Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ta tillvara på hare

Featured Replies

Publicerat

Kom upp en liten äst då?

2: Funkar det att stycka det direkt alltså när den har svalnat att man tar baklår och benar ur sadeln utan att man tar ur den och sen mörar köttet i kylen? saken är den att jag har lite svårt att hänga den där det inte är varmare än 0 gradigt

Skriv gärna hur ni gör. Har aldrig tagit tillvara på någon..

/Danne

Publicerat

Kan man inte hänga så kan man inte.

Har du möjlighet att hänga bitarna i kylen så är det bättre än om den ligger på en tallrik.

Hur som haver, ta ur haren, sota och flå den. I detta moment kan du även ta av huvudet och tassarna samtidigt.

Kan du absolut inte hänga den någonstans som håller mellan 4 och 10 grader så är det bara direkt styckning som gäller.

Bak och framstekarna tages av och i detta fallen hängs i kylen, ryggbiffarna styckas ur och putsas från hinnor. (denna biten är jävulskt god med minimalt med stekning - riktigt blodig med andra ord!)

Jag hänger mina harar upp till 80 dygnsgrader om jag kan hålla mig men har det varit ont om hare ett tag så slinker de ner i magen väldigt nära 40 dygnsgrader <_<

Lever, njurar och hjärta kan man med fördel ta hand om också.

Lycka till!

Publicerat

jag brukar hänga haren i matkällaren i ca tio dagar där temperaturen brukar hålla sig mellan plus 4-6 grader.

Vet inte om det är helt enligt vad experterna föreslår men köttet brukar bli mört och fint.

Publicerat
  • Författare

ha ha det låter ju riktigt smaskigt så som du skriver det. Funkar det inte att möra det i tätslutande påse.

Läste att det var bättre att hänga med skinnet på? synpunkter på det?

Publicerat

Jag hänger alltid med skinnet på, tar ur den och sotar sen får resten hänga tills det är dags att flå och stycka.

Köttet torkar inte ur lika mycket då!

Publicerat
ha ha det låter ju riktigt smaskigt så som du skriver det. Funkar det inte att möra det i tätslutande påse.

Läste att det var bättre att hänga med skinnet på? synpunkter på det?

Anledningen till att man låter skinnet vara kvar är för att minimera risken till yttre angrepp från flygor och annat otrevligt.

Mörningsprocessen går till största delen ut på att avdunsta köttet från vatten, därav vikten av god ventilation och fläktar i kylrummen. Med andra ord, nej du kan inte möra kött i en plastpåse.

Publicerat
  • Författare

men hur fungerar det med vacummörning?

Som jag har förstått det så tex kött som kommer från brasilien styckas där och sen så vacumpackas det och lastas i stora kylar och fraktas sen hit.

Har jag helt fel eller är det något mer tillsatt i det köttet?

Publicerat
men hur fungerar det med vacummörning?

Som jag har förstått det så tex kött som kommer från brasilien styckas där och sen så vacumpackas det och lastas i stora kylar och fraktas sen hit.

Har jag helt fel eller är det något mer tillsatt i det köttet?

De är inte mörade på något gastronomiskt sätt överhuvudtaget.

Så här går det till.

Pang - djurett dött och nu går styckningen undan.

På med elektroder och en rejäl elshock för att musklerna skall få så kraftiga sammandragningar att de "möras"...

Sedan blodmarinerar (deras variant av "mörning") man köttet och vacuumpackar rasket.

Helt värdelös metod ur gastronomisk synpunkt men det enda sättet för att kunna skicka köttet.

Ibland köper jag t ex en hel biffrad från något riktigt smaskigt nötdjur som jag sedan hänger hemma för mörning.

En bra bit kan man hänga upp till 8 veckor om man har doppat den i smält talg för att minimera oxideringen.

Tråkigt nog så har det svenska folket aldrig fått uppleva en riktigt god köttbit från slaktaren, ej heller vettiga grönsaker... Dagens samhälle producerar bara billigt, inte gott!

Därför är det så kul med att vara jägare och ha möjligheterna att fixa till alla dessa läckerbitar själv och för att sedan kunna göra djuret rättvisa i köket <_<

Lycka till med haren!

Publicerat
  • Författare

Det låter presic så som jag ser på hur man ska hantera och använda kött har tyvär inte riktigt samma kunskap som du om tillvaratagandet och mörning av djur men vi äter nästan bara vilt eller så långt det räcker. Sen köper vi kött från en chark där det bara är lokalproducerat, frigående och kravmärkt kött. Helt underbart att kunna ha det så.

Tyvär så har jag ingen hare än men jag hoppas att jag kan lägga ner en nu innan det är över för nu är jag riktigt sugen på att få smaka. <_<

Publicerat

bara säg till så kan jag hänga upp den ute hos morsan om polaren fortfarande har full frys, han som bor över vägen duvet <_<

/M

Publicerat
  • Författare

Ja ja det hade ju varit grymt. Måste skjuta först bara. Men jag säger till så fort det blir av

Publicerat

inga problem. bara säg till när du tar någon så kan jag till o med köra ut med den o sen in igen då jag ändå kör där varje dag så du behöver ju inte änns köra någonstans <_<

Publicerat
  • Författare

Nä visst är det smidigt <_<;)