Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Buktar rådjur inte längre pga kortdrivande hundar ?

Featured Replies

Publicerat

Läser och hör ibland om detta.

Har verkligen ingen aning om det

är hårda kända fakta eller någon sanning osv.

Läste t.ex. att 2 välmeriterade jägare

med var sin meriterade tax inte släpper

på marker där det precis har jagats med kortdrivande

inom jaktlag när dreverdrevet går åt pipsvängen

med detsamma: det är pga de förbannade kortdrivare

med mera, med mera.

Frågan är inte kordrivande kontra långdrivande

det är äpplen och päron.

Älskar taxjakt även om jag har terrier.

Heller inte etisk, har själv ingen problem

med min terriers 5 minuters snabba kontra

en 2,5 timmes långsam för rådjurets skull

Bara frågor som

buktar det inte mer efter en gång kortdrivare

buktar det inte mer efter flera gångar kortdrivare

buktar det inte eftersom dom är jagade

hela så dom sticker direkt (oavsett hund)

är alla djur som buktar skjutna så bara

dom som sticker med detsamma överlever

Jag vet inte ?

Kan ni bidra ?

Publicerat

Kortdrivare är oftast rätt snabba, så när rådjuren hör hundskall så sjappar dom för då brukar det bli åka av. Sen att det är en tax som kommer kravlande vet ju inte rådjuren.

Så jag är av uppfattningen att snabba kortdrivare ger mindre buktande rådjur.

Publicerat

Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt.

Jag tror att det är en myt, och att det är ett argument som en del använder till att försvara varför deras långdrivande hundar jagar långt utom hörhåll på grannmarken. Känns inte så kul att gubbarna sitter på pass och jycken är långt borta, så det är skönt att skylla på något.

Det konstiga är varför det ofta börjar buckta på grannmarken.

Jag tror det handlar om vilket sorts rådjur hunden tar upp.Äldre bockar och getter med eller utan killing buktar medans yngre bockar och smaldjur blir mer osäkra och drar i väg.

Men detta är bara hur jag uppfattar det för i bland buktar det bra med drevern, och ibland blir det långskjuts,

likadant med wachteln, ibland buktar det jätte fint och ibland drar det i väg.

Publicerat

Det kanske är så enkelt att dom har ett ganska trångt sök på sina drivare. får man gå och valla runt hunden har ju viltet allt som oftast stötts av förarenoch då buktar det sällan bra. något som jag själv upplevt med en del hundar. sen är det ju alltid lättare att se felen hos andra än sin egen favorit ras/jakt

Publicerat
Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt.

Jag tror att det är en myt, och att det är ett argument som en del använder till att försvara varför deras långdrivande hundar jagar långt utom hörhåll på grannmarken. Känns inte så kul att gubbarna sitter på pass och jycken är långt borta, så det är skönt att skylla på något.

Det konstiga är varför det ofta börjar buckta på grannmarken.

Jag tror det handlar om vilket sorts rådjur hunden tar upp.Äldre bockar och getter med eller utan killing buktar medans yngre bockar och smaldjur blir mer osäkra och drar i väg.

Men detta är bara hur jag uppfattar det för i bland buktar det bra med drevern, och ibland blir det långskjuts,

likadant med wachteln, ibland buktar det jätte fint och ibland drar det i väg.

du kan dra in hakan igen :)

jag håller med att drevet bero på vilket rådjur hunden tar upp som du säger men farten spelar in också men i mindre omfattning dvs hur långt rådjuret springer innan det börjar bukta snabbare hund = längre bort långsam = närmare

sen finns ju ett skäl till också hur nära hunden kommer rådjuret innan den fattar att det är fara på färde

kom på att skallet täthet kanske spelar roll men ska jag vara osagt då jag just nu bara jagar med "symaskiner"

Publicerat

Då sticker jag ut min haka och säger att det beror på att man jagar för ofta när djuren inte buktar. Rådjur som blir störda ofta är mer störningskänsliga än rådjur som inte jagas lika ofta.

Min teori...

Håkan som hade fina buktande drev med sin tyska terrier i helgen B)

Publicerat

Då sticker Ericsson också ut hakan. Och ber er ta fram ett bevis som stöd för era teorier. B):D

Publicerat

Jag var med på premiär morgonen på rådjur med drivande hund för några år sedan och man släppte tre stycken drivande hundar bla en SM meriterad basset. Alla tre hundarna tog upp rådjur direkt och drev väl kvar på marken högst en kvart sedan for de på streck utan en endaste bukt och hamnade långt utanför marken som var ca 2000ha . I det här fallet hade ju ingen kortdrivare varit i närheten av marken på åtminstone ett år. Det var en stor mark så hundarna hade gott om utrymme att jobba på utan att störa varandra. Så jag är nog lite skeptisk till att generalisera kortdrivarna som skuldbärare helt och hållet till buktfria drev. Därimot var det gott om lo på marken detta år som kanske hade någon påverkan B)

Publicerat
Då sticker Ericsson också ut hakan. Och ber er ta fram ett bevis som stöd för era teorier. B);)

det fina med teorier är att man inte behöver bevis :D

Publicerat

En fundering bara, tycker att de som jagar räv med stövare brukar hävda att det buktar bättre för en hund som "väcker" ordentligt på slagen. Hört teorier om att räven inte ska vara lika flyktbenägen om den har hyfsad koll på var hunden är.

Vet inte om det stämmer men när man jagar med tax så är det inte helt ovanligt att djuren stannar upp och (som jag uppfattar det) ställer sig och tittar/lyssnar efter hunden om den är en bit efter drevdjuret.

MVH

Alias

Publicerat

Min erfarenhet är att om djuren märker av passkyttarna så drar det rakt ut oavsett om det är en kort- eller långsamtdrivande. Det är kanske lättare att skylla på andras hundar än på passkyttarnas bristande smygförmåga.... B)

Publicerat
Vet inte om det stämmer men när man jagar med tax så är det inte helt ovanligt att djuren stannar upp och (som jag uppfattar det) ställer sig och tittar/lyssnar efter hunden om den är en bit efter drevdjuret.

MVH

Alias

jupp fördelen med taxen

har haft rådjur käkat middag under "brinnade" drev

fast det ställer högre krav på passarna att dom ska vara knäpptysta annars blir det som RW skriver käpprätt ur såten

Publicerat
jupp fördelen med taxen

har haft rådjur käkat middag under "brinnade" drev

fast det ställer högre krav på passarna att dom ska vara knäpptysta annars blir det som RW skriver käpprätt ur såten

Jo, om taxen kommit för långt efter så kan man ju få en överaskning när man vrider på huvudet och märker att ett par rådjur smugit sig fram till en och står och iakttar en medan man själv stått och kollat och lyssnat åt det håll man hör skallet.

Ofta är det ju bara till att lyfta på hatten och gratulera rådjuren till att ha överlistat en, och så har man ju förhoppningsvis några djur att släppa hunden på helgen efter. B)

MVH

Alias

Publicerat
Min erfarenhet är att om djuren märker av passkyttarna så drar det rakt ut oavsett om det är en kort- eller långsamtdrivande. Det är kanske lättare att skylla på andras hundar än på passkyttarnas bristande smygförmåga.... B)

Där var "pudelns kärna". :D

Är oftast det som gör att det inte buktar. Mycket jägare och vittring i skogen.

Min drever var väl en sådan där dreven oftast höll sig en halvtimme inom gränserna och sen drog iväg. Men när jag var ute själv så kunde det bukta i timmar.

Publicerat
Då sticker jag ut min haka och säger att det beror på att man jagar för ofta när djuren inte buktar. Rådjur som blir störda ofta är mer störningskänsliga än rådjur som inte jagas lika ofta.

Min teori...

Håkan som hade fina buktande drev med sin tyska terrier i helgen :rolleyes:

Tror inte att det beror på om man jagar för ofta. inte om man jagar med tax/drever iallafall. vi jagar 2 gånger i veckan på vår mark ca 700ha. sällan det går ur marken för oss om inte passskyttarna stör.

Ser tydliga exempel på det nu för tiden iomed astron.

men det klart att släpper man kortdrivande hundar som killen jag pratade med för ett tag sen vars hund jagade i 30-40 min då kan jag tro att de gärna inte buktar.

Publicerat

Holländarn: Är du från Åland? Här säger många taxägare det du skriver.

Det jag upplevt med rådjursjakt är att rådjuren tenderar att trycka mer nu för tiden än förut, och att det int beror på kortdrivare/stötand hundar. Utan att rådjuren blivit smartare, står dom stilla när dom int är jagade klarar dom sig. Och det i sin tur gör att dom väntar in hunden för att sedan rusa till en par hundra meter. Min teori...

En annan sak som ändrats under tiden jag jagat är att stänkdjurs skjutandet minskat. För i början när jag jaga rådjur så var tax ända alternativet på Åland(28cm´s mankhöjd). Och då räckte det med att man släppte en tax i såten som to upp och drev för att flera djur som inte var drivna skull lämna såten. Men sakta mak så har det ändrats så nu står icke drivna djur kvar i såten och trycker. Och det började förän vi började använda stötande hundar.

Och en anna sak till. Oftare och oftare tar geten på sig hunden och lämnar killingarna. Märks bra när man går med stöthund, man kan ha upptag på samma ställe 3ggr och då har det oftast kommit en get i första upptaget.

//Tolle

Publicerat

Hejsan.

Jag jagar med egen drever och en hel del med kompisars wachtlar.

Jag upplever att jaktrycket spelar mycket stor roll för rådjurets buktande.

Man ska veta att en kortbent hund inte alls, i många fall, driver sakta i jämförelse med en högre hund.

Upptaget har en stor betydelse för buktande tror jag. Känner rådjuret att den har koll på hunden och inte anar jägaren börjar det bukta tidigare.

En get som har möjlighet att ställa av kiddarna har en större tendens att dra rätt ut marken.

Upplever att det buktar sämre där spår efter lodjur har visats sig.

Publicerat

Vi jagar med drever / tax / vorsteh / munster /smålands.

Släpper vi snabba hundar går det snabbt ut och hundarna bryter, släpper vi långsamma hundar så springer dom dumma jävla rådjuren runt en stubbe i mellanåt...

enligt mig så är det inga problem om man släpper kortdrivande, iofs är det beroende på vad man mnar med kortdrivande...