Publicerat Januari 24, 201016 yr Varit 12 grisar framme på gärdet, när så en va fri o inget bakom sköt killen. De hade handspårat och där var massor av blod o sen trodde de att de hittat en lungspets. Kom dit med Blackie o gick ut på gärdet, hela åkern va nertrampad av grisspår. Bökat o det såg ut som faen. Blod hittade vi direkt o tiken tjoar å skriker som kvittens.. Spårar o hittar en rejäl bit lunga, denna måste ju ligga död inom 60 m sa jag. Nä vi har blod runt hela åkern o över grusvägen sa de? Hmm… Där va 1,5-2 m brett blodspår, stänkt upp på granar o de såg ut grisen formligen exploderat… Efter 50 m vindar jycken grisen som ligger död 60-70m från skottplats, bra träff. Men då har vi gått förbi grisen på ett par meter sa de, jo bevisligen har de det. Men vi har ju blod nerom där grisen ligger. Vi kollar rakt bakom där grisen ligger o nog faen är där blod också i en grislöpa. Sätter tiken på den löpan o det bär iväg. Skytten svär på att det inte va någon gris bakom den han sköt på. När gått en bit vinklar spåret 90 grader och vi rundat åkern o kommer över skogsvägen där de sett sista bloddropparna går vi några hundra meter till i löpan sen släpper jag tiken som tjoar iväg en bit men kommer förmodligen på inslagen av alla 12 grisarna o vinklar tillbaka upp tillåkern igen. Lyckas vissla in henne o vi gör ett nytt försök men hon hamnar på samma löpa o hittar dessutom den redan döda grisen en gång till… Får gå upp o hämta kräket o gå om löpan igen, syns att den gris vi spårar, där verkar blodet komma från bringan eller i alla fall fram någonstans som det ser ut i hoppen. Den har haft riktigt bråttom väldigt lång sträcka, Kommer tillbaka där jycken vinklat fel o tar oss förbi o släpper igen. Då går hon löpan i 2-3 km rätt sakta o tjoar emellanåt. Svårt o höra henne nu. Vi är avhängda o försöker ta oss ut till väg. Vilket tar en stund…. Ser nu att jycken vänt o går bakslagen, vilket är förbenat ovanligt…. Hon blir kvar på en liten grusväg väldigt länge?? Börjar få kalla kårar o ökar på stegen så gubbarna får lätt andnöd… Tänker på hur långt det är till bilen o börjar känna igenom fickorna efter första förband, skit med det ligger i bilen.. Vi är nu på lättgången väg o möter helt plötsligt en snubbe i mörkret. Hälsar o knatar på, nu rör sig hunden igen. Då lever hon i alla fall, kalla på henne o hon kommer oss till mötes pigg o glad över en åker. Inga som helst skador eller annat, misstänker att hon helt enkelt inte fick kontakt med grisen och mötte nattvandraren på vägen när hon va på återgång o haft en trevlig stund med snubben… Kollade noga löpan där tiken passerat vägen men den va helt ren från blod, vi såg förresten bara en knappnåls stor droppe efter att jag kopplade loss. Vi avbröt o jag åkte hem. Lite fundersam är jag…. Men så mycket blod som det va överallt där gyltan rusat fram så tror jag att en gris följt henne i flykten och fått blod på sig i fronten. Fick själv byxbenen fulla med blod när vi gick fram, syns ju på bilden att hela den döda gyltan är röd av blod. Om 2 grisar träffats så.. hur stor är chansen att de rusar rakt ut i samma löpa? Vågar lova att Blackie inte hade kontakt med den grisen, hon lägger ju lixom inte av när kontakten väl är etablerad… Men nog gnager det lite ändå….
Publicerat Januari 24, 201016 yr Inte lätt att veta vad som hänt. Jag tror att din teori stämmer rätt bra med vad som kan ha hänt, men visst känns det surt att inte veta 2-3 km är en rätt bra lång sträcka, att de springer så långt efter ett skott är helt otroligt, vad jag menar är att grisarna som inte blev påskjutna ju inte kan veta vad som hände mer en att det small en gång och det ev luktade blod om en av dom. Att de andra sedan flyr rakt ut flera km. Det vore otroligt lärorikt att ha en gris med gps på sig och se hur den beter sig vid olika störningar, hund,skott bil osv. Bra jobbat som vanligt BTW /Lasse
Publicerat Januari 25, 201016 yr Antar det var genomskott på gyltan. Hur satt träffen? Rakt igenom el vinklat? Hur långt från skottplatsen hade ni blod på den andra grisen? Gick den ihop med flocken när ni släppte? Jag gissar nog på splitter. Är nog som du själv var inne på en strykare långt fram.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare Antar det var genomskott på gyltan. Hur satt träffen? Rakt igenom el vinklat? Hur långt från skottplatsen hade ni blod på den andra grisen? Gick den ihop med flocken när ni släppte? Jag gissar nog på splitter. Är nog som du själv var inne på en strykare långt fram. Gyltan hade kulan rakt igenom. O som du säger så va det lustigt att det ändå va blod så långt, nått på 300m kan det nog varit till där vi såg sista droppen. I den löpan var det bara lite blod och långt mellan dropparna men i början va det ju lite stänk lixom, men de betyder ju inte mycket så sett. Splitter är nog det troligaste ändå... Faen... skulle fortsatt..
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare Jo förresten hur långt den sprungit vet jag ju inte, de va spårngslag så långt vi gick i lina iallafall. Sen gick ju jycken själv o vi rörde oss efter men inte i löpan.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare Hade den skillt sig från flocken? Svårt o säga.. Har alldrig sett så många grisslag... fullkomligt nertrampat överallt... Tror faen inte det jagas speciellt hårt av gubbarna i de trakterna. Snön har ju legat ett tag nu oxå o ingen nysnö på flera dagar.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Har alldrig sett så många grisslag... fullkomligt nertrampat överallt...Tror faen inte det jagas speciellt hårt av gubbarna i de trakterna. Du kan ju meddela dom att jag är ledig i morgon.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Hej! Jag vet inte om det är relevant i det här fallet, men under helgen har jag sett en del grisspår med lite blod i, berodde tydligen på att kultingförande suggor ibland blöder lite från spenarna som sedan släpar eller droppar ner i snön. Kan vara en förklaring. Mvh
Publicerat Mars 8, 201016 yr När jag läste om detta eftersöket igen, så slogs jag av likheten med vårat senaste eftersök. Enda större skillnaden var väl att vi hade blod efter att hunden hållt på med den i 4 timmar. Man börjar ju fundera lite på hur ofta det händer att en annan gris än den påskjutna träffas av genomslag eller splitter utan att någon märker det? Är fan inte så lätt att se om det är barmark.