Publicerat Januari 22, 201016 yr Jag har en svinåtel ingång med foderärtor. Nu i samband med den tuffa vintern har det samlats allt mer rådjur kring åteln. Rådjuren knaprar i sig ärtorna. Jag har försökt finna svar på frågan hur rådjuren klara av att äta ärtor men har inte lyckats hitta något bra svar. Därför bollar upp jag nedanstående frågor: 1. Är det är skadligt för rådjuren att äta ärtor? 2. Om det inte är skadligt för dem att äta ärtor. Kan de tillgodogöra sig något av ärtorna eller blir de lurade och tror att de blir mätta? 3. Är det vettig att blanda i renfor och ärtor i spridaren eller ska jag sätta upp en särskild spridare för rådjuren? Jag har bara möjlighet att fylla på automaten på helgerna. Tack på förhand för alla synpunkter!! //US
Publicerat Januari 24, 201016 yr Att det är skadligt för rådjuren hoppas jag inte för här käkar de ärtor oxå. Men det är ju inga jätte mägder som ligger där så det kan väl inte vara så farligt.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag skrev om det ifjol i min dagbok när jag hittade ett antal döa kid runt foderplatserna. Skulle förstås skickat nåt av dom till SVA men gjorde min egen obduktion på en som fortfarande var varm. Ärtor sväller i magen på idisslare, det vet man, huruvida det är tillräckligt för att döda dom när dom är svältfödda är jag osäker på. Den jag skar upp var verkligen breddsvälld så min mindre vetenskapliga konklusion var faktiskt att den måste ätit ihjäl sig. Ärtor kan också hamna fel i luftvägar naturligtvis, allt sväljs helt. Ett rådjur kan iaf tillfredsställa sig mer än ett enkelmagat djur, typ gris.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare Jag skrev om det ifjol i min dagbok när jag hittade ett antal döa kid runt foderplatserna.Skulle förstås skickat nåt av dom till SVA men gjorde min egen obduktion på en som fortfarande var varm. Ärtor sväller i magen på idisslare, det vet man, huruvida det är tillräckligt för att döda dom när dom är svältfödda är jag osäker på. Den jag skar upp var verkligen breddsvälld så min mindre vetenskapliga konklusion var faktiskt att den måste ätit ihjäl sig. Ärtor kan också hamna fel i luftvägar naturligtvis, allt sväljs helt. Ett rådjur kan iaf tillfredsställa sig mer än ett enkelmagat djur, typ gris. Tack för ditt svar! Jag tror jag gör så att jag blandar ut ärtorna med mycket renfor. Det borde minska risken för skador.//US
Publicerat Januari 25, 201016 yr Här käkade rådjuren majs hela förra vintern och vi har inte märkt av några skador på det. Kanske är en ide att gå över till majs under vintern?
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare Här käkade rådjuren majs hela förra vintern och vi har inte märkt av några skador på det. Kanske är en ide att gå över till majs under vintern? Har du någon uppfattning om de kan ta upp näringen från majsen eller om den går rakt igenom?
Publicerat Januari 25, 201016 yr Jag är inte säker, men vi har haft gott om rådjur på åteln och det har inte hittats mer fallvilt än normalt (snarare mindre) om rådjuren inte kunde tillgodogöra sig näringen i majsen utan att det bara blev bukfylla så borde ju mängden fallvilt öka speciellt i området kring foderplatsen. Man kan ju också sätta upp höhäckar till rådjuren, den näringen kan dom garanterat ta upp. Om man bygger höhäcken så att den kan fästas i ett träd så kommer inte vildsvinen åt att förstöra höhäcken.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Jag har dom senaste 2 åren ordningställt 4 st. matplatser där rådjuren får ärter och ensilage och jag har inte haft någon anledning att tro att dom inte skulle tåla det. Enligt ett svar från SVA är det viktigt att dom får annat än bara ärtor. Och om du inte har hört det förut så tuggar dom i sig ärtorna. Mvh Bornis