Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är pfrep?

Featured Replies

Publicerat

Hallå.

Jag har varit medlem på forumet ett tag nu och har redan haft en jäkla nytta av den stora kunskap som finns samlad här men har hittills inte blivit färdig att posta en presentation. Jag vill högaktningsfullt be om ursäkt för detta och nedan följer lite om mig.

Jag är en 25 årig jaktidiot från västra Skåne som började följa med pappa på jakt när jag var 10 år gammal. Vid elva års ålder sköt jag mitt första rådjur med den gamla hagelbocken jag lånat av farfar. Jag är utbildad ekonom och innehar lite för många högskolepoäng som inneburit en masterexamen och jobbar för närvarande som ekonomiansvarig på ett företag inom industrisektorn.

Jag jagar lite varstans över Skåne men även en del i Småland. Jag spenderar precis som de flesta av er lite för många timmar i skogen med och utan vapen och har mer eller mindre idiotförklarats av många närstående. Jag jagar det mesta men drevjakt på vildsvin får mitt hjärta att klappa extra mycket. För ett par år sen var en jaktdag utan att det skottillfälle en misslyckad dag men jag har dock "växt upp" och känner att jag den här säsongen har kunnat uppskatta nästan alla typer av jakt så länge den är genomtänkt och välplanerad. Att sitta och lyssna på en drevers buktande i timmar med bössan i knäet är inget jag hade uppskattat för ett par år sen medan jag senast för någon månad sen kom på att jag satt och smålog i skogen när jag lyssnade på skallen från jaktkamratens drever. Fan, jag ser till och med fram emot att grilla korv under stövarjakterna som är inplanerade i februari!

Under sommaren spenderar jag många timmar på skjutbanorna med min älskade sako för att inga skjuttillfällen skall anses vara för svåra under jaktsäsongen. Hade jag bara varit hälften så duktig på att ta med hagelbössan hade man kanske vågat sig med på fågeljakt lite oftare. Dock är det inget som lockar och tillfällena jag jagar med hagel är extremt lätträknade och tillfällena jag avlossar vid dessa tillfällen än mer så. Under denna säsongen har jag till exempel haft med hagelbocken en gång när jag jagade gäss och avlossade då två skott när min jaktkamrat avlossade mest hela tiden. Viltparaden talade nog också sitt klara språk; jag sköt en gås, min kollega 19. Men som jag läste att någon klok man på forumet skrev häromveckan; "hagel används bara till sånt som flyger"

Årets säsong är snart slut men det kanske inte bara är dåligt. Det innebär kanske att man kan ta igen förlorad tid på jobbet, träna lite mera skytte, ägna sig åt tjejen och påbörja planerandet av den framtida hunden. Beslut är tagit om att en jaktkamrat ska införskaffas efter nästa säsong och valet står mellan två raser.

Oj, det blev lite mer än jag trodde men jag vill iaf säga hej och nu vet ni lite mer om mig.

Publicerat

där fanns lite nyheter om dig trots att jag redan känner dig ju!

vet du vad jag har glömt, du skulle ju låna kameran.

jag ska få ner den snart, ska se till det.

hm, vilka raser väljer du mellan?

Kalle

Publicerat

Fler skåningar är bra här. Finns för många 08:or :huh:

Publicerat
  • Författare
där fanns lite nyheter om dig trots att jag redan känner dig ju!

vet du vad jag har glömt, du skulle ju låna kameran.

jag ska få ner den snart, ska se till det.

hm, vilka raser väljer du mellan?

Kalle

Haha, litegrann får man bjuda på. Glömde ju skriva att du fått mig lite småintresserad av ballistik. Eller lite intresserad kanske var att ta i, lite mindre ointresserad är nog mer rätt. Men det ska nog ta sig. Vore toppen, hade varit bra att ha den uppe ett tag i uppe på markerna i W. Raserna jag väljer mellan är Griffon fauve de bretagne och Jämte. Inser att det är två väldigt skilda typer av hundar och sättet de arbetar på men lutar åt den sistnämna. Möjligheten att jaga själv lockar rätt mycket och vi har redan rätt många kortdrivande hundar i lagen jag jagar med så tror att jag hade fått större möjligheter att få jaga in en ställande hund. Ligger dock fortfarande en bit fram i tiden men tanken är att börja titta på kennlar till hösten.

Glömde en sak i presentationen förresten som jag kom att tänka på nu när du skrev; jag förstår inte varför man behöver så många typer av vapen. En hagelsprakare och en studsare räcker väl väl eller vad säger du, Kalle? Känns som det senare kommer skapa reaktioner ..

Publicerat
Fler skåningar är bra här. Finns för många 08:or ;)

Ja för så länge ni skriver, så förstår vi, det är värre om man behövde höra er! :huh:

Publicerat
Ja för så länge ni skriver, så förstår vi, det är värre om man behövde höra er! :huh:

Skit på dig ;)

Publicerat
Haha, litegrann får man bjuda på. Glömde ju skriva att du fått mig lite småintresserad av ballistik. Eller lite intresserad kanske var att ta i, lite mindre ointresserad är nog mer rätt. Men det ska nog ta sig. Vore toppen, hade varit bra att ha den uppe ett tag i uppe på markerna i W. Raserna jag väljer mellan är Griffon fauve de bretagne och Jämte. Inser att det är två väldigt skilda typer av hundar och sättet de arbetar på men lutar åt den sistnämna. Möjligheten att jaga själv lockar rätt mycket och vi har redan rätt många kortdrivande hundar i lagen jag jagar med så tror att jag hade fått större möjligheter att få jaga in en ställande hund. Ligger dock fortfarande en bit fram i tiden men tanken är att börja titta på kennlar till hösten.

Glömde en sak i presentationen förresten som jag kom att tänka på nu när du skrev; jag förstår inte varför man behöver så många typer av vapen. En hagelsprakare och en studsare räcker väl väl eller vad säger du, Kalle? Känns som det senare kommer skapa reaktioner ..

hehe, du vill att jag ska gå igång på den va!

- kompis, som du säger har du bara skrapat ytan av vad man kan hitta på genom att ladda själv ;) . jag har tusen argunment varför det är bäst med många bössor, men jag hinner inte skriva alla här nu, måste jobba eller nåt.... B)

vänta bara till vi har lagt tre kilo bly var i vallen i sommar så kommer du att förstå ;) . om inte annat för att skifta mellan dem då den ene blivit så varm så den inte går att hålla. :huh:

(psst, för det är kul pfrep, livet är kort)

Publicerat
Skit på dig ;)

Texta :huh:

Publicerat

Välkommen hit! :huh:

Publicerat

Välkommen! :rolleyes:

Nyfiken på den där Sakon...? :rolleyes:

Publicerat
Texta :rolleyes:

Kan du inte läsa flicka lilla :rolleyes:

Publicerat

Välkommen hit :rolleyes:

Publicerat
Kan du inte läsa flicka lilla :rolleyes:

Get a room!!! :rolleyes:

Publicerat

:rolleyes:

Välkommen!  :rolleyes:

Publicerat

Hej och Välkommen :rolleyes:

Publicerat

Alltid kul att läsa presentationer!

Hej och trevligt fortsatt språkande på forumet!

Publicerat

Hej & välkommen hit!

^_^

Publicerat

Hej och välkommen :lol:

Publicerat

Hej och välkommen! :lol:

Publicerat
  • Författare
Välkommen! :P

Nyfiken på den där Sakon...? :lol:

Sakon är av typ 85 synthetic stainless 30-06 med ett belyst Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50*. Kikaren sitter med ett skitsmidigt vridmontage av någon typ jag inte vet vad heter. Men snabbt och lätt går det att få av den iaf. Som öppna riktmedel har jag fått byggt på ett typ Lumifix-korn och ett inlay-visir med prisma. Tror både det öppna riktmedlet och vridmontaget är från Recknagel. Eftersom jag är rätt lång har jag fått byggt om kolven lite och skickade iväg den till kolvkam.se som gjorde ett jäkla fint jobb så den är justerbar både i höjd- och tvärled.

Det var det :P