Publicerat Januari 25, 201016 yr Ja som rubriken lyder ska man lägga en tidning vid dörren när man ska få hunden rumsren eller är det risk för att man lär den att det är ok att göra inne?
Publicerat Januari 25, 201016 yr Tidningen kan du skita i. Har aldrig haft några problem att få hundarna rumsrena. Är bara att va uppmärksam på valpen. Ta ut den när den ätit eller sovit så löser det sig.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag har aldrig låtit någon hund "göra inne". Tror inte att det är rätt väg att gå. Rasta valpen ofta och låt den sova i ett bur nattetid. Bädda ordentligt i buret och lägg en filt/handduk över buret så att det blir som ett tak. Då känner sig valpen trygg. Men erfarenhet säger att valpen kommer inte att "göra" i buret och efter någon natt så kommer valpen att stormtrivas i buret och gå dit för att sova. Jag vet att det är olagligt att förvara hundar i bur under en lägre tid men detta är en bra metod som bidrar till att valpen blir rumsren fort. Dessutom får valpen en trygghet när den har en alldeles egen plats och du kan sova lungt. Sen när valpen blivit äldre behöver du inte ens stänga burdörren.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Det där med bur tänkte jag också skulle vara bra när jag hämtade hem en valp för några veckor sedan. Köpte en bur som jag hade när jag hämtade honom och som han sov i 25 mil hem. Perfekt tänkte jag. Sen var det dags att sova på kvällen o jag stoppade in honom i buren men kl 02.00 gav jag upp då hade han pipit och skällt i 4 timmar så jag släppte ut honom o han la sig på en gång utanför buren och sov där resten av natten. Tycker inte man ska göra någon stor sak av torrträningen. Gå ut med dom regelbundet så löser det sig o inte ha något ställe som dom får göra inne på. Gör ingen stor affär om det skulle hända en olycka utan lyfter bara ut honom.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Det där med bur tänkte jag också skulle vara bra när jag hämtade hem en valp för några veckor sedan. Köpte en bur som jag hade när jag hämtade honom och som han sov i 25 mil hem. Perfekt tänkte jag. Sen var det dags att sova på kvällen o jag stoppade in honom i buren men kl 02.00 gav jag upp då hade han pipit och skällt i 4 timmar så jag släppte ut honom o han la sig på en gång utanför buren och sov där resten av natten. Tycker inte man ska göra någon stor sak av torrträningen. Gå ut med dom regelbundet så löser det sig o inte ha något ställe som dom får göra inne på. Gör ingen stor affär om det skulle hända en olycka utan lyfter bara ut honom. Okej. Buren kanske inte funkar för alla men för mig har den varit klockren. Blir det en olycka så rår man ofta för det själv. Är man lite uppmärksam så brukar det synas på valpen när det är dags att gå ut.
Publicerat Januari 26, 201016 yr jag körde också med Bur min hund sover fortfarande i bur hela nätterna, fast nu är buren olåst eller vad man ska säga, han kan komma och gå som han vill men han ligger hela nätterna han trivs i sin bur