla" så skrattar nog alla jägare från Dalarna och uppåt. Hemma i Falun är ju detta en fullt normal vinter vilket skulle betyda att större delen av jaktsäsongen gick i stöpet.

Hur har man tänkt?

Publicerat

Kolla med länsstyrelsen i västra götaland vad som gäller och deras skäl för beslutet. Om det finns ett förbud så gäller det - du kan inte tycka själv utan detta bestämmer länsstyrelsen. Beslutet går dock naturligtvis att överklaga om inte fristen gått ut.

Publicerat
Kolla med länsstyrelsen i västra götaland vad som gäller och deras skäl för beslutet. Om det finns ett förbud så gäller det - du kan inte tycka själv utan detta bestämmer länsstyrelsen.

Eftersom det står rätt tydligt i pressmeddelandet initiativet till förbudet är taget av Jägareförbundet trodde jag att ni kanske kunde komma med en förklaring till vad man anser vara rikliga snömängder och sträng kyla?

Varför anser man i södra delarna av Sverige att det inte går att jaga under dessa förhållanden när man med lätthet släpper hund vid 10-15 minusgrader norröver? Påverkas djuren annorlunda här nere eller kan man se andra skillnader? Se nu inte detta som påhopp utan en undran om det finns en rationell förklaring över de olika länens resonemang.

Beslutet går dock naturligtvis att överklaga om inte fristen gått ut.

Och överklagan lär väl knappast vara behandlad innan jaktsäsongen är över för länge sedan om jag känner våra statliga myndigheter rätt... Men det har ju inte ni med att göra såklart!

Publicerat

Jag tror jag har svarat på detta i någon annan tråd men hittar den inte...

Länsstyrelserna använder väldigt ofta våra lokala tjänstemän och Länsföreningarna som officiell eller inofficiell remissinstans i denna typ av frågor. Så då måste man nästan fråga dem om hur de har resonerat. Vi kan omöjligt sitta på Öster Malma och uttala oss om lokala förhållanden.

Personligen tycker jag att vi redan har en lagstiftning som funkar alldeles utmärkt i dessa fall. "Viltet får inte utsättas för onödigt lidande...". Så jag ser ärligt talat inte riktigt behovet av denna typ av avlysningar. Vill man vara en smula elak skulle man kunna tolka detta som att jägarna norr om Mälaren klarar av att själva ta ansvaret medan de söder om måste förbjudas att jaga med hund...

Publicerat
Jag tror jag har svarat på detta i någon annan tråd men hittar den inte...

Länsstyrelserna använder väldigt ofta våra lokala tjänstemän och Länsföreningarna som officiell eller inofficiell remissinstans i denna typ av frågor. Så då måste man nästan fråga dem om hur de har resonerat. Vi kan omöjligt sitta på Öster Malma och uttala oss om lokala förhållanden.

Personligen tycker jag att vi redan har en lagstiftning som funkar alldeles utmärkt i dessa fall. "Viltet får inte utsättas för onödigt lidande...". Så jag ser ärligt talat inte riktigt behovet av denna typ av avlysningar. Vill man vara en smula elak skulle man kunna tolka detta som att jägarna norr om Mälaren klarar av att själva ta ansvaret medan de söder om måste förbjudas att jaga med hund...

Men visst är det lite märkligt att det är jägareförbundets lokala förtroendemän som ligger på om att avlysa hela länen.

Tittar vi tex på v götaland är det precis det som skett. Annars hade länsstyrelsen inte tagit upp frågan.

Se bilaga.

Är det så förbundet vill verka framöver, fler myndighetsingripanden, eller är det bara under detta år?

MVH

H

DOC058.PDF

Publicerat

Som jag skrev tidigare så tror jag personligen på "frihet under ansvar". Hur sedan de lokala tjänstemännen och förtroendevalda tänkt får du nog fråga dem om.

Den enda policy jag känner till att vi har som kan appliceras i denna typ av frågor är direkt motsatt. Vi verkar för just "frihet under ansvar". Så att detta skulle vara ett led i någon nationell strävan efter mer detaljstyrning tror jag inte du behöver oroa dig för. Är det nu så att våra medlemmar i dessa län tycker detta förslag var heltokigt så är det bara att byta ut de förtroendevalda. Det är det som är så finurligt med den typ av organisation vi har...

Publicerat

B)

/H

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.