Publicerat Januari 25, 201016 yr Min tik är lite drygt ett år och nu har hon börjat fälla ur sin päls ordentligt. Jag har varit i kontakt med vet och dom säger att det är vanligt i denna ålder och i samband med löp/hormonförändringar. Hon kliar inte i pälsen, är inte röd, mjällig, matt eller likn. Hon är glansig, mjuk och fin i pälsen men fäller ur ordentligt, även fanorna på svansen och bakom benen är betydligt mindre nu. Hon är alltså inte kal eller hårlös någonstans. Hon äter bra foder och tillskott av laxolja och b-vitamin osv. Har inte gjort något foderbyte eller liknande nyligt. Är det någon som har en hund som har gjort liknande?
Publicerat Januari 25, 201016 yr En kompis till mig hade ungeför liknande problem med sin Wachtel. Då han även hade den som vattenapportör så blev det otrevligt på senhöst/vintern när hunden satt i båten o frös. Provade lite olika foder men gav sedan upp. När jag fick ett annat foder av en uppfödare så sa jag till han att prova det vilket han gjorde. Det resulterade i att hunden faktiskt fick bättre pälsväxt framför allt blev den betydligt tjockare. Fodret han och jag har bytt till är Lone Star och vi kör på full performance eller vad de kallar de. Man kan prova kanske andra av samma problem som har liknande lösning, hunden kan ju vara allergisk mot vete eller vad det nu är de drygar ut maten med. Donny
Publicerat Januari 25, 201016 yr Författare En kompis till mig hade ungeför liknande problem med sin Wachtel. Då han även hade den som vattenapportör så blev det otrevligt på senhöst/vintern när hunden satt i båten o frös. Provade lite olika foder men gav sedan upp. När jag fick ett annat foder av en uppfödare så sa jag till han att prova det vilket han gjorde. Det resulterade i att hunden faktiskt fick bättre pälsväxt framför allt blev den betydligt tjockare. Fodret han och jag har bytt till är Lone Star och vi kör på full performance eller vad de kallar de.Man kan prova kanske andra av samma problem som har liknande lösning, hunden kan ju vara allergisk mot vete eller vad det nu är de drygar ut maten med. Donny Ja jo... iof kan det ju vara någon slags foderallergi. Men tycker det är så konstigt när det kommit helt plötsligt. Hon har ju ätit samma foder sen hon var liten. Royal-Canin. Hon tappar inte så mycket att hon fryser, men hon ser inte så fin ut utan fanor och sånt.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Kan också rekommendera Lone Star Performance...får bra kondition på hundarna med det. Fin päls-och hull-och inga problem med matvägran..Fett och bra..kör det hela året inte bara jaktsäsongen. Kom bara ihåg att nämna för din handlare om du är medlem i SVJF så du får 15% rabatt ..kröp inte framtill mig förrän efter 15 säckar...blir ju nån krona (75:-) då det kostar runt en halv tusing per säck..Jo var 10 säck får jag gratis också