Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Nya jägarskolan VS. Kunskap för jakt?!"

Featured Replies

Publicerat

Det är så här att jag går en studiecirkel just nu för jägarexamen och då använder vi oss av hela serien av "Nya jägarskolan". Problemet är att jag är så envis att jag vill klara provet och nervös över att jag inte kommer att göra det. Kan det vara smart att köpa "Kunskap för jakt också och läsa den lite på sida av, eller ska jag låta bli? Man kanske klarar sig bra på Nya jägarskolan och genom studiecirkeln?

// NERVÖS!

Publicerat

Man klarar sig bra med jägarskolans bocker tycker jag....

Där står ju allt som kan vara med på provet! :blink:

Publicerat

Det går alldeles utmärkt med nya jägarskolan:) läs böckerna så ska du se att du klarar det utan några problem :blink:

Lycka till

mvh

Publicerat

Jag fixade det med nya jägarskolan, så då borde du också kunna görat.  :blush:   :o

Annars tycker jag inte att du skall se annorlunda på JRF's bok, har dock inte läst den själv, men jag tror att den är minst lika intressant och givande som Nya Jägarskolan. 

Mvh

Publicerat

lite hjälp kanske

http://www.jaegarprovet.se/

Publicerat

Det finns inget extra du behöver i "kunskap för jakt" som du behöver läsa, du kommer att klara det helt fint med kurslitteraturen B)

Förresten, vad gör du framför datorn? sätt dig med böckerna och läs till jägarexamen, BASTA :blush:

:o:D

Publicerat

Utöver jägarskolan skulle jag rekommendera Sten Kristofferssons bok "Jakt i norden", Mycket trevlig läsning med mycket bra fakta som kommer ge dig en ännu bättre grund att stå på även efter avklarad jägarexamen

Publicerat

Nya Jägarskolan är ett jättebra material, speciellt efter avklarad jägarexamen som referensmaterial.

Det mesta hänger på individen, inte litteraturen. Vill man lära sig och är genuint intresserad brukar det inte vara något problem.

Läs nu ordentligt och kör så det ryker!

Lycka till

Publicerat

Jag läste in jägarexamen på egen hand. Höll mig till Nya Jägarskolan och allehanda "test-prov" på internet. De flesta detaljfrågorna är ju borttagna nu, så med lite sunt förnuft i tänkadet på provdagen så går det säkert bra ska du se =)

Publicerat

Jag fixade det på andra försöket med nya jägarskolan och jag trodde inte jag skulle klara det men det gick hur bra som helst, läs böckerna så klarar du det nog

Publicerat
  • Författare
Det finns inget extra du behöver i "kunskap för jakt" som du behöver läsa, du kommer att klara det helt fint med kurslitteraturen ^_^

Förresten, vad gör du framför datorn? sätt dig med böckerna och läs till jägarexamen, BASTA <_<

:lol:^_^

;):D! Jag sitter faktiskt och gör alla prov på Jaegarprovet.se och jägareförbundet ;):P!

Publicerat

Jag tror du kommer att lyckas på första provförsöket! :lol:

Är man som du med i en studiecirkel, läser på extra mkt det som läraren säger är viktigt och sedan dessutom gör övningsfrågor i böcker och på nätet har du alla förutsättningar för att klara provet utan problem. För om man som du verkar göra; tar det så seriöst, är det inte någon fara.

Du får tänka på att det är jägarexamen du ska ta. Det är inte så att du ska doktorera i ämnet jakt.

När jag varit nervös inför prov osv brukar jag tänka att det är ju andra som klarat det utan problem före mig, kanske t.o.m. personer som verkar vara några riktiga "stolpskott"... <_< och alltså kommer det inte vara några som helst problem även för mig om jag är så bra förberedd som jag kan vara. ^_^

Publicerat
  • Författare

Har nu gjort 320 frågor på jaegarprovet.se. Dem 16 första "proven" där. Fick 11 fel. Njea inte riktigt nöjd, skulle varit under 10 fel! Hoppas att det äkta provet innehåller ungefär samma frågor så kanske det ska gå vägen :lol:;)!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu gjort 80 frågor till och fick 4 fel :wub:. Bra bra!!

• 10 months later...
Publicerat

Hej.

Jag är i samma situation som du beskrivit tidigare i tråden och därför lite nyfiken.

Hur gick det för dig?

Levde provet upp till dina förväntningar?

Mvh/Anton

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag körde med Kunskap för jakt och kompletterade lite med två eller tre av de små böckerna från Jägarskolan. Fick 6 fel totalt och det tog ca 1 vecka att plugga in.

• 1 month later...
Publicerat

Jag vill direkt avråda ifrån Jaegarprovet.se då en del av frågorna innehåller felaktigheter. På några frågor finns inte rätt svar med bland alternativen t.ex

När vi pratar läromedel så tycker jag att den nya boken från jägarförbundet är kanon. I "Kunskap för jakt" stod det att man ska söka ett tillförlitligt kulfång så som tät eller grov skog.

Den raden var det första mina cirkeldeltagare fick i uppgift att stryka...

//Mekus