Publicerat Januari 21, 201016 yr Någon som har provat den och vet hur den beter sig. Har för mig att Accubond annars är rätt hård och håller bra restvikt och får djup penetration i viltet? MVH/Jocke
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Ingen som har en aning om hur Accubonden beter sig över lag? En hård kula har jag för mig. Bra val för gris i en 7x57Mauser? MVH/Jocke
Publicerat Januari 22, 201016 yr Jag har skjutit tre bockar med Accubond 180 i 30-06. Två med lungskott, och en med bogskott. Min bild av Accubond efter dessa äventyr är att den är hård. Den kulan i den kalibern är klart olämplig för lungskott på rådjur. Det tolkar jag som att den är relativt hård. Jag har läst om många andra som inte alls förstår sig på min erfarenhet, men så är det. Har aldrig stött på en kula i någon kaliber tidigare som varit olämplig för lungskott på rådjur, men denna var det sannerligen. Har aldrig skjutit gris, men jag föreställer mig att om man håller upp en bit i frambenet på grisen och skjuter "som man ska" så "borde" Accubond vara en väl lämpad kula. Men det är och förblir spekulationer, baserat på tidigare erfarenheter i rådjur.
Publicerat Januari 22, 201016 yr Författare Jag har skjutit tre bockar med Accubond 180 i 30-06. Två med lungskott, och en med bogskott. Min bild av Accubond efter dessa äventyr är att den är hård. Den kulan i den kalibern är klart olämplig för lungskott på rådjur. Det tolkar jag som att den är relativt hård. Jag har läst om många andra som inte alls förstår sig på min erfarenhet, men så är det. Har aldrig stött på en kula i någon kaliber tidigare som varit olämplig för lungskott på rådjur, men denna var det sannerligen.Har aldrig skjutit gris, men jag föreställer mig att om man håller upp en bit i frambenet på grisen och skjuter "som man ska" så "borde" Accubond vara en väl lämpad kula. Men det är och förblir spekulationer, baserat på tidigare erfarenheter i rådjur. Jag tackar och bockar för detta uttalandet och lägger till den på inköpslistan över kulor som ska laddas till vildsvinsjakten. MVH/Jocke
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag tackar och bockar för detta uttalandet och lägger till den på inköpslistan över kulor som ska laddas till vildsvinsjakten. Å andra sidan så sker väl vildsvinsjakt på ganska korta håll? En av Accubondens största fördelar är den ballistiska koefficienten. Det kanske är vettigare med A-Frame eller Oryx på gris?
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Å andra sidan så sker väl vildsvinsjakt på ganska korta håll? En av Accubondens största fördelar är den ballistiska koefficienten. Det kanske är vettigare med A-Frame eller Oryx på gris? Det är sant. Men det blir en kula till allt. Och då räknas även den jakten som sker på fälten efter vildsvin där hållen kan dra iväg. Älg uppe i fjällen osv. Visst jag behöver ingen bra BC igenteligen till en 7x57 det är jag medveten om men det skadar väll inte? A-frame = dyr och Oryx = Norma = tråkig MVH/Jocke
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Okidok! Till ren åteljakt så har jag satt upp 175grs Hornady RN som en het kandidat också. Hornady RN, så tunga som möjligt i den valda kalibern brukar vara ett gott recept. MVH/Jocke
Publicerat April 9, 201016 yr Håller med om att accubonden kan vara lite hård, har en kompis som annvänder den till tjäder och visst blir dom lite trasiga men inte så mycket som jag trodde det skulle bli han skjuter med en 8-57js samme
Publicerat Maj 5, 201015 yr Har under några år använt 180g accubond i min sako 75 30-06 till både älg hjort och vildsvin. Dock inte skjutit nåt rådjur med den men dovkalv är väl jämförbar och inte är den för hård för dessa djur. Mycket blod och visst kan det bli nån liten språngmarsch innan de fattar att de är döda men en skitbra allround kula är det. sköt en räv på 250m och det var ett rejält uthål så visst svampar den fast den tappat lite fart. Dessutom så går den hål i hål i min bössa när jag laddar själv så nu använder jag bara A-frame till grisvakat på nära håll. Väldigt nöjd!