Hoppa till innehåll

Beagle på Hjort


toldanlin

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av beagle på hjort. Jag vet bara att de inte får gå på hjoirt om de kör drev prov? Är det för de långa drevtiderna eller hastigheten ??

Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr :D Mitt lilla "odjur" på snart tio månader har ingen urskillning. Tanken var att han skulle ägna sig åt hare men, men. Han jagar allt som kommer i vägen inkl. hjort av skilda slag, samt älg :( . Tur i oturen är att han är liten tillväxten och spårnoga med ett grovt och tätt skall :mad: Det får bli nya tag till hösten. Problemet är att den bästa jaktmarker som jag disponerar är nedlusade av dovhjort :( och den bästa harmarken är invaderad av gråben :D

Efter lite självömkan så över till din frågeställning så är risken med att ha beagle till hjort är det som du själv är inne på dvs. det kan gå för snabbt och är det en hund som håller i länge så kan det bli nästa socken som gäller, vilket inte är så optimalt :( eller önskvärt för drevdjuret eller jakten. Många beaglar är helt enkelt för snabba för klövvilt och därmed helt enkelt direkt olämpliga till den typen av jakt.

Är din tanke att skaffa en bra drivande hund till hjort så satsa på en tax! Tyvärr är jag insnöad på beagle :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man en beagle som inte driver för snappt och är spårsäker så är det en optimal hund för hjort m.m

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av beagle på hjort. Jag vet bara att de inte får gå på hjoirt om de kör drev prov? Är det för de långa drevtiderna eller hastigheten ??

Danne

Jag jagar dovhjort med min Beagle och det fungerar jättebra. Jag upplever att hjorten buktar mer än rådjuren så det blir fina drev. Min beagle tar inte älg dock har jag haft en Beagle som var galen i gris..! Har hört att i Italien så finns det en del jägare som använder sig av Beagle när dem jagar gris, har dock inte fått det bekräftat av någon annan ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en beagle som fyller tre nu i maj och hon fick nu sista släppet som var för ganska länge sedan tyvärr, driva sina första rådjur. Ett drev på 45 minuter som buktade något helt otroligt bra. Hon har bara fått driva hare tidigare vilket hon gjort med bravur. Men pga varg och avstånd frsöker jag att hitta marker närmare Enköping och här finns det Hjort. Men hon är lätt att kalla in från drev om det inte är hare då måste jag vara nära. Men det är också det hon är präglad på från början.

Kanske det blir lättare att hitta mark för henne om hon driver fler djurslag?

//Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Är det någon som har erfarenhet av beagle på hjort. Jag vet bara att de inte får gå på hjoirt om de kör drev prov? Är det för de långa drevtiderna eller hastigheten ??

Danne

Det är dax för regelrevidering i beagleklubben så tag kontakt med din lokala klubb så att hjort blir tilllåtet drevdjur för beagle. Av alla kortbenta drivande hundar är det juh bara beagle som inte får driva hjort vid prov. I Norge därimot är det tillåtet drevdjur.

MvH Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...