Publicerat Januari 24, 201016 yr Att det inte blir riktigt bra att skjuta moly i en "vit" pipa och vice versa är vi alla överrens om. Men om man, som jag, använder vita kulor till allt men nu har jag köpt Rhinokulor billigt i Sydafrika så jag funderar hur jag skall göra. Tvättade Rhino ger rätt kraftig mantling i många vapen, likt gamla Barnes X, eftersom kulan inte har legerats och värmebehandlats för att ge så liten mantling som möjligt då den är gjort för att skjuta med moly. Vilket ger mest problem generelltav antingen rengjord bössa, skjuta moly tills man behöver skjuta vitt igen och då göra en rejäl rengöring med pasta osv eller att ta bort molyn och få kraftig mantling som även den gör att man behöver en grundlig rengöring innan man kan räkna med att bössan är sig själv med annan ammunition. Jo jag vet att molyn blir kvar i porer och måste brännas bort med x antal vita bulor osv. men vad gör molyn för skada då eller rättare sagt hur stor skada gör den? Öppnar det en bänkskyttegrupp med 30% eller är det frågan om centimetrar, det är ju skillnad på betydande påverkan beroende på vad man skall ha den till. Kalibern är relativt "lortkänsliga" 222 rem. Hursom tycker jag att Rhino verkar vara så mycket bättre och mycket mer pålitlig än vanliga blyspets i 222 att det är värt besväret.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Jag höjer glaset (ej ordagrant) och ställer mig i ledet för jag skulle vilja få bort böset från Normas 168grs DL som är mer än förmånlig i priset för 08:an.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag höjer glaset (ej ordagrant) och ställer mig i ledet för jag skulle vilja få bort böset från Normas 168grs DL som är mer än förmånlig i priset för 08:an. Har du provat att tumla?
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare Har du provat att tumla? Det som intresserar mig mest är hur mycket de molyrester som blir kvar efter en grundlig polering förstör träffläge osv vid omställning till vita kulor igen. Sen om någon kan bedöma vilket som är minst osmidigt (Eftersom bägge fallen kräver en rejäl rengöring innan man skjuter med annan ammunition och manlingen ställer ju också till det med precisionen), att skjuta med molykulor som ger rester eller att skjuta med tvättade som mantlar satan.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag har tumlat mina Rhino 75gr till 6ppc, dom mantlar inte något mer än andra kulor i min pang. När jag sen skjuter vanliga koppar kulor ser jag inte att dom går sämre eller ändrar fart eller träffläge. När jag testade hornady v-max efter rådjurs jakten skött jag denna fem skottare på 100m efter en vanlig rengöring.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Författare Jag har tumlat mina Rhino 75gr till 6ppc, dom mantlar inte något mer än andra kulor i min pang. När jag sen skjuter vanliga koppar kulor ser jag inte att dom går sämre eller ändrar fart eller träffläge. När jag testade hornady v-max efter rådjurs jakten skött jag denna fem skottare på 100m efter en vanlig rengöring. Ok, det lutar åt tumling för min del också. Kan man fortsätta använda tumlingsmediat som vanligt till hylsor sen eller?
Publicerat Januari 26, 201016 yr Det som intresserar mig mest är hur mycket de molyrester som blir kvar efter en grundlig polering förstör träffläge osv vid omställning till vita kulor igen. Sen om någon kan bedöma vilket som är minst osmidigt (Eftersom bägge fallen kräver en rejäl rengöring innan man skjuter med annan ammunition och manlingen ställer ju också till det med precisionen), att skjuta med molykulor som ger rester eller att skjuta med tvättade som mantlar satan. Du kan ju alltid höra med "Doktor" Kari på RS - han har nog koll på detta skulle jag tro.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag funderar också lite på hur jag ska göra, jag har 2000st norma 168 DL(smk 168gr). Jag har nu provat att tummla ett gäng och för ögat ser dom rena ut. Jag prata med "doctorn" för nån vecka sen om ämnet och hans åsikt var efter en del provande att kulorna inte blev 100% rena utan att mollyt satt kvar i porer och gropar i manteln. Hans råd till mig var att skjuta kulorna som dom är och sen hålla mig bara till molly i fortsättningen. Han rekomenderade inte mig att växla mellan naket och molly, enligt hans erfarenhet var det nästan omöjligt att få en pipa molly fri efter man skjutit molly kulor. Som sagt så har jag ingen egen erfrenhet i ämnet ännu utan delger er råd som jaghar fått. Mvh Rikard