Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma 6mm PPC

Featured Replies

Publicerat

Jag var in till gällivares vapenförsäljare och hittade ett antal askar Norma 6mm PPC. Köpte 5x20 patroner för 250kr/ask så nu måste jag tillverka tomhylsor vilket inte känns så jobbigt. :o Kul att hitta nya hylsor stämplade med rätt kaliber och till rätt pris Lapuas hylsor gick på elva spänn styck och då var det en jäkla massa jobb innan de gick att använda.

Publicerat

Sweeet,

kul att du har hittat vettiga hylsor...

/Christian

Publicerat

Jag säkrade 100 nya Normahylsor av en bänkskyttevän från Dalarna häromveckan :lol:

Men nu verkar Norma komma med en ny uppsättning 6 PPC-hylsor som tydligen ska vara ruskigt bra, om man får tro Mr. Lou Murdica på SHOT Show:

Benchrest ace Lou Murdica tested the brand new, early production Norma 6PPC brass. Lou shot 30 cases (both turned and unturned) over the past few days, and he endorses the Norma brass without hesitation. Lou says “the Norma PPC brass is great brass. Without a doubt this will be highly competitive brass in the short-range benchrest group”. Lou did observe that the necks on the Norma brass were slightly thinner than on Lapua 220 Russian brass, but that really doesn’t matter. With a slight neck turn, Lou declares, “the Norma PPC brass is as good as any out there.”

Publicerat

Hmmm man kanske borde "hamstra" ett par tusen hylsor,

inte för att jag skjuter PPC idag utan för att det är konsekvent som så att efterfrågan är större än tillgången på de där små liven och för att priserna går upp lika stabilt som det att Mona vill öka skattetrycket.

En dag kanske även jag tar steget in på en PPC- jag menar de Sako som en del har :lol: är ju inte helt oläckra om man säger som så.

/Christian

Publicerat
En dag kanske även jag tar steget in på en PPC- jag menar de Sako som en del har :huh: är ju inte helt oläckra om man säger som så.

Det är som en kraftig drog. Har man väl haft en Sako Varmint PPC så kan man inte vara utan en särskilt länge...

Dessutom så blev det en fjärde Sako i skåpet igår (Vixen), så jag erkänner härmed: "Hej, jag heter Rikard och jag är Sakoholist" :o:lol::lol:

Publicerat

Rikard- Vixen kal 222 Rem?

Eller en mer exotisk sådan?

Att föreslå en 6 mm TCU för dig är ju lite meningslöst men å andra sidan en vixen behöver man inte skämmas för att göra costum av,

en Sako Varmint PPC gör man inga ingrepp i eller? Skulle tro att det är straffbelagt.

Jag gillar min lillpang,

den är söt.

bssa130.jpg

Skall ut i helgen och provskjuta ett stort antal laddningar, frågorna är många och med lite tur är svaren det med.

/Christian

Publicerat

Ja, det är en helt ordinär L461 i 222 Rem. Bra skick och fin ådring:

post-296-1264496433_thumb.jpg

Nä, jag skulle aldrig komma på tanken att sabba originalskicket på en Sako Varmint enkelskottare i PPC. Det är liksom nåt man helt enkelt inte gör :D Tanken med Vixen är dels att ha en kul bössa på banan som är billig i drift. Dessutom finns vaga planer på ompipning om Robban nån gång får tummen och fixar en svarv. Finns ju 223 AI och lite annat kul man borde kunna sysselsätta sig med. Eller kanske en 6x45 men den börjar nästan bli lika vanlig som 30-06 på det här forumet :lol:

Det var en grann bössa du har med pipprofil och finish helt i min smak! :D

Publicerat

Känner ingen den där bilden från Blocket,

det var helt klart ett bra köp, fin pang, hade egna funderingar om den, ev en dedikerad sub bössa, tänkte typ .338 Whisper eller någon annan variant där av.

Min lillSako har jag knappt lärt känna än, vet att den har temperament, skjuter en del saker bra och andra inte alls och jo visst är det så att en 6x45 är mest stapelvara numera, det är andra saker som får sinnet att röra sig snabbare.

Du har tur du, med Robban i omgivningen hade jag varit nervös, rätt som det är sitter pangen i svarven... :D

Tack för de snälla orden om lillpangen. :D

/Christian

Publicerat
det var helt klart ett bra köp, fin pang, hade egna funderingar om den, ev en dedikerad sub bössa, tänkte typ .338 Whisper eller någon annan variant där av.

Jo, fick dessutom ner den en femhundring :D

Du har tur du, med Robban i omgivningen hade jag varit nervös, rätt som det är sitter pangen i svarven... :lol:

Jag tror att den disponibla inkomsten är öronmärkt för all framtid den dan Robban kommer igång med vapensmidet... :D

Publicerat
:D /C