Publicerat Januari 23, 201016 yr I går kväll var jag mindre snabb, la mig i soffan o inväntade det som jag kände var på gång Vinterkräksjukan när telefonen ringer. På körd älg nere på vägen Det var ju inte det jag ville höra just då. Svågern iväg på bandy så det var bara att klä sig och åka ner. Frun följde med som stöd. På olycksplatsen som skulle vara utmärkt med en plastpåse(vilket den inte var) fanns lite plastbitar och en trasig spegel. Älgen hade gått över ett dike snubblat på en el tråd och fortsatt in i skogen. Inget lod någonstans utan bara lite hår o inte särskilt mycket. Kikade noga där älgen varit omkull men bara vit fin snö och lite hårtussar. Efter ca 75 m hade den stannat till och sedan fortsatt i normal gångstil, alla fyra benen var med och inte en droppe blod någonstans. Spårade älgen ca 300m där den stannat o ätit granskott en liten stund. Efter ytterligare 200 m ville de gamla granskotten ut När vi spårat den ytterliggare 2-300 meter genom skogen bröt vi. Dels mådde jag som en gris och jag tror att älgen var oskadd, eller åtminstone tillräckligt oskadd så att avlivning inte skall vara nödvändig. Gissar på att bilen klippte älgen i bogen med spegeln, när den var på väg upp på vägen. Ingenstans fanns tecken på att älgen varit omkull i olyckan. Jag fick inte tag i bilisten i går och har försökt ringa nu men inget svar. Frun är nere där nu o spårar mera för att försäkra sig om att den mår bra. /Lasse
Publicerat Januari 23, 201016 yr I går kväll var jag mindre snabb, la mig i soffan o inväntade det som jag kände var på gång Vinterkräksjukan när telefonen ringer.På körd älg nere på vägen Det var ju inte det jag ville höra just då. Svågern iväg på bandy så det var bara att klä sig och åka ner. Frun följde med som stöd. På olycksplatsen som skulle vara utmärkt med en plastpåse(vilket den inte var) fanns lite plastbitar och en trasig spegel. Älgen hade gått över ett dike snubblat på en el tråd och fortsatt in i skogen. Inget lod någonstans utan bara lite hår o inte särskilt mycket. Kikade noga där älgen varit omkull men bara vit fin snö och lite hårtussar. Efter ca 75 m hade den stannat till och sedan fortsatt i normal gångstil, alla fyra benen var med och inte en droppe blod någonstans. Spårade älgen ca 300m där den stannat o ätit granskott en liten stund. Efter ytterligare 200 m ville de gamla granskotten ut När vi spårat den ytterliggare 2-300 meter genom skogen bröt vi. Dels mådde jag som en gris och jag tror att älgen var oskadd, eller åtminstone tillräckligt oskadd så att avlivning inte skall vara nödvändig. Gissar på att bilen klippte älgen i bogen med spegeln, när den var på väg upp på vägen. Ingenstans fanns tecken på att älgen varit omkull i olyckan. Jag fick inte tag i bilisten i går och har försökt ringa nu men inget svar. Frun är nere där nu o spårar mera för att försäkra sig om att den mår bra. /Lasse Inge kul o ge sig ut om man inte är kurant. Tror nog att älgen klarar sig så sett. Egentligen vill man ju gärna ha till ett ståndskall o kunna komma in o ta en titt på den. Men det är ju inte alltid det låter sig göras. Snön underlättar ju väldigt när det gäller o följa spår o hitta ev blod. Gott jobbat iallafall!
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Efter ytterliggare spårning av älgen i dag på förmiddagen så är den nu avskriven. Inga tecken på svåra skador som tur är. Känns bra trots allt. Inget kul att lämna något utan "Bevis".. /Lasse
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare Krya på dig och bra jobbat med uppföljningen! Tack, mår betydligt bättre nu. Nu var det inte jag som skötte uppföljningen utan jag skickade frun.......Skickade o skickade hon ville själv /Lasse
Publicerat Mars 12, 201016 yr Hejsan! Jo ang. eftersök så undrar jag va ni brukar dra gränsen om djuret skall avlivas eller inte? Jag är ute på en del eftersök, mestadels viltolyckor men jag tycker inte det är ofta man behöver avliva djuret om det inte ligger inom 500m. Jag har förstått på en del att dom skjuter bara för att djuret ser krumt ut vilket gör mig något upprörd. Detta gäller framförallt Älg mvh